شمانیوز
شما نیوز

آیا برای جرم گیری دندان بی حسی میزنن

آیا برای جرم گیری دندان بی حسی میزنن؟ بررسی 3 علت

آیا برای جرم گیری دندان بی حسی میزنن؟ بررسی 3 علت

جرم گیری دندان یکی از مهمترین و پرکاربردترین خدمات دندانپزشکی زیبایی است و با هدف رفع هرگونه مواد غذایی، باکتری، پلاک، تارتار و ... از بین دندان ها و بافت لثه انجام می شود. علاوه بر این با جرم گیری صحیح و اصولی سطح مینای دندان پاکسازی شده و در نتیجه سفید و زیباتر به نظر می رسد. البته باید توجه داشته باشید که جرم گیری با بلیچینگ دندان متفاوت است و هر کدام از آنها آثار متفاوتی بر روی دندان ها دارند. اما در این میان یک سؤال مهم ذهن بسیاری از بیماران را آیا برای جرم گیری دندان بی حسی استفاده می کنند یا خیر؟ در واقع می خواهند بدانند که آیا جرم گیری دندان با درد همراه است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که جرم گیری دندان با درد همراه بوده و برای انجام آن از بی حسی موضعی استفاده می نمایند. بدین ترتیب تا پایان برای آشنایی با نحوه انجام جرم گیری دندان و مزایای آن با ما همراه باشید.

 

دکتر حسینیان متخصص دندانپزشکی: جرم گیری دندان می توانند راحت نباشد، به خصوص اگر لثه های حساسی داشته باشید. ممکن است دندان پزشک شما یک بیحسی موضعی برای بی حس کردن لثه هایتان استفاده کند و این فرآیند را راحت تر کند. اگر در مورد درد یا ناراحتی های حین فرآیند نگران هستید، با پزشک خود درمورد گزینه های بیحسی که برای شما وجود دارند صحبت کنید.

جرم گیری دندان میتواند چند جلسه زمان ببرد، در هر جلسه به یک قسمت متفاوت از دهان رسیدگی خواهد شد. بعضی از دندان پزشکان دهان را به چهار قسمت تقسیم میکنند، درصورتی که دیگر دندان پزشکان جرم گیری دندان را در دو قسمت انجام می دهند. اگر در مورد این کار مضطرب هستید، از دندان پزشک خود بپرسید که آیا امکان دارد جرم گیری خود را در یک جلسه انجام دهید. گرچه این کار گزینه ای برای تمام موارد نیست، اما درصورتی که بیماری لثه شما خفیف باشد و شما مایل به انجام یک فرآیند طولانی باشید ممکن است انجام آن امکان پذیر باشد.

 

دکتر جمیلیان: جرم گیری دندان در حفظ سلامت لثه ها نقش مستقیمی ایفا می کند. دندان ها و لثه ها دائماً در معرض برخورد با بزاق املاح دار دهان، خوراکی ها و نوشیدنی ها می باشند که باعث تشکیل ماده چسبنده پلاک یا همان جرم دندان می گردد. وجود جرم دندان موجب تکثیر باکتری ها در ناحیه دندان و لثه و در نتیجه تحلیل رفتن لثه و پوسیدگی دندان ها می گردد.

بافت لثه های سالم، محکم به دندان ها چسبیده است. زمانی که حجم پلاک های چسبنده به دندان افزایش می یابند، به مرور لثه را از بین می برند و خود جایگزین بافت لثه می شوند. همین امر منجر به سست شدن پایه دندان ها می شود.

روند تحلیل لثه و جایگزینی آن با جرم و پلاک های دندانی، به مرور زمان بروز می کند و اکثر بیماران متوجه تخریب و تحلیل لثه های خود نمی شوند. به همین دلیل برخی از بیماران بعد از جرم گیری دندان تصور می کنند که انجام عملیات جرم گیری منجر به از بین رفتن بافت لثه آن ها شده است. در واقع لثه ای که قبلاً بر اثر افزایش جرم دندان عقب نشینی کرده بود، بعد از جرم گیری به یک باره نمایان می شود. شما می توانید با جرم گیری به موقع دندان ها از تحلیل و عقب نشینی لثه ها جلوگیری کنید.

 

دکتر الهام وزیری نهاد: به طور معمول دندان های هر فردی براساس عوامل مختلف نظیر پوسیدگی، شکستگی، افزایش سن و عدم رعایت نکات بهداشت دهان و دندان دچار انواع باکتری، پلاک و تارتار می شود. از این رو با جرم گیری دندان یا بروساژ دندان به عنوان یک راهکار مؤثر به مبارزه با این عوامل میکروبی و تهدید کننده سلامت دهان و دندان ها می پردازند. تا ضمن حفظ پاکیزگی دندان ها و فضای بین لثه و فک شاهد کاهش چشمگیر بیماری های مربوط به دهان و دندان باشیم. بنابراین باید گفت جرم گیری دندان یکی از خدمات مهم در زمینه حفظ کیفیت دندان ها و بهبود دندان های آسیب دیده است. نکته قابل توجه اینکه این سرویس مهم دندانپزشکی تا حد زیادی از بیماری های دندان و لثه و همچنین تحلیل رفتن لثه جلوگیری به عمل می آورد. بنابراین براساس شرایط جسمی بیمار و وضعیت دندان ها و لثه جرم گیری دندان در دندان پزشکی باید هر ۶ ماه یکبار انجام شود. پس اگر قصد انجام جرمگیری دندان دارید، به این مورد توجه ویژه داشته باشید.

 

جرم گیری دندان چیست؟

به طور کلی جرم گیری یا بروساژ دندان یک روش درمانی مؤثر و کاربردی برای پاکسازی عمقی دندان ها و لثه است. تا همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم انواع باکتری، پلاک، کلکولوس و ... را از سطح و بین دندان ها و همچنین بافت لثه برطرف سازد. در دهه اخیر به کارگیری دستگاه های پیشرفته و تجهیزات حرفه ای سبب شده تا جرم گیری دندان به صورت اساسی و عمقی انجام شود. به همین جهت بروساژ دندان تا حد زیادی از عفونت، التهاب و تورم لثه و دهان ها جلوگیری می کند و بوی بد دهان را برطرف می سازد. پس این دسته از خدمات زیبایی و بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید و هر 6 ماه یکبار جرم گیری دندان ها را نزد دندانپزشک با تجربه و حرفه ای انجام دهید.

 

مزایای جرم گیری دندان ها (بروساژ)

جرم گیری دندان ها به عنوان یک خدمت پرکاربرد مزایای فراوانی دارد و بعضی از مهمترین آنها به شرح زیر عبارت است از:

* جلوگیری از پوسیدگی، کرم خوردگی و خرابی دندان ها

* ممانعت از ابتلا به عفونت لثه و بیماری های پریودنتال

* رفع لکه و حالت زردی از روی مینای دندان ها

* از بین بردن بوی بد دهان و افزایش زیبایی دندان ها (بازیابی طرح لبخند)

نحوه جرم گیری دندان در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی

 

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم همه افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه، عفونت های دهان و دندان و همچنین پوسیدگی و خرابی دندان ها باید هر شش ماه یکبار این کار را نزد دندانپزشکان با تجربه و متخصص انجام دهند. در این راستا نحوه انجام جرم گیری دندان به ترتیب زیر است:

1- استفاده از بی حسی موضعی

با توجه به اینکه در طول فرآیند جرم گیری ممکن است بیمار احساس درد کند، دندانپزشک قبل از شروع بروساژ دندان از بی حسی موضعی استفاده می کند. بدین صورت که دندانپزشک با تزریق داروی بی حس کننده محل موردنظر را بی حس نموده و سپس بقیه مراحل جرم گیری را انجام می دهد.

2- جرم گیری تمام دندان ها و بافت لثه با مواد مناسب و تجهیزات دندانپزشکی

پس از تزریق داروی بی حسی و بی حس شدن دندان ها و بافت لثه، دندانپزشک با مواد مناسب پاک کننده و ابزار اولتراسونیک تمامی سطوح دندان ها، فضای بین دندان ها و سطح لثه را از هرگونه پلاک، باکتری، کلکولوس و ... پاک می نماید.

3- روت پلنینگ

در بعضی مواقع عفونت، باکتری، پلاک، تارتار و ... به زیر لثه نفوذ می کند. به همین سبب با استفاده از مواد پاک کننده و ابزار اولتراسونیک برطرف نمی شوند. از این رو جرم گیری دندان طی یک فرآیند تخصصی به نام روت پلنینگ انجام می گردد و طی آن تمامی سطوح دندان ها و بافت لثه به طور کامل پاکسازی و ضدعفونی خواهد شد. البته تصمیم گیری درخصوص انتخاب روش و نحوه جرم گیری دندان برعهده دندانپزشک متخصص است و پس از معاینه وضعیت دندان ها و لثه در این باره تصمیم گیری می کند.

4- شستشوی نهایی دندان ها و لثه

در پایان نیز دندانپزشک تمامی سطوح دندان ها و لثه را شستشو می دهد. این کار موجب تثبیت بروساژ دندان ها شده و از عفونت لثه و دندان ها برای مدت زمان طولانی جلوگیری می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی