شمانیوز
شما نیوز

آبگیری از سد «گلورد» مازندران نیمه دوم امسال

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):فرماندار نکا با بیان اینکه سد گلورد نکا مراحل پایانی ساخت و ساز خود را پشت سر می گذارد، گفت: این سد در ابتدای نیمه دوم امسال و در فصل پاییز 92 آبگیری می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،نخستین سد شرق مازندران این روزها شاهد تلاش و کار همه جانبه متخصصان و کارگرانی است که می رود تا پاییز پرباری را برای شرقی های مازندران به ارمغان آورد و دغدغه 48 ساله در عدم ساخت این سد از این دیار رخت بربندد.

این سد که در ارتفاع 640 متری از سطح آب های آزاد بر روی رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد و در 45 کیلومتری جنوب شرقی نکا قرار گرفته، از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی بوده و ارتفاع آن از پی 113 متر، رقوم تاج سد 739 متر، عرض کل سد در پی 370 متر و طول تاج سد 270 متر است.

علی رجبی فرماندار شهرستان نکا در گفت وگو با خبرنگار فارس در نکا افزود: با آبگیری این سد بزرگ در منطقه شرق مشکل کم آبی حدود 30 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه بهشهر و نکا و قسمتی از گلوگاه برطرف و از خسارت های احتمالی در صورت بروز خشکسالی جلوگیری می شود.

وی اظهار داشت: این سد از جمله طرح های مهر ماندگار است که با قرار گرفتن در این طرح از پیشرفت مناسبی برخوردار شده است.

رجبی با بیان اینکه عدم اختصاص اعتبارات مناسب و به قول معروف قطره چکانی در گذشته به این سد موجب شده است که این سد نسبت به پیش بینی اولیه از پیشرفت مناسب برخوردار نباشد، تصریح کرد: اکنون شاهد پیشرفت مناسبی در بدنه و خود سد هستیم.

فرماندار نکا ادامه داد: تاکنون 72 درصد بدنه سد گلورد تمام شده و همچنین 69 درصد از کانال نیز عملیاتی شده است.

وی گفت: دو شرکت « اویول» و « آب نیرو» کار ساخت این سد را برعهده دارند که در مجموع 18 میلیارد تومان طلب داشتند که با رایزنی انجام شده 15 میلیارد تومان آن در هفته جاری پرداخت می شود تا با افزایش ساخت و ساز در سد، آبگیری در موعد مقرر انجام شود.

رجبی با اشاره به اختصاص 23 میلیارد تومان اوراق مشارکت به سد گلورد نکا خاطرنشان کرد: این اوراق در اختیار بانک های عامل قرار گرفته است تا با خرید این اوراق توسط مردم و مشارکت در این طرح، شاهد افتتاح مناسب و بهنگام سد گلورد باشند.

فرماندار نکا افزود: سد گلورد که در حوزه تقسیماتی شهرستان نکا قرار دارد و بیشتر به منظور تامین آب مورد نیاز کشاورزی که در حدود 30 هزار هکتار از اراضی پایین دست شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه را شامل می شود در حال احداث است.(منبع فارس )

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی