شمانیوز
شما نیوز

صید بیش از 400 تن ماهی سردابی در استان یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از صید ماهی‌های سردابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان یزد خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از صید ماهی‌های سردابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه یزد، "سید جمال سجادی پور" در این باره گفت: از اوایل اسفند ماه صید ماهیان سردابی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی آغاز شده و با توجه به رها‌سازی 800 هزار قطعه بچه‌ماهی قزل ‌آلای رنگین ‌کمان، انتظار می‌رود بیش از 400 تن ماهی از این استخر‌ها صید و به بازار فروش عرضه شود.

وی گفت: توسعه آبزی‌پروری در تلفیق با آب کشاورزی یکی از مصادیق اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی است که ضمن افزایش تولید آبزیان، افزایش درآمد خانوار روستایی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی در مزارع کشاورزی را به دنبال داشته و از گام‌های موثر در تولید محصول سالم و ارگانیک و رفع وابستگی است.

وی افزود: وجود چاه‌های کشاورزی در استان یزد و امکان ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی، یکی از پتانسیل‌های آبزی‌پروری استان محسوب می‌شود که با تبلیغ و ترویج فرهنگ آبزی‌پروری تعداد قابل توجهی استخر ذخیره آب کشاورزی در استان ماهی‌دار شده و بخش عمده از انواع آبزیان تولید شده در استان مربوط به استخرهای ذخیره است.

سجادی‌پور بیان کرد: وجود ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، باعث غنی شدن آب کشاورزی شده و به همین دلیل سبب کاهش مصرف کودهای شیمیایی و افزایش سرعت رشد محصولات کشاورزی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین یکی از راهکارهای اجرایی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید داخل و رفع وابستگی به واردات ماهی خارج از کشور و افزایش مصرف سرانه ماهی در مناطق روستایی است و با توجه به شرایط اقلیمی در تمام نقاط استان امکان پرورش ماهیان سردابی و گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد یک میلیون و 200 هزار قطعه بچه ماهی در 450 باب استخر ذخیره آب کشاورزی در سطح استان در حال پرورش هستند که پیش‌بینی می‌شود بالغ بر یک‌هزار تن ماهی‌پرواری از این منابع برداشت شود.

وی اعلام کرد: در راستای توسعه مکانیزاسیون در مزارع پرورش ماهی و با هدف افزایش بهره‌وری و جبران کاهش تولید ناشی از خشکسالی، تجهیزات مورد نیاز توسعه مکانیزاسیون شامل انواع هواده‌ها، درام فیلتر و سایر تجهیزات مرتبط با تکثیر و پرورش آبزیان با اعطای تسهیلات در اختیار مدیران مزارع پرورش ماهی استان قرار گرفته است.

سجادی‌پور یاد آور شد: توسعه پرورش گونه‌های جدید آبزیان پرورشی در استان یزد شامل ماهیان خاویاری با موفقیت در حال انجام بوده و در سال جاری حدود 15 کیلوگرم خاویار در استان استحصال شد.

به گفته‌ وی، استان یزد از جمله معدود استان‌های داخلی است که به مرحله استحصال خاویار از فیل ماهی پرورشی دست یافته است.

سجادی‌‍‌پور در پایان عنوان کرد: تمام حلقه‌های زنجیره تولید آبزیان اعم از مراکز تکثیر، مزارع پرروشی، مراکز عمل‌آوری و بسته‌بندی، کارخانه تولید خوراک و مرکز سازنده تجهیزات مکانیزاسیون آبزی‌پروری در استان فراهم و شیلات یکی از محورهای توسعه بخش کشاورزی است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied