شمانیوز
شما نیوز

تاکید یک مسئول بر لزوم رواج فرهنگ مشاوره در جامعه

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفت: مشاوره بر کاهش طلاق و تعارضات زوجین متقاضی طلاق موثر است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفت: مشاوره بر کاهش طلاق و تعارضات زوجین متقاضی طلاق موثر است.

سرهنگ علی قهرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: باید فواید و اثرات خدامت مشاوره‌ای به روانشناختی برای آحاد مردم روشن و مشخص شود و درزمینه اشاعه فرهنگ مشاوره در جامعه گام‌های موثری برداشته شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ مشاوره آن طور که شایسته است در جامعه مورد توجه قرار نمی‌گیرد، افزود: اگر فرهنگ مراجعه به مراکز مشاوره تخصصی در جامعه جا بیفتد به طور قطع تاثیرات مثبت فراوانی به همراه دارد و موارد زیادی دیده شده است، افرادی که جهت مشاوره طلاق به این مراکز مراجعه کرده‌اند به سازگاری دست یافته‌اند.

قهرمان تصریح کرد: مراکز مشاوره با هدف رفع اختلافات خانوادگی و حل مسائل و مشکلات خانواده‌ها از طریق مشاوره، گفت‌وگو و همچنین تحکیم و تقویت بنیان خانواده راه‌اندازی شده‌اند به طور قطع نقش موثری در کاهش اختلافات و امر طلاق دارند.

وی ادامه داد: افرادی که از همان ابتدا یعنی قبل و هنگام ازدواج با آگاهی یا کمک و مشورت همسر خود را انتخاب کنند و در انتخاب و گزینش اطلاعات صحیح کسب کنند در ادامه زندگی مشترک از رضایت بیشتری برخوردار می‌شوند.

قهرمان گفت: زوج‌هایی که قبل از حاد شدن مشکل به مراکز مشاوره مراجعه و با نیت اصلاح زندگی از برنامه‌های مشاوره استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از خدمات مشاوره استفاده نکرده‌اند در پذیرش مشکل و حل آن موفق‌ترند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی اظهار کرد: زمانی که زن و مرد پا به عرصه زندگی مشترک می‌گذارند حتی اگر انتخابی آگاهانه و از روی شناخت هم انجام داده باشند باید توجه کنند که به واسطه تربیت خانوادگی متفاوت و ویژگی‌های روانشناختی منحصر به فردی که دارند ممکن است در زندگی مشترک با مشکلاتی روبرو شوند که اجتناب ناپذیر است و این امر ممکن است تقریبا در پنج سال اول زندگی مشترک و به خصوص سال اول اتفاق افتد.

وی ادامه داد: اگر افراد نتوانند به تفاهم برسند و دنیای زندگی مشترک را از دنیای تجرد جدا کنند وهر کدام بخواهند در زندگی تک روی کنند این امکان وجود دارد که مسائل و مشکلات روز به روز شدید تر شود و با افزایش عمق آن زمینه ایجاد بحران و طلاق عاطفی در خانواده ایجاد شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی افزود: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که همواره مطالعه، افزایش اطلاعات، آموزش دیدن و مشاوره و هم فکری با اهل فن به طی رسیدن مسیر هموار در زندگی کمک می‌کند.

قهرمان تصریح کرد: خانواده‌های طرفین باید آگاهی و بصیرت لازم را داشته باشند و از تعصبات و حساسیت‌های خود کاسته و همواره بی‌طرف در پی آموزش راهکارهای تقویت بنیان خانواده و حل مشکلات باشند نه اینکه باعث تشدید مشکلات طرفین شوند و در واقع زمینه استقلال همسران را فراهم کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌های اندیشمند باید همواره درصدد بالا بردن اطلاعات و غنای روابط زناشویی خود باشند و این هدف میسر نمی‌شود مگر اینکه خانواده‌ها به دنبال بالا بردن آگاهی و تجربه از منابع ذی صلاح باشند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفت: زوجین زمانی که با مشکل خانوادگی مواجه شدند باید از افرادی که تخصص، رشته و تجربه آنها مشاوره است کمک بگیرند و با آنها همفکری کنند.

وی گفت: زمانی که مراکز مشاوره با نیت حل مشکلات خانوادگی با دادگاه های خانواده همکاری می کنند بسیار اتفاق افتاده که افراد به طور مجدد سازش یافته و به زندگی مشترک خود بازگشته و از این بابت راضی بوده اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی تصریح کرد: انسان محور توسعه پایدار است و اگر انسان سلامت جسمی و روحی مطلوبی نداشته باشد قادر به درک مسائل و مشکلات، ناهنجاری و بن بست ها نبوده و از توان لازم برای ارائه راه حل ها وکمک به توسعه جامعه برخوردار نخواهد بود.

وی ادامه داد: لذا مشاوره و روانشناسی به عنوان مرهمی برای روح و روان انسان از اهمیتی خاص برخوردار است و در واقع علم مشاوره پا به پای علوم دیگر و حتی فراتر از آنها در جامعه امروز اهمیت پیدا می کند تا بتواند نقش خود را در پرورش سلامت روحی و روانی انسان در رسیدن به توسعه پایدار ایفا کند.

قهرمان خاطرنشان کرد: متاسفانه آن طور که به نظر می رسد این علم جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا نکرده است لذا توسعه و گسترش این علم در جامعه ضرورت دارد و در این راستا رسانه ها می‌توانند کمک بسیار بزرگی برای توسعه فرهنگ مشاوره در جامعه باشند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied