شمانیوز
شما نیوز

ریزعلی خواجوی

ازبرعلی حاجوی فرزند علی‌اصغر که او را با نام ریزعلی خواجوی می‌شناسیم، پنجم اسفندماه سال۱۳۰۹ خورشیدی در روستای قلعه‌جوق شهرستان میانه متولد شده است.

ریزعلی خواجوی

به گزارش شما نیوز ،

ازبرعلی حاجوی فرزند علی‌اصغر که او را با نام ریزعلی خواجوی می‌شناسیم، پنجم اسفندماه سال ۱۳۰۹ خورشیدی در روستای قلعه‌جوق شهرستان میانه متولد شده است.

در سال ۱۳۸۵ در آیینی در دانشگاه تهران مسئولان کشوری با اعطای تندیس «ملی فداکاری» از وی تجلیل کردند .

ماجرای دهقان فداکار یک‌بار در سال ۱۳۴۷ با روایتی مشابه دستمایه فیلم مستندی به نام «اون شب که بارون اومد» به کارگردانی کامران شیردل قرار گرفت .

ریزعلی خواجوی که آوازه فداکاری او در جلوگیری از تصادف قطار در کتاب‌‌های درسی دوره ابتدایی آمده است در سال ۱۳۴۱ و در سن ۳۲ سالگی شب‌هنگام درحالی‌که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، دفعتا متوجّه مسدود شدن مسیر قطار به‌علت ریزش کوه شده و بلافاصله برای توقف قطار دست به اقدام می‌شود.

او برای این کار کت خود را آتش می‌زند و به نشانه هشدار به سمت قطار حرکت می‌کند، هنگامی که مشاهده می‌کند مسئولان قطار متوجه هشدار‌‌های وی نشدند با تفنگ شکاری خود چندین گلوله هوایی شلیک می‌کند و سرانجام موفق به توقف قطار شده و جان صدها نفر را نجات می‌دهد .

دهقان فداکار در شرح بیان این حادثه گفته است: مسافران قطار که از کنه حادثه بی‌خبر بودند ابتدا به وی اعتراض کرده و حتی او را به سبب این کار کتک زدند اما بعدا که متوجه رهایی از خطر بزرگ شدند ضمن عذرخواهی، اقدام دهقان فداکار را ستودند و این‌گونه شد که قصه ماجرای فداکاری وی برای انتقال به نسل‌‌های بعدی در کتاب‌‌های دوره ابتدایی با عنوان دهقان فداکار تدریس شد .

ریزعلی خواجوی معروف به دهقان فداکار که به‌دلیل عارضه شدید ریوی در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز بستری شده بود شنبه در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت و ۱۲آذر۹۶ در شهرستان میانه به خاک سپرده شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied