شمانیوز
شما نیوز

راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در هرمزگان

یادداشت وارد/ امین اسدیان پور

راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در هرمزگان

هر جامعه با آسیب‎‌های اجتماعی مختلفی روبه‌رو است که مشکلات متعددی را به همراه دارد، استان هرمزگان از این امر مستثنا نیست. پس برای مقابله با آن همه باید تلاش کنند، این مهم محقق نخواهد شد مگر با برنامه‎ریزی و اجرای دقیق برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... ما بر آنیم در این یادداشت به برخی از راهکارهای مقابله‌ای بپردازیم.

قبل از هرچیز لازم است تعریف کوتاه و مختصری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم تا بتوانیم راهکارها و پیشنهاد‌ها‌ی خود را برای مقابله با آن‌ها ارائه کنیم.

به طور خلاصه آسیب‌های‌ اجتماعی عوامل و معضلاتی هستند که می‌توانند بر افراد و جامعه تاثیرات مخرب و هنجارشکنانه بگذارند.

شکل‌گیری این آسیب‌ها می‌تواند از مقیاس جهانی گرفته تا جوامع شهری، محل کار، بستر خانواده، محیط‌های آموزشی و... را شامل شود. همچنین گروه‌های مختلف انسانی در هر سنی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

تبعیض، فقر و نابرابری، خشونت و جنایت، بیکاری، مشکلات روحی و روانی اعم از: افسردگی و اضطراب، اختلالات روانی مانند: اختلالات خوردن و خوابیدن و اختلالات رفتاری، تهدید سلامت‌روان عمومی، تخریب محیط زیست، اعتیاد به مواد مخدر، بروز تنش‌های قومی- فرهنگی و منطقه‌ای، تبعیض جنسیتی، خشونت‌های خانگی، سوء‌استفاده از کودکان، جنایات و آزار جنسی، قتل و سرقت را می‌توان در قالب برخی از شناخته شده‌ترین و آشکارترین مصادیق آسیب‌های اجتماعی دانست.

با توجه به آن چه گفته شد؛ بهینه‌سازی اقتصاد ملی، برنامه و اتخاذ سیاست‌های مبتنی بر کاهش فقر و نابرابری و ارتقای سطح درآمد و معیشت و ایجاد فرصت‌های شغلی، آشنایی با آسیب‌های اجتماعی و روش‌های مقابله با آن از طریق‌ آموزش و یادگیری در مقیاس آحاد جامعه، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت‌روان با ارائه خدمات مشاوره روان‌شناختی و روان‌پزشکی توام با افزایش دانش و آگاهی درباره سلامت روانی افراد، تقویت سیستم قضاِیی عدالت‌محور مبتنی بر قانون اساسی که می‌تواند به‌خصوص خشونت، جرم و جنایت را کنترل کرده و به حداقل برساند، تاسیس، تقویت و ایجاد سیستم‌های حمایتی و مددکاری اجتماعی همچون: بهزیستی خدمات درمانی رایگان یا ارزان همگانی، تصحیح، تکمیل و به‌روزرسانی زیرساخت‌های اجتماعی که می تواند شامل فهرستی از موارد ذیل باشد: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، رسانه ملی (صدا و سیما – نشریه‌ها و جراید - فضای مجازی و... ) بهداشت عمومی، مسکن، حمل و نقل عمومی، تاسیس مراکز فرهنگی، ورزشی، تفریحی، توسعه فضاهای شهری (پارک‌ها و گردشگاه‌های عمومی- ساخت، توسعه و تجهیز و نوسازی سینماها، ورزشگاه‌ها، فرهنگسراها، کتابخانه‌های عمومی، ایجاد مراکز تجاری مدرن مطابق با استاندارد‌های روز دنیا متناسب با فرهنگ ملی- بومی منطقه، ساخت، توسعه و ترمیم زیرساخت‌های (جاده‌ای-ریلی-هوایی-دریایی) از جمله پیشنهادهایی است که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان هرمزگان می‌توان مورد استفاده قرار داد.

گفتنی است؛ مقابله با آسیب‌های اجتماعی مستلزم توجه، برنامه‌ریزی، تعامل و همکاری همه نهادها، سازمان‌های ذی‌ربط و اقشار مختلف جامعه، دولت و فعالان اجتماعی و نهادهای مدنی است.

در پایان باید گفت؛ استفاده از ظرفیت سرمایه‎گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی نفت و گاز مستقر در هرمزگان برای توسعه همه‌جانبه این استان امری ضروری و حیاتی است. همچنین پیشنهاد می‎شود متناسب با فرهنگ این استان در بخش صنایع دستی و بومی منطقه سرمایه‎‌گذاری، تقویت و حمایت ویژه صورت پذیرد و برای غنی کردن اوقات فراغت، تحکیم بنیان‎ها و تثبیت ارزش‌های خانواده‌ها مراسم‌های مفرح و شاد برگزار کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied