شمانیوز
شما نیوز

ماجراهای معاون سیاسی وزیر کشور بالا گرفت؛ از بیانیه تند تا واکنش رئیس مجلس

همه حاشیه‌ها از بخشنامه معاون سیاسی وقت وزیر کشور در مورد انتخابات آغاز شد. بخشنامه‌ای که سرنوشت خوبی برای معاون سیاسی وزیر کشور رقم نزد و سرانجام غلامرضا جای خود را به شاهچراغی داد.

ماجراهای معاون سیاسی وزیر کشور بالا گرفت؛ از بیانیه تند تا واکنش رئیس مجلس

به گزارش شمانیوز: شروع داستان آنجا بود که معاون وزیر کشور در بخشنامه ای به استانداران و فرمانداران تاکید کرده بود که «فرمانداران، بخشداران و معاونین فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و… در روابط با نمایندگان محترم مجلس در مدت باقی مانده تا انتخابات برای پیشگیری از هر گونه سوءبرداشت، نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.» موضوع آنقدر جنجالی شد که پای استیضاح وزیر کشور هم به میان آمد.

البته پس از آن وزیر کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، بندهای جنجالی بخشنامه رئیس ستاد انتخابات کشور را که موجب سوءبرداشت‌ و سوءتفاهم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده، ملغی‌اثر اعلام کرد.

 

اما انتقاد نمایندگان مجلس چه بود؟

نمایندگان در واکنش به این بخشنامه بویژه بند 4 جنجالی آن گفته بودند نماینده تکلیف دارد که تا روز کاری آخر (هفتم 1403) وظایف نمایندگی انجام دهد . بخشنامه معاون وزیر کشور مغایر قانون اساسی است. آن‌ها این اقدام ستاد انتخابات را توهین به نمایندگان دانستند.

ماجرای بخشنامه رئیس ستاد انتخابات کشور به نشست خبری سخنگوی دولت هم کشیده شد و علی بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره واکنش دولت به ابلاغیه اخیر وزارت کشور درباره انتخابات که اعتراض نمایندگان را به همراه داشته و برخی از آنان را خواستار استیضاح وزیر کشور کرده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از برخی تخلفات معدود انتخاباتی ضرورتی به ابلاغیه عمومی نبود رای برخورد با متخلف بهتر است موردی برخورد شود.

در پی این ماجرا جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزیر کشور نیز برنامه ریزی شده بود که حاشیه کم نداشت و نمایندگان به صورت گسترده نارضایتی خود را اعلام کردند به طوری که اعضای هیات رئیسه بین نمایندگان معترض رفته و از آن ها خواستند برای دقایقی تا غیرعلنی شدن جلسه صبر کنند. 

نمایندگان بعد جلسه غیرعلنی گفتند که از سخنان وزیر کشور قانع نشدند .. یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس نیز درباره نتایج جلسه غیرعلنی با وزیر کشور گفت:  وزیر هم قول داده که در اسرع وقت رئیس ستاد انتخابات را تغییر دهد که در این صورت نمایندگان قانع شدند.

معاون وقت وزیر کشور در واکنشی غیرمستقیم به انتقاد مجلسیان گفت: سلامت انتخابات را مقدمه افزایش مشارکت برشمرد و اظهار کرد: از سال گذشته، نقاط ضعف و قوت انتخابات ها در هر استانی به طور مجزا بررسی شد و متناسب با آسیب شناسی صورت گرفته، آئین نامه ها، شیوه نامه ها و دستور العمل های آن تهیه شده است.

 

تغییر معاون سیاسی وزیر کشور

با گذشت چند روز از جلسه غیر علنی پرحاشیه نمایندگان با وزیر کشور رئیس مجلس در پاسخ به سوال نمایندگان برای پیگیری ماجرا گفت: وزیر کشور خواستند که فرصت یکی دو هفته‌ای داده شود تا جایگزین ایشان (معاون سیاسی وزیر کشور) مشخص شود. قالیباف از نمایندگان خواست که دیگر مسئله استیضاح وزیر را مطرح نکنند.

سرانجام سایت وزارت کشور 22 مرداد ساعت 11 شب از تغییر معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد و شاهچراغی جای غلامرضا را گرفت.

2 روز بعد از  تغییر معاون سیاسی وزارت کشور غلامرضا  بیانیه تندی نوشت و  با بیان دلایل تغییرش نمایندگان را به عدم رعایت مصلحت قطعی کشور متهم کرد.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز این تغییر را فداکاری و از خودگذشتگی دولت دانست 

اما تغییر معاون سیاسی وزیر کشور انتقاد برخی افراد سیاسی از جمله کریمی قدوسی و رسایی را در پی داشت. رسایی انگشت اتهام را به سوی رئیس مجلس و نمایندگان گرفت..

کریمی قدوسی نماینده مشهد هم تغییر معاون وزیر کشور را ظلم خواند.

در حالی که هنوز بازار شایعات داغ است  کانال تلگرامی رئیس مجلس ویدئویی با عنوان پاسخ صریح قالیباف به حواشی برکناری معاون سیاسی منتشر کرد که در سخنان رئیس مجلس در دانشگاه علامه آمده است: اگر وزیری تحت فشار عزل و نصبی را بپذیرد، باید برای خود آن وزیر تعیین‌تکلیف کرد، اما وحیدی قبل از موضوع بخش‌نامه تصمیم به تغییر معاونش داشت، بخش‌نامۀ غیرقانونی دخالت روشن معاون وزیر در انتخابات بود که باید بی‌طرفی را حفظ می‌کرد، من در مجلس محکومم به اینکه قالیباف می‌خواهد وحیدی استیضاح نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied