شمانیوز
شما نیوز

مسکن

فوری این افراد صاحب خانه میشوند

فوری این افراد صاحب خانه میشوند

مسئولین وعده بزرگی برای خانه دار کردن ایثارگران دادند.

به گزارش شمانیوز: صبح امروز (دوشنبه، ۲ مهر) تفاهم‌نامه تأمین مسکن ایثارگران میان فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و سعید اوحدی معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضا رسید.

 

 

متن کامل تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

در اجرای فصل دوم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و با توجه به ماده ۴۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در تأمین مسکن مشمولین قانون جامع تصمیمات مشترک وزیر راه و شهرسازی و معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌شود:

۱- مشمولین و واجدین شرایط بهره‌مندی از خدمات مسکن در چهار چوب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران عبارتند از جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و والدین شهید (فاقد مسکن)

۲- امکانات مورد واگذاری به مشمولین از طریق واگذاری زمین توسط وزارت راه و شهرسازی در شهرستان محل تشکیل پرونده بنیاد و حسب ضرورت سایر شهر‌های همان استان با رعایت حداقل نصاب تفکیک و تراکم مجاز و حداکثر ۷۵ متر مربع در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها و ۱۰۰ متر مربع در سایر شهر‌ها به قیمت منطقه‌ای سال ۱۳۶۹ و یا اولین سال اعلام قیمت منطقه‌ای برای مناطقی که قیمت منطقه‌ای سال ۱۳۶۹ برای آنها اعلام نشده باشد.

تبصره ۱ - در صورت واگذاری زمین بیش از مساحت یاد شده بهای آن به قیمت کارشناسی روز محاسبه دریافت می‌گردد.

تبصره ۲ - در صورت واگذاری واحد مسکونی در صورت امکان قدر السهم عرصه واحد مسکونی به قیمت منطقه‌ای سال ۶۹ و بهای اعیان به قیمت کارشناسی روز دریافت می‌گردد.

تبصره ۳ - اراضی واگذار شده بایستی با پیگیری بنیاد شهید حداکثر ظرف مدت ۱ سال احداث و به بهره برداری برسد.

تبصره ۴ - در صورت ازدواج دو ایثارگر مشمول قانون امکانات مورد نظر به هر یک از زوجین مشترکا یا منفردا واگذار می‌گردد.

۳- احراز اولویت و اعلام فاقد مسکن و یا دارای مسکن نامناسب بودن مشمولین به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد و بنیاد موظف است یک نظام اولویت بندی مبتنی بر امتیاز را پیاده سازی و اعلام نماید.

تبصره: اولویت با فاقدین مسکن است.

۴- احراز عدم بهره‌مندی از امکانات دولتی فرم (ج) با ادارات کل راه و شهرسازی می‌باشد و کلیه مشمولان بایستی فاقد سابقه فرم (ج) باشند.

۵- ایثارگران مشمول می‌توانند در صورت دریافت زمین و واجد شرایط بودن از تسهیلات ساخت یارانه دار با معرفی بنیاد شهید جهت احداث واحد مسکونی بهره‌مند گردند.

تبصره: در صورت دریافت تسهیلات بانکی عرصه واگذار شده به متقاضی قابل ترهین در بانک خواهد بود.

۶- فرزندان شهدا که قبل از ابلاغ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (سال ۹۱) و در راستای ضوابط و مقررات قانونی سابق در زمان صغارت ایشان واگذاری زمین یا واحد مسکونی به ولی یا قیم قانونی ایشان صورت پذیرفته و فرم «ج» برای آنها تکمیل شده باشد در صورتی که امکانات مورد نظر در ید ایشان نباشد (ارائه استعلام ثبتی) و امکانات مذکور قبل از سن قانونی (۱۸ سال تمام شمسی به غیر منتقل شده باشد، با رعایت نظام اولویت بندی از ناحیه بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند در راستای مفاد این تصمیم نامه از مزایای آن بهرمند شوند.

۷- جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر که قبلاً از امکانات دولتی بهره‌مند شده‌اند و در حال حاضر خود و همسر ایشان فاقد مسکن یا دارای مسکن نامناسب می‌باشند. پس از تأیید در کمیسیون موارد خاص بنیاد شهید و امور ایثارگران استان محل تشکیل پرونده می‌توانند در صورت وجود امکانات (زمین یا واحد مسکونی) به قیمت کارشناسی روز به صورت نقد و اقساط (۲۰ درصد نقد الباقی اقساط ۱۰ ساله) و بدون احتساب سود و کارمزد مجدداً از امکانات دولتی تأمین مسکن بهره‌مند گردند.

۸- در استان‌هایی که با محدودیت و کمبود یا فقدان زمین جهت واگذاری به مشمولین قانون مواجه می‌باشند. در صورت درخواست و موافقت و معرفی ایثارگر مشمول قانون وجه ما به ازای زمین با رعایت ماده ۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اقدام می‌گردد.

۹- در واگذاری زمین در قالب قرارداد واگذاری به صورت تجمعی بر اساس تعداد افراد معرفی شده از ناحیه ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و استعداد واحد پذیری زمین با بنیاد شهید منعقد و لیست مربوطه ضمیمه قرارداد خواهد شد.

۱۰- فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر می‌توانند با معرفی بنیاد شهید از مزایای واگذاری منافع زمین به صورت اجاره بلند مدت (ماده ۷ قانون جهش تولید مسکن) به صورت مشاع با رعایت حداکثر تراکم بهره‌مند شوند.

۱۱- وزارت راه و شهرسازی موظف است از طریق سازمان ملی زمین و مسکن، ادارات کل راه و شهرسازی، شرکت مادر تخصصی شهر‌های جدید و شرکت باز آفرینی شهری نسبت به تأمین زمین افراد واجد شرایط جامعه هدف این تصمیم نامه، طبق اولویت‌های ابلاغی بنیاد شهید به‌صورت مستمر اقدام نماید.

۱۲- به استناد مفاد ماده ۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مشمولان از پرداخت هزینه آماده سازی عرصه کلاً معاف و پرداخت این هزینه‌ها به عهده وزارت راه و شهرسازی می‌باشد.

تبصره: بمنظور تسریع در اجرای عملیات آماده سازی مقرر شد طرفین با پیگیری نسبت به تأمین هزینه‌های آماده سازی از طریق بودجه سنواتی اقدام نمایند.

۱۳- ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و با توجه به مقررات موجود در قانون جهش تولید مسکن و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و با پیگیری از طریق شورای مسکن استان‌ها و تصویب در شورای مزبور دستگاه‌های خدمات‌رسان را برای اجرای خدمات زیر بنایی (آب، فاضلاب، برق و گاز) در اراضی واگذار شده هماهنگ نمایند.

١٤- باتوجه به اینکه کلیه امور مربوط به املاک بنیاد شهید و سازمان‌های تابعه به سازمان اموال و املاک کوثر محول و واگذار گردیده است سازمان مذکور به نمایندگی از بنیاد شهید و امور ایثارگران با دارا بودن کلیه اختیارات موظف است نسبت به معرفی اراضی در اختیار جهت امر مسکن ایثارگران اقدام و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها موظف به همکاری و پیگیری الحاق به محدوده اراضی معرفی شده بمنظور استفاده جهت امر تأمین مسکن گروه هدف تصمیم نامه می‌باشند.

تبصره: هزینه آماده سازی به شرح تبصره ذیل بند ۱۲ همین تصمیم نامه عمل شود.

۱۵- ادارات کل راه شهرسازی موظف‌اند با در نظر گرفتن تمهیدات فنی نسبت به پیگیری برای تغییر کاربری اراضی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان اموال و املاک کوثر در داخل محدوده قانونی شهر‌ها به کاربری مسکونی اقدام و صد درصد این اراضی به امر تأمین مسکن ایثارگران مشمول این تصمیم نامه تخصیص خواهد یافت.

۱۶- صد در صد اراضی موضوع بند‌های ۱۴ و ۱۵ تفاهم نامه حاضر صرفاً جهت تأمین مسکن ایثارگران مشمول این تصمیم نامه در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار خواهد گرفت به گونه‌ای که از محل این اراضی حداکثر استفاده در راستای اجرای قانون و تأمین مسکن ایثارگران واجد شرایط صورت پذیرد. ضمن آنکه در خصوص انواع عوارض سرانه‌ها و ... مطابق ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم توسعه عمل خواهد شد.

۱۷- دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی موظف است همکاری لازم را با ادارات کل راه و شهرسازی بعمل آورند.

۱۸- دبیرخانه شورای‌عالی معماری و شهرسازی موارد تغییر کاربری و الحاق زمین به محدوده شهر‌ها برای واگذاری زمین به ایثارگران که از سوی ادارات کل استان‌ها معرفی می‌شوند را با اولویت در دستور کار قرار خواهد داد.

۱۹- به منظور بهره‌مندی از اطلاعات و ظرفیت‌های دولت الکترونیک، طرفین همکاری لازم جهت تبادل اطلاعات مورد نیاز به‌صورت وب سرویس را فراهم می‌نمایند.

۲۰- ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها موظفند عملکرد این تصمیم نامه را هر سه ماه یک بار گزارش نمایند.

۲۱ - نمایندگان ویژه وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نظارت بر اجرای این تصمیم نامه را بر عهده دارند.

این تفاهم‌نامه در ۲۱ ماده و ۸ تبصره امروز به امضای طرفین رسید و تمامی تصمیم‌نامه‌ها، تفاهمات و بخشنامه‌های ابلاغی سابق در این خصوص بلااثر اعلام می‌گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی