شمانیوز
شما نیوز

برنامه‌های افزایش درآمدی پتروشیمی جم

برنامه‌های تیم مدیریتی جدید پتروشیمی جم و اهمیت مدیریت ریسک و روحیه ریسک‌پذیری این شرکت در صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که اهمیت بسیاری را برای توسعه و رشد این مجموعه در مسیر توسعه اقتصادی کشور با افزایش کیفیت محصولات و بازارهای صادراتی قائل هستند.

برنامه‌های افزایش درآمدی پتروشیمی جم

به گزارش شمانیوز، اولویت‌های توسعه‌ای و توسعه بازار از نظر برنامه‌ریزان و مجموعه مدیریت و کارکنان پتروشیمی جم نیاز به افزایش فروش محصولات به مشتریان نهایی را برجسته کرده است که با نیازسنجی کارکنان و پرداخت‌های معوق آنان به نظر می‌رسد که تحولات مثبتی در پیش‌روی پتروشیمی جم باشد. 

شرکت پتروشیمی جم توانست در بازار‌های داخلی طی عملکرد ۹ ماهه خود بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات در بازار‌های داخلی به دست بیاورد. این شرکت از فروردین تا پایان آذرماه بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش رساند که ۲۰ هزار میلیارد تومان از مبلغ مربوط به درآمد حاصل از بازار‌های داخلی و ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به درآمد صادراتی جم است. پتروشیمی جم بنا دارد تا در افق پیش‌روی خود درآمدهای حاصله را از حوزه صادرات افزایش دهد. 

شرکت پتروشیمی جم، استمرار تولید با کمترین هزینه را در جلسات آنالیز عملکرد کسب و کار (BPA) خود مدنظر قرار داده است. در جلسه اخیر این شرکت که توسط مدیریت جدید و تیم ارزیابی برگزار شد، گزارش‌های آذرماه 1402 شامل شاخص‌های سودآوری، سود عملیاتی و تحلیل سود، وضعیت تولید و فروش و برنامه آینده شرکت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

شرکت پتروشیمی جم دارای واحد‌های تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از آن جمله می‌توان واحد‌های الفین، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی، بوتادین و بوتن- ۱ را نام برد. مواد اولیه جم و خوراک مورد نیاز گازی و مایع توسط شرکت‌های موجود در منطقه و متکی بر منابع زیرزمینی تامین میگردد و سایر مواد اولیه نظیر کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مورد نیاز از سایر شرکت‌های داخلی و خارجی خریداری می‌شود. 

از دیگر سو، یکی از راهبرد‌های شرکت در جهت کاهش هزینه خوراک، مدیریت ترکیب مصرف مواد و تغییر آرایش کوره‌ها توسط واحد فرایند بوده به نحوی که ضمن حفظ کیفیت و رعایت کلیه استانداردها، مواد اولیه ترکیب شده دارای سطح قیمت بهینه باشد. 

به همین منظور، مدیریت جدید این شرکت به طور پیوسته در جلسات کسب و کار، شاخص‌های HSE و پروژه‌ها، گزارش پیشرفت برنامه‌های اجرایی و بازاریابی، عملکرد حقوقی و بازار سرمایه، پیش‌بینی تولید، حجم و ارزش فروش ماه آینده و قیمت محصولات را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. 

گفتنی است؛ درآمد حاصل پتروشیمی جم از بازار‌های داخلی در سال ۹ ماهه سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد تومان بود که با رشد ۵ درصدی به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. پلی‌اتیلن سنگین و سبک به ترتیب با میزان فروش ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ۳ هزار میلیارد تومان بیشترین سهم را در فروش داخلی پتروشیمی جم داشته اند. 

بازار اتیلن آسیا هفته باثباتی را پشت سر گذاشت، در عین حال مذاکرات به پشتوانه عرضه مداوم پایین بیشتر از هفته گذشته بود. برخی خریداران مایل به خرید محموله های نیمه دوم فوریه هستند، در این میان عرضه ها به علت محدودیت در دسترسی به محموله ها کم می باشد. در کره هر تن اتیلن بالاتر از هفته گذشته در محدوده 881 دلار قیمت گذاری شد و در شمال شرق آسیا هم هرتن اتیلن با افزایش 30 دلاری 911 دلار قیمت خورد. 

پتروشیمی جم در دی ماه فروش ۴۵۷۶میلیارد تومانی به ثبت رساند که نسبت به ماه قبل و میانگین ۹ماهه به ترتیب ۱۸۴ و ۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. مجموع فروش دوره منتهی به پایان دی ۱۴۰۲، مبلغ 33 هزار میلیارد تومان بود که افزایش ۳ درصدی را در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ثبت کرده است. 

مجموع فروش شرکت در ماه سپری‌شده 167 هزار تن بوده است که رشد 3 برابری نسبت به ماه قبل داشته است. جم پس از اورهال سپری‌شده، به روند تولید متداول خود بازگشته و فروش خوب دی ماه نسبت به ماه های گذشته ناشی از همین امر بوده است. 

از نکات قابل توجه نرخ‌های فروش شرکت، افزایش 7% نرخ فروش پروپیلن شرکت است. به نظر بنابر صحبت اخیر مدیران شرکت، تخفیف اعمالی به جم‌پیلن در حال کاهش بوده و این خبر خوبی برای شرکت خواهد بود. 

از نکات دیگر گزارش عملکرد شرکت پتروشیمی جم در مدت ۱۰ ماه سال جاری می‌توان به نرخ فروش بوتادین اشاره کرد که همزمان با رشد نرخ‌های جهانی محصول، نرخ این محصول رشد 7% داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied