شمانیوز
شما نیوز

حقوق بازنشستگان

شوک خبری برای بازنشستگان / میزان افزایش حقوق بازنشستگان همه را غافلگیر کرد

شوک خبری برای بازنشستگان / میزان افزایش حقوق بازنشستگان همه را غافلگیر کرد

افزایش ناچیز حقوق بازنشستگان باعث دلخوری بسیاری از این افراد شده است.

به گزارش شمانیوز :افزایش حقوق بازنشستگان موضوعی مهم و حساس است که به عوامل مختلفی بستگی دارد.یکی از عوامل اصلی در تعیین حقوق بازنشستگان، نرخ تورم است. با افزایش هزینه‌های زندگی، نیاز به افزایش حقوق نیز بیشتر می‌شود.توان مالی سازمان‌های تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی نیز تأثیر زیادی بر افزایش حقوق بازنشستگان دارد. اگر این سازمان‌ها منابع کافی داشته باشند، امکان افزایش حقوق بیشتر خواهد بود.بسیاری از کشورها هر ساله بر اساس نرخ تورم و شرایط اقتصادی، حقوق بازنشستگان را افزایش می‌دهند.

با صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، بازنشستگان نسبت به میزان افزایش حقوق خود آگاه شدند.

گمانه‌زنی‌ها در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان به پایان رسید و در حالی‌که بازنشستگان تصور می‌کردند قرار است مبلغ قابل توجهی به حساب آنان واریز شود، اولین گزارش‌ها حاکی از آن است که اغلب بازنشستگان با دیدن میزان افزایش حقوق خود شوکه شده‌اند.

گرچه بازنشستگان کشوری از تیر تا مهر امسال ۵ میلیون تومان به‌عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی دریافت کردند، اما تصورشان بر این بود که بخش قابل توجهی از طلب آنها باقی مانده است، اما ، مبلغ باقیمانده کمتر از تصور بازنشستگان بوده است. این خبرگزاری به نقل از یک بازنشسته فرهنگی نوشته که طبق محاسبات او میانگین افزایش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است!

بازنشسته فرهنگی راهکار اصلی بهبود معاش بازنشستگان را افزایش سالانه حقوق‌ها به اندازه تورم و سبد هزینه‌های زندگی‌ دانسته و گفته است: این مبلغ در مقابل افزایش قیمت‌ها در همین یکی دو ماه اخیر به شدت ناچیز و ناکافی‌ست؛ از ابتدای امسال، کرایه خانه‌ها بیش از ۳۰ درصد، نان بیش از ۲۵ درصد و لبنیات ۲۰ درصد گران شده؛ قیمت دلار نجومی شده و تورم چند بار قیمت همه کالاها و خدمات زندگی را افزایش داده؛ در این شرایط بازنشسته چطور به آورده‌ی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی متناسب‌سازی دلخوش باشد.

دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی بابت متناسب‌سازی چقدر است؟

برخلاف بازنشستگان کشوری، بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز از میزان دریافتی خود بابت متناسب‌سازی آگاه نشده‌اند. با توجه به اینکه واریزی علی‌الحساب بازنشستگان تامین اجتماعی ۲ میلیون تومان کمتر از بازنشستگان کشوری بوده، باید دید میزان کل دریافتی آنان چقدر خواهد بود.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای مشاهده میزان افزایش حقوق خود بابت متناسب‌سازی باید تا زمان انتشار فیش حقوقی‌شان در نیمه آبان ۱۴۰۳ منتظر بمانند.

زمان دقیق اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

در مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که مطابق با برنامه هفتم توسعه و با تصویب هیئت وزیران در مورخه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ اجرا می‌شود، حقوق بازنشستگان با ۴۰ درصد حقوق شاغلان هم‌تراز، همسان‌سازی شده است. مرحله نخست در پایان آبان ۱۴۰۳ اجرایی و با بازنشستگان در مرحله اول تسویه می‌شود. مرحله دوم و مرحله سوم نیز به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ انجام خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی