شمانیوز
شما نیوز

دبیرکل یونسکو نامزد پست دبیرکلی سازمان ملل شد

وزارت خارجه بلغارستان رسما نامزدی دبیرکل یونسکو را به عنوان نامزد دبیرکلی سازمان ملل اعلام کرد.

وزارت خارجه بلغارستان رسما نامزدی دبیرکل یونسکو را به عنوان نامزد دبیرکلی سازمان ملل اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه بلغارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه بلغارستان با ارسال نامه‌ای رسما نامزدی ایرنه جئورجیوا بوکووا ، وزیر امور خارجه را برای سمت دبیرکلی سازمان ملل تایید کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: خانم ایرینا جئورجیوا بوکووا با سوابق و تجربیاتی که دارد می تواند یکی از کاندیداهای ارشد برای به دست گرفتن سمت دبیرکلی سازمان ملل باشد.

دبیرکل بعدی سازمان ملل اول ژانویه 2017 کار خود را آغاز می کند و جایگزین بان کی‌مون، دبیرکل کنونی می شود.

ایرنه جئورجیوا بوکووا 63 ساله نخستین زنی است که دبیرکل یونسکو شده و نخستین فرد عالی رتبه از یک جمهوری استقلال یافته شوروی است که درسال 2009 برای این سمت انتخاب شد.

پیوستن فلسطین به یونسکو در اکتبر 2011 برای این زن مشکلاتی را به وجود آورد و پس از آن آمریکا سریعا کمک ها به این سازمان را به حالت تعلیق درآورد.

وی به تلویزیون خصوصی "نووآ" گفت: می دانم که در رای گیری دبیرکلی سازمان ملل پیروز می شوم.

گمانه زنی های زیادی درباره این مساله وجود دارد که آیا برای نخستین بار زنی در سمت دبیرکلی سازمان ملل انتخاب می شود یا خیر از 1946 هشت مرد این سمت را در دست داشتند.

خانم ایرنه جئورجیوا بوکووا پیشتر سفیر بلغارستان در فرانسه و موناکو بوده و اخیرا نیز بخاطر پیشینه کمونیستی خانواده‌اش به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

ایرنه بوکووا دختر گئورگی بوکووا از سیاستمداران و روزنامه‌نگاران دوره حاکمیت حزب کمونیست بر بلغارستان است. گئورگی بوکووا پدر ایرنه سردبیر روزنامه رابوتیچسکو دلو، روزنامه رسمی و ارگان حزب کمونیست بلغارستان بود.

وی در خارج از کشور درس خوانده و رتبه اول در موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو و دانشگاه مریلند و هاروارد را در آمریکا داشته است و به راحتی انگلیسی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی را صحبت می کند.

این زن سپس در سال 1989 به عضویت حزب سوسیالیست این کشور که جایگزین حزب کمونیست محسوب می‌شد، درآمد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied