شمانیوز
شما نیوز

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل:

اروپا می‌تواند پناهجویان بیشتری را بپذیرد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل معتقد است که کشورهای اروپایی از ظرفیت بیشتری برای پذیرش پناهجو برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

به نظر این نهاد، کنترل مرزهای خارجی اروپا باید با ایجاد راه‌های قانونی برای پناهجویان همراه باشد.

«فلیپو گراندی»، رییس جدید کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که از ابتدای سال 2016 در این سمت انجام وظیفه می‌کند در مصاحبه‌ای گفت: اگر روند سر و سامان دادن به پناهجویان در کشورهای اروپایی بهتر پیش می‌رفت، اروپا می‌توانست پناهجویان بیشتری را بپذیرد.

گراندی همچنین از کشورهای اتحادیه‌ اروپا خواست در مبارزه با عواملی که سبب می‌شود پناهجویان راه اروپا را در پیش بگیرند، تلاش کنند تا آنان انگیزه‌ ضعیف‌تری برای رسیدن به این قاره داشته باشند.

رئیس جدید کمیساریای سازمان ملل با این حال تاکید کرد که مسئله‌ مهاجرت یک موضوع بسیار پیچیده‌ سیاسی و اجتماعی است و باید با جدیت با آن روبرو شد.

به گزارش دویچه‌وله، «فولکر تورک»، معاون کمیساریای نامبرده نیز با اشاره به افزایش چشمگیر شمار پناهجویان به دلیل وقوع جنگ و ایجاد کانون‌های بحرانی در جهان تاکید کرد که کشورهای اروپایی به تنهایی توانایی حل مسئله‌ پناهجویی را ندارند و باید به‌ طور مشترک عمل کنند.

تورک هم‌چنین سیاست ضد پناهجویی برخی از کشورهای اروپایی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که تقسیم آوارگان در حال حاضر با تصمیم‌های اتخاذشده از سوی کمیسیون‌های اتحادیه‌ اروپا هماهنگی ندارد.

کمیسیون خارجی اروپا در سپتامبر سال 2015 طرحی برای سهمیه‌بندی پذیرش پناهجویان در کشورهای عضو ارائه داد. بر اساس این طرح، قرار بود ۱۶۰ هزار پناهجوی سوری، اریتره‌ای و عراقی که هم‌اکنون در اروپا زندگی می‌کنند به کشورهای عضو انتقال داده شوند.

این تصمیم با مخالفت اغلب دولت‌ها به ویژه کشورهای شرق اروپا روبرو شد. تا کنون تنها 272 نفر از این پناهجویان به کشورهای اروپایی منتقل شده‌اند.

فولکر تورک هم‌چنین یادآور شد که کنترل مرزهای کشورهای خارجی نباید به بهای عدم پذیرش انسان‌هایی که به حمایت نیاز دارند، تمام شود.

وی ضمن تاکید بر این‌که تضمین امنیت داخلی کشورهای اروپایی، امری ضروری است گفت که با این‌حال تصمیم درباره‌ اقدامات امنیتی باید با ایجاد راه‌های قانونی برای پناهجویان همراه باشد.

هم‌زمان نخستین دیدار وزیران داخلی کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا در سال جدید روز دوشنبه (25 ژانویه) در آمستردام برگزار شد. یکی از نکاتی که مورد بحث قرار گرفت، چگونگی حفاظت از مرزهای خارجی اروپا از سوی کشورهای عضو بود. در این رابطه اتریش و آلمان از سیاست دولت یونان در این زمینه به ویژه در محدوده‌ مرز این کشور با مقدونیه انتقاد کردند.

همچنین بنا به گزارش سازمان حمایت از پناهجویان سازمان ملل، شمار کسانی که در راه رسیدن به اروپا از طریق دریای مدیترانه جان باخته‌اند، نیز افزایش یافته است. از آغاز سال جاری تا روز 23 ژانویه، بیش از 149 نفر کشته یا مفقود اعلام شده‌اند. هم‌چنین شمار جان‌باختگان و مفقودشدگان تا روز 21 ژانویه 95 نفر گزارش شده است. در این رابطه شمار مهاجران و آوارگانی که از ترکیه به یونان وارد می‌شوند نیز افزایش یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied