شمانیوز
شما نیوز

آلن دلون

آلن دلون فوت کرد + علت مرگ و بیوگرافی آلن دلون

آلن دلون فوت کرد + علت مرگ و بیوگرافی آلن دلون

آلن دلون ستاره مشهور فرانسوی شب گذشته بر اثر سکته مغزی درگذشت.

به گزارش شمانیوز :آلن دلون یکی از مشهورترین بازیگران سینما در تاریخ فرانسه و جهان است که در دهه‌های 1960 و 1970 به شهرت رسید. او با چهره‌ی جذاب و توانایی‌های بازیگری خود در فیلم‌های مشهور مانند "گربه روی شیروانی داغ" و "زندگی شیرین" درخشید. دلون نه تنها به عنوان بازیگر بلکه به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان نیز فعالیت کرده و آثار قابل توجهی را به دنیای سینما معرفی کرده است. زندگی شخصی و حرفه‌ای او همیشه مورد توجه رسانه‌ها بوده و او به عنوان نماد زیبایی و جذابیت در سینما شناخته می‌شود.

بیوگرافی

آلن دلون در ۸ نوامبر ۱۹۳۵ در روستای سو (Sceaux) در جنوب پاریس، فرانسه به دنیا آمد. پدرش مدیر یک سینمای محلی کوچک و مادرش نیز در یک داروخانه کار می کرد.

آلن ۴ ساله بود که پدر و مادرش از هم جدا شده و او به خانواده ای دیگر سپرده شد. او در خانه ای که در کنار یک زندان قرار داشت بزرگ شده و پدر خوانده اش نگهبان همین زندان بود.

دلون در کودکی بسیار عبوس، سرکش و شورش طلب بود، در مدرسه زیر بار قوانین نمی رفت و بارها از مدرسه اخراج شد. بعد از ازدواج مجدد مادرش، آلن نزد او بازگشته و برای مدتی شاگردی یک قصابی را بر عهده داشت تا اینکه در سن ۱۷ سالگی وارد نیروی دریایی فرانسه شد و به عنوان تفنگدار دریایی آموزش دید.

طی جنگ های فرانسه در هندوچین، دلون به سایگون (شهری در ویتنام که اکنون با نام هوشی مین شناخته می شود) فرستاده شد و در جبهه نبرد حضور فعال داشت، تجربه ای که برایش بسیار مفید واقع شد زیرا نظم را به او یاد داده و شخصیتش را شکل داد.

آلن دلون

زندگی هنری

در سال ۱۹۵۶، آلن دلون به فرانسه بازگشت و به عنوان گارسن و خدمتکار هتل در شهر پاریس مشغول به کار شد.

در همین مدت بود که دلون با تعدادی از بازیگران جوان خوش آتیه فرانسوی مانند ژان کلود بریالی آشنا شد و از طریق آن ها به کارگردانی به نام ایو آلگره معرفی گردید. این آلگره بود که اولین بار دلون را به کار گرفته و نقشی کوتاه در فیلم «وقتی زنی دخالت می کند» (Quand la femme s’en mêle) به او داد.

بعد از او، مارک آلگره در سال ۱۹۵۸در فیلم کمدی-تریلر «زیبا باش اما خفه شو» (Sois belle et tais-toi) از آلن دلون استفاده کرد، جایی که او در کنار یک بازیگر جوان خوش آتیه دیگر، ژان پل بلموندو، قرار گرفت، بازیگری که شهرت و اعتبار او در دو دهه آینده به همان اندازه آلن دلون رسید.

فرصت بزرگ برای هنرنمایی دلون در سال ۱۹۵۸ فرا رسید، زمانی که پیر گاسپار-ویت در فیلم تاریخی عاشقانه «کریستین» (Christine) او را برای اولین بار در نقش اول به کار گرفت و نقش مقابل او نیز به رومی اشنایدر، بازیگر سرشناس اتریشی آن دوران رسید.

ازدواج 

در هنگام ساخت فیلم، دلون ۲۲ ساله و اشنایدر عاشق یکدیگر شده و خیلی زود با هم نامزد شدند. همانطور که انتظار می رفت، رسانه های سراسر دنیا به شکل بی سابقه ای به این رابطه عاشقانه پرداختند، رابطه ای که در نهایت ۵ سال بعد و بعد از اینکه دلون عاشق یک بازیگر جوان دیگر به نام ناتالی کانوواس شد به پایان رسید.

دلون در سال ۱۹۶۴ با کانوواس ازدواج کرد و از او صاحب فرزند پسری به نام آنتونی شد که مانند پدرش به بازیگری روی آورد. بعد از این که دلون رابطه طولانی مدت ۱۵ ساله خود را در سال ۱۹۶۸ با میریل دارک آغاز کرد، ازدواج او و کانوواس نیز به پایان رسید. در سال ۱۹۶۹، دلون و رومی اشنایدر برای دومین بار در فیلم تریلر کلاسیک «استخر» (La Piscine) به کارگردانی ژاک دری در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

جوایز

دلون در سال ۱۹۸۵ جایزه سزار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم داستان ما (۱۹۸۴) دریافت کرد؛ او در سال ۱۹۹۱ نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت کرد؛ او در چهل‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برنده خرس طلایی افتخاری شد، همچنین در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ جایزهٔ نخل طلای افتخاری را دریافت کرد.

علت مرگ آلن دلون

شب گذشته او در خانه اش در حالی که سه فرزند و یک خانواده در اطرافش بودند از دنیا رفت. آلن دلون محبوب پنج سال پیش دچار سکته مغزی شد که این سکته منجر به ابتلا به بیماری آلزایمر در او گشت.در سال 2019، دلون به دلیل میگرن های مکرر در یک کلینیک سوئیس تحت درمان قرار گرفت. مشکلات سلامتی او پس از مرگ همسرش آغاز شد و پس از سکته مغزی وضعیت او بدتر گشت تا اینکه به مرگ ختم شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی