شمانیوز
شما نیوز

ورود به جلسه امتحان به شرط پرداخت شهریه

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):  همزمان با فصل امتحانات،‌ برخی مدارس برای دریافت شهریه یا کمک‌های مالی به روش‌هایی همچون ممانعت از ورود به جلسه امتحان متوسل می‌شوند رویه‌ای که اعتراض دانش‌آموزان یک مدرسه را به همراه داشت و اینکه آیا اقدام مسئولان مدرسه مجاز است؟

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

همزمان با فصل امتحانات، برخی مدارس برای الزام خانواده‌ها به پرداخت شهریه یا کمک‌های مالی از صدور کارت شرکت به جلسه امتحان خودداری می‌کنند.

دریافت کمک‌های مالی از خانواده‌ها، سابقه‌ای طولانی در بین مدارس دولتی دارد. به گونه‌ای که برخی مدارس با توجیه خانواده‌ها و شرح دادن هزینه‌های مختلف مدرسه همچون پول آب، برق، گاز و مایحتاج مورد نیاز بر ضرورت همراهی آنها برای تأمین این هزینه‌ها تاکید می‌کنند چرا که سال‌هاست سرانه‌‌ای پرداخت نمی‌شود یا مبلغ اندکی از سوی دولت تحت عنوان سرانه به مدارس اختصاص می‌یابد.

در سوی دیگر ماجرا برخی مدارس نیز برای دریافت کمک‌‌های مالی از خانواده‌ها به زور متوسل می‌شوند. روشی که در اغلب موارد جواب مثبتی را به همراه ندارد. گرو نگه داشتن کارنامه، عدم صدور کارت ورود به جلسه امتحان یا فراخواندن دانش‌آموز به دفتر مدرسه از جمله ابزارهایی است که برخی مدارس از آن استفاده می‌کنند.

مدیران مدارس دولتی می‌گویند در شرایط سختی مشغول به کار هستند. هیچ سرانه‌ای از سوی آموزش و پرورش به آنها تعلق نمی‌گیرد. هزینه‌های آب، گاز و برق مدرسه بسیار زیاد است و خانواده‌‌ها نیز به استناد سخنان مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر اینکه «دریافت کمک‌های مالی اجباری ممنوع است» از کمک‌های مالی به مدرسه ممانعت می‌کنند.

این سخنان قابل تامل است اما توسل به زور برای دریافت کمک‌های مالی از خانواده‌ها به هیچ عنوان راه حل قابل قبولی نیست.

هم‌اکنون که دانش‌آموزان در فصل امتحانات قرار دارند،‌ برخی مدارس برای دریافت شهریه باز هم به اجبار متوسل شده‌اند، عدم صدور کارت ورود به جلسه امتحان و اجازه ندادن به دانش‌آموز برای حضور در جلسه امتحان.

طبق اعلام تعدادی از دانش‌آموزان یکی از مدارس نمونه دولتی استان همدان، حدود 50 دانش‌آموز به دلیل ندادن شهریه 30دقیقه اجازه رفتن سر جلسه امتحان به آنها داده نشده است. سوال دانش‌آموزان این است« اگر مدرسه نمونه دولتیه چرا شهریه اخذ می‌شود و اگر دانش‌آموزی هم شهریه نداده باشد مدیر مدرسه حق دارد اجازه نرفتن به سر جلسه امتحان را بدهد؟»

سیدرحیم میرشاهولد مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به تسنیم می‌گوید:‌ این کار مدرسه تخلف است و نمی‌توان دانش‌آموز را از رفتن به جلسه امتحان منع کرد.

وی می‌افزاید:‌ مدارس نمونه دولتی شهریه ندارند بلکه بابت فوق برنامه‌ها از خانواده‌ها هزینه دریافت می‌کنند اما باز هم نمی‌توانند مانع ورود به جلسه امتحان شوند و می‌توان این موضوع را به ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منعکس کرد.

عظیم محبی مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش معتقد است که مدارس نمونه دولتی بابت فوق برنامه از خانواده‌ها شهریه دریافت می‌کنند اما هم‌اکنون روال به گونه‌ای شده که دریافت شهریه بابت فوق برنامه‌ها الزامی است چرا که فوق برنامه‌‌ها جزوی از ساعات رسمی آموزش هستند.

به گزارش تسنیم،‌ طبق اعلام آموزش و پرورش دریافت هزینه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه در هنگام ثبت‌نام در مدارس سمپاد، نمونه دولتی و شاهد مطابق دستورالعمل‌ها بلامانع است اما مدارس دولتی در هنگام ثبت‌نام اجازه دریافت هزینه‌ای به جز هزینه کتاب و بیمه را ندارند و کمک‌های مردمی به مدارس نیز بعد از مهر باید باشد و جنبه اختیاری بودن رعایت شود.

آنگونه که سیدرحیم میرشاهولد مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش می‌گوید:‌ خانواده‌ها کمک‌های مالی خود را نباید به صورت نقد به مدارس پرداخت کنند بلکه این مبالغ باید به شماره حسابی که به نام مدرسه است نه نام شخص، واریز شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied