شمانیوز
شما نیوز

پاسخ عبدالملکی در آیین افتتاح سامانه اورژانس کسب و کار مناطق آزاد به شمانیوز

عبدالملکی: مناطق آزاد، بهشت سرمایه‌گذاری در ایران هستند | ثبت ۴۲۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در نیمه نخست ۱۴۰۲

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در مراسم آغاز به کار اورژانس کسب و کار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار شمانیوز با بیان اینکه ۵ ویژگی و زیرساخت‌های توسعه‌ای موجب شد که امروز مناطق آزاد را بهشت سرمایه‌گذاری در ایران بنامیم، از ثبت بیش از ۴۲۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه گذاری در این مناطق خبر داد.

عبدالملکی: مناطق آزاد، بهشت سرمایه‌گذاری در ایران هستند | ثبت ۴۲۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در نیمه نخست ۱۴۰۲

به گزارش شمانیوز، حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های مبسوط در مناطق آزاد که پنج دلیل اصلی نامگذاری این مناطق به عنوان بهشت سرمایه‌گذاران است، گفت: از زمان تصویب مناطق آزاد و شکل‌گیری سه منطقه اول قشم، کیش و چابهار در سال ۱۳۷۲، مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در این مناطق شکل گرفت، ایجاد زیرساخت بود که بعدها دیگر مناطق آزاد در سال ۱۳۸۴ و سپس مناطق ویژه اقتصادی به آنها ملحق شدند.

وی افزود: شاید یکی از اشکالات وارده به ایجاد مناطق آزاد، شکل‌گیری این مناطق در محل‌هایی بود که دارای زیرساخت نبودند و اشکال دوم مربوط به شانه‌خالی کردن دولت‌ها از ایجاد مناطق آزاد در مناطق مصوب بود و ایجاد زیرساخت را به خود منطقه و مدیریت منطقه واگذار می‌کردند. این در حالی بود که براساس نظریه یا مناطق آزاد باید در محل‌های دارای زیرساخت ایجاد می‌شدند یا اینکه دولت برای زیرساخت‌ها همکاری‌های لازم را انجام می‌داد. به رغم این دو اشکال، مدیریت مناطق در طی سال‌های شکل‌گیری، اهتمام جدی در توسعه زیرساخت‌ها داشتند.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر هرچند که با وضعیت ایده‌آل فاصله داریم و دارای اوضاع به مراتب بهتری نسبت به گذشته هستیم. ۱۰ بندر و ۶ فرودگاه در مناطق آزاد مشغول به فعالیت می‌باشد بعلاوه منطقه ویژه اقتصادی پیام که دارای فرودگاه نیز می‌باشد. با توجه به توسعه شبکه ریلی کشور، دو منطقه آزاد اروند و ارس به این شبکه متصل هستند. طبق اعلام مسئولین وزارت راه و شهرسازی در ماهها و سال آینده دو منطقه آزاد چابهار با تکمیل خط چابهار تا مکران و منطقه انزلی با تکمیل رشت- کاسپین به شبکه ریلی سراسری متصل خواهند شد.

عبدالملکی ادامه داد: زیرساخت‌های جاده‌ای و توسعه‌ای آب و برق نیز دارای پیشرفت‌های خوبی بوده است. در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بخش عمده بودجه سالانه برای تکمیل و ایجاد زیرساخت‌ها درنظر گرفته می‌شود. در سال ۱۴۰۲ حدود ۹ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل طرح‌های عمرانی ۷ منطقه آزاد فعال که معادل ۶۱ درصد کل بودجه این مناطق است را مصوب کردیم. درخواست‌هایی به دولت و سازمان برنامه و بودجه برای کمک به توسعه مناطق آزاد ارسال کرده‌ایم. علاوه بخشی از زیرساخت‌ها مانند اسکله‌ها و پس‌کرانه‌ها تبدیل به پروژه‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری شده است.

آغاز به کار رسمی اورژانس کسب و کار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در آیین آغاز به کار رسمی اورژانس کسب و کار این مناطق، با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی و ویژه مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار است، گفت: ما در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۶ مأموریت جهش تولید، افزایش صادرات، انتقال فن آوری، تامین مالی از خارج از کشور، تامین نیاز های اساسی کشور و عمران و آبادانی منطقه را بر عهده دارد.

وی افزود: بنیان و اساس این ۶ مأموریت در سرمایه‌گذاری و تولید قرار دارد که رکن رسیدن به این مهم کارآفرینی است. براساس آمار بانک جهانی، شاخص مناطق آزاد ایران نسبت سرزمین اصلی و حتی نسبت به کشورهای پیشرفته وضعیت بهتری را در حال حاضر دارند که به زودی نتایج حاصله اعلام خواهد شد. طی یکسال گذشته در سفرها، مشکلات مناطق آزاد را که مطرح می‌شد به صورت مکتوب برای بررسی و اقدامات موردنیاز ثبت می‌کردیم که در نسخه اولیه مسائل مناطق آزاد این مباحث درج شد و در جلساتی که با وزرا و مسئولین برگزار می‌شود این مباحث مطرح می‌گردد.

عبدالملکی دلیل افتتاح سامانه و ایده اورژانس کسب و کار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را ثبت مشکلات موردی یا اساسی عنوان کرد که قرار است با آغاز به کار رسمی این بخش سرمایه‌گذاران با شماره تلفن 79936-021 تماس حاصل کرده و با ثبت مشکلات و درخواست های خود در مناطق آزاد موضوع به صورت فوریت و نظام‌مند پیگیری شود. به غیر از مشکلات اساسی که در سطح ملی است، مابقی مباحث و مشکلات مربوط به کارآفرینان، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در داخل خود مناطق باید حل گردد.

وی تصریح کرد: از ابتدای زمستان سال گذشته فضایی برای بهبود کسب و کار در مناطق آزاد تعریف شد و قوانینی به اسم ضابطه‌زدایی در این مسیر تبیین شد تا از این طریق ضوابط اضافی و زائد از روند برنامه‌ای سرمایه‌گذاران حذف و در مسیر بهبود فضای کسب وکار تسریع زمانی کاهش خواهد یافت. طبق گزارشات اتفاقات بسیار خوبی در این مسیر رخ داده است و باید شرایط بهتر از شرایط فعلی باشد. امیدواریم به زودی شاهد تماس‌هایی از طرف سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در جهت ارائه پیشنهادات توسعه و بهبود فضای کسب و کار به جای انتقاد و رفع مشکلات باشیم. متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه غیرحضوری نیز مباحث و مشکلات خود را درمیان بگذاراند.

 

ثبت ۴۲۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در نیمه نخست ۱۴۰۲

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین از اعلام آمار جذب سرمایه در مناطق آزاد طی 7 ماه امسال در هفته آینده خبر داد و گفت: تاکنون حدود 420 هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به تفاهم رسیده و در سامانه ثبت شده است. تا چند ماه قبل یعنی تا مرداد ماه امسال128 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تایید و قرارداد مربوط به آن امضا شده بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از منابع مالی پیش بینی شده ردیف بودجه بود که سازمان برنامه و بودجه در یک فرایند نامعلوم ردیف آن را در بودجه 402 حذف کرد. با ورود دکتر منصور به سازمان برنامه و بودجه پیگیریم که این ردیف به بودجه برگردد. همچنین پیگیر تامین مالی از طریق فاینانس هستیم که در این راستا با چینی‌ها و اروپایی‌ها مذاکراتی داشته‌ایم ضمن اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

وی همچنین درباره بانک آف‌شور در مناطق آزاد کشور هم گفت: البته یک بانک آف شور در منطقه آزاد کیش راه‌اندازی کردیم اما همچنان معتقدیم که باید زمینه و بستر برای توسعه آن و راه اندازی بیمه آف شور نیز فراهم شود.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: این بانک با سرمایه مورد نظر بانک مرکزی راه‌اندازی شده است. یک بانک آف شور دیگر در کیش در حال افتتاح است و موافقت اصولی آن نیز توسط بانک مرکزی صادر شده و فقط به دنبال رسیدن به ترکیب هیات مدیره این بانک هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied