شمانیوز
شما نیوز

مطبوعات وسیله مدرن امر به معروف هستند

مرحوم امیرناصر کاتوزیان با اشاره به اینکه مطبوعات وسیله مدرن امر به معروف و نهی از منکر هستند، گفته بود: امروز افراد نباید شخصا باهم روبه‌رو شوند بلکه رسانه‌ها و مطبوعات پل ارتباطی افراد جامعه و دولتمردان هستند و عدالتی که از این راه نصیب مردم می‌شود بسیار ذی‌قیمت خواهد بود.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، روزنامه قانون نوشت: در آخرین روزهای زندگی امیر ناصر کاتوزیان که اهالی حقوق با نام پدر علم حقوق می‌شناسند، در مورد ضرورت وجود روزنامه‌ها و نشریات حقوقی با وی به گفت‌وگونشستیم که به بهانه سالمرگ این استاد فرزانه آخرین مصاحبه منتشر نشده «قانون» با وی از نظرتان می‌گذرد.

ضرورت حمایت از حقوق و آزادی‌های فردی در مطبوعات

دکتر کاتوزیان در رابطه با ضرورت وجود نشریات حقوقی توضیح داد: اصولا مطبوعات به عنوان رکن چهارم مشروطیت مطرح هستند. به این لحاظ برای آگاهی دادن به مردم و افراد ضرورت وجود نشریات در جامعه احساس می‌شود. درحال حاضر روزنامه‌ها، وسیله مدرن امربه معروف و نهی از منکر هستند.

پدر علم حقوق ادامه داد: امروزه افراد نباید شخصا با هم روبه‌رو شوند بلکه رسانه‌ها و مطبوعات پل ارتباطی افراد جامعه و دولتمردان هستند و عدالتی که از این راه نصیب مردم می‌شود بسیار ذی‌قیمت خواهد بود.

کاتوزیان بابیان اینکه به نظر بنده هم از نظر شرعی هم از نظر منطقی و تمدن جدید، روزنامه‌ها یکی از ارکان مهم جامعه مدنی بوده و به پاس حرمت رسالت گرانقیمتی که مطبوعات دارند باید از آن‌ها حمایت شود، خاطرنشان کرد: در این راستا با توجه به کارهای خوب صورت گرفته توسط مطبوعات باید گفت در حال حاضر متاسفانه حمایتی که در کشور ما از رسانه‌ها صورت می‌گیرد، کافی نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم مقایسه‌ای با درجه تمدن کشور‌ها و کار مطبوعات انجام دهیم متوجه می‌شویم کشورهایی که متمدن‌تر هستند مطبوعات و رسانه‌ها در آن کشور‌ها قوی‌تر بوده و آن‌ها بهتر می‌توانند کار خود را انجام دهند اگر در کشور ما نیز حمایت‌ها کافی باشد رسانه‌ ها هم، بهتر می‌توانند از عهده رسالتی که بر دوش‌شان است برآیند.

مطبوعات آزاد باشند،اختلاف نظر‌ها نتیجه مطلوب خواهند داشت

کاتوزیان افزود: اما در مورد اینکه برخی افراد معتقدند که رسانه‌ها به ویژه مطبوعات آموزشی به دنبال ندارند باید گفت بهترین وسیله برای آموزش افراد جامعه همین مطبوعات است اگر مطبوعات آزاد باشند ممکن است اختلاف نظرهایی پیدا کنند اما از همین اختلاف نظر‌ها می‌توانند نتیجه مطلوب را بگیرند. وی تصریح کرد: اگر مطبوعات آزاد و مستقل باشند افراد نمی‌توانند به صورت مخفی کارهایی که برخلاف مصالح جامعه باشد انجام دهند زیرا مطبوعات می‌توانند اگر احیانا اعمال خلافی سرزند آن‌ها را علنی کنند پس رسالت مطبوعات را این‌طور می‌توان توصیف کرد رسانه‌ها چراغ اجتماع بر اعمال دولت هستند.

پدر علم حقوق توضیح داد: حال در این راستا بهترین مباحثی که انتظار می‌رود در رسانه‌ها و مطبوعات به آن‌ها پرداخته شود اولا حمایت از حقوق و آزادی‌های فردی در جامعه است زیرا افراد باید از حقوق و آزادی‌هایی که در قانون برای آن‌ها لحاظ شده آگاهی داشته باشند، چه بسا متاسفانه بسیاری از افراد جامعه ما از حقوق خود آگاهی ندارند و ممکن است به این لحاظ مورد ظلم واقع شوند.

کاتوزیان در پایان گفت: در درجه دوم، نقد آرای محاکم است. نشریات حقوقی می‌توانند آرای محاکم را توسط افراد متخصص نقد کنند و این نقد هم هدایت می‌شود برای رویه قضایی و هم بازرسی جامعه نسبت به قوه قضاییه خواهد بود.

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied