شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت تحلیل تکنیکال در فارکس با ارز دیجیتال

در ادامه با ما همراه باشید تا معیارهای اصلی تفاوت تحلیل تکنیکال فارکس با ارز دیجیتال را برای شما شرح دهیم.

تحلیل تکنیکال یک روش پرکاربرد برای ترید و کسب سود در بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال است. تحلیل تکنیکال اساسا از زمان به‌وجودآمدن بازار فارکس طراحی شد؛ چراکه عمر بازار فارکس حداقل ۶ برابر بازار کریپتوکارنسی است. اگرچه اصول اولیه تحلیل تکنیکال در بازارهای مختلف یکسان است و اکثر مدرس‌های این حوزه می‌گویند سبک‌های تکنیکال در همه بازارها جواب می‌دهد، اما فرق تحلیل تکنیکال فارکس با ارز دیجیتال بسیار است. به دلیل تفاوت در ماهیت این دو بازار، در عمل اجرای ترفندهای تکنیکالی در این دو به یک شکل نیست. اگر با جنس رفتار و ژنتیک این بازارها آشنا نباشید قطعا سودآوری شما به خطر می‌افتد. در ادامه با ما همراه باشید تا معیارهای اصلی تفاوت تحلیل تکنیکال فارکس با ارز دیجیتال را برای شما شرح دهیم.

تفاوت تحلیل تکنیکال در فارکس با ارز دیجیتال

تفاوت تحلیل تکنیکال فارکس با ارز دیجیتال از چند نقطه‌نظر

تکامل بازار و نقدینگی

فارکس: بازار فارکس یک بازار بالغ است؛ عمری ۹۰ ساله دارد و اساسا محل تجارت ارزهای کشورهای مختلف توسط بانک‌های جهانی و موسسات مالی بزرگ است. بنابراین نقدینگی بسیار بزرگی در این بازار وجود دارد. چیزی حدود ۲۴۰۹ تریلیون دلار و حجم معاملات روزانه ۶۶۰۰ میلیارد دلار.

ارز دیجیتال: یک بازار نوپا با عمر تقریبا ۱۵ سال؛ بسیار پرنوسان و اغلب پرریسک. ارزش کل بازار آن به ۳ تریلیون دلار و حجم معاملات روزانه آن به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

هرچه بازار عمق کمتری داشته باشد راحت‌تر تحت تاثیر ورود و خروج‌های اندک پول قرار می‌گیرد. یعنی برخی ارزهای بازار کریپتو با فقط چند هزار دلار تا چند صدهزار دلار تکان می‌خورد. اگر کسی این پول را وارد کند بازار صعود شدید می‌کند و اگر خارج کند شاهد سقوط سنگین آن هستیم.

همبستگی یا Correlation در بازار

فارکس: جفت ارزها، کالاها و فلزات گران‌بها مانند طلا اگرچه با هم همبستگی دارند؛ اما هرکدام به‌صورت یک هویت جدا عمل می‌کنند و تاثیر سنگینی از هم نمی‌گیرند.

ارز دیجیتال: همبستگی بازار کریپتو تقریبا تماما به قیمت بیت کوین گره خورده است. اگر بیت کوین صعودی باشد کل بازار صعودی است و اگر بیت کوین نزولی باشد شما از هیچ ارزی نمی‌توانید انتظار صعود داشته باشید؛ مگر در موارد خاص.

نوع و نگرش سبک ترید

فارکس: در فارکس می‌توانید به ترید در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری‌های روزانه فکر کنید و خیال خود را از بابت بستن معاملات در پایان روز راحت کنید. می‌توانید برآیند روزانه و هفتگی‌تان را به‌راحتی محاسبه کنید و منتظر بالارفتن قیمت بیت کوین نباشید.

ارز دیجیتال: در کریپتو بیشتر باید به سهام‌داری و سرمایه‌گذاری فکر کنید. خریدهایی که می‌کنید می‌تواند ماه‌ها در ضرر برود و کفر شما را در بیاورد. پس شما را مجبور می‌کند هر روز و هر شب تریدهای خود را مرتبا چک کنید. این عمل در طولانی‌مدت فشار سنگینی به شما وارد می‌کند. اگر هم تصمیم به اسکلپ در تایم‌های پایین داشته باشید، با خودکشی فرقی ندارد؛ چون نوساناتی که بازار کریپتو دارد بسیار پرخطر است.

با دست‌کاری‌های قیمت چه می‌کنید؟

اگر تحلیل تکنیکال را یاد گرفتید ولی به دلیل دست‌کاری‌های صرافی‌ها یا نهنگ‌های کریپتو مکررا استاپ لاس خوردید چه بر سرتان می‌آید؟ اما اگر از یک بازار متعادل و منطقی سودهای قابل‌پیش‌بینی‌تر بردید چه؟ به تصویر زیر نگاه کنید. در کریپتو بازارگردان‌ها با کسی تعارف ندارند. به‌محض کم‌بودن نقدینگی، با یک خرید یا فروش سنگین حد ضرر بسیاری از معامله‌گران را جمع می‌کنند و شما هیچ کاری جز نگاه‌کردن از دستتان برنمی‌آید.

فرق تحلیل تکنیکال در فارکس با ارز دیجیتال

اما در فارکس شما هرآنچه از تحلیل تکنیکال یاد گرفته‌اید را به‌راحتی می‌توانید اجرا کنید. چرا که حجم بازار آن‌قدر بالاست که هیچ ارگان یا موسسه‌ای توانایی حرکت‌های ساختگی را ندارد. اگر این کار را بکند خود به‌زودی از بازار حذف می‌شود. تصویر زیر نمودار طلا در فارکس را نشان می‌دهد که درحالی‌که نوسان‌های خوبی برای معامله‌گران می‌سازد، از دست‌کاری‌های غیرمنطقی در آن خبری نیست.

آیا تحلیل تکنیکال کافی است؟

اگر یک تریدر هستید یا سال‌هاست که بازارهای مالی را رصد می‌کنید، حتما از خودتان پرسیده‌اید که آیا واقعا یادگیری تحلیل تکنیکال کافیست؟ آیا واقعا این آموزش‌هایی که وجود دارد برای کسب سود کفایت می‌کنند؟ جواب کوتاه تریدرهای باتجربه این است: برای فارکس بله و برای ارزهای دیجیتال نه!

بسیاری از سبک‌های معاملاتی تکنیکال مانند پرایس اکشن، الگوهای کلاسیک، استفاده از اندیکاتورها و... از ابتدا از بازار فارکس شروع شدند. در بازار ارزهای دیجیتال شما برای سودآور بودن و کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری خود باید پارامترهای دیگری را اولویت قرار دهید و بنا به گفته بزرگان، تحلیل تکنیکال آخرین مرحله در معامله‌گری شماست. شما باید به تحلیل فاندامنتال و بنیادی ارزها تسلط داشته باشید؛ یعنی به بررسی تیم‌های توسعه، برنامه‌های پیشرفت و نقشه‌های راه (Roadmap) پروژه‌ها و بررسی سپیدنامه (Whitepaper) آنها بپردازید. پس از این مرحله و در صورت قبول‌شدن یک ارز، باید حجم‌های خرید و فروش در یک مقطع خاص را بررسی کنید و در کنار آن داده‌های آنچین (On-chain Data) و شرایط کلی اقتصاد جهانی را آنالیز کنید تا بتوانید تصمیم درستی از زمان ورود و خروج به یک ارز را بگیرید. با این کار ریسک خود را به‌مراتب کاهش داده‌اید. بازار فارکس اما خیلی به این پارامترها کاری ندارد. به‌خصوص اگر شما یک تریدر روزانه (Daily Trader) هستید، عملا با تسلط بر تحلیل تکنیکال و رفتارهای قیمتی می‌توانید بازار را پیش‌بینی کنید؛ البته با داشتن مهارت و تجربه کافی.

تفاوت تحلیل تکنیکال در فارکس با کریپتو

ترید اسکلپ و کوتاه‌مدت

در ارزهای دیجیتال قید تریدهای تایم فریم پایین را بزنید. ماهیت کریپتو سهام محور است و افراد بیشتر برای سرمایه‌گذاری، یک دارایی را خرید و فروش می‌کنند. بنابراین خیلی به نقطه دقیق ورود و خروج بر اساس تحلیل تکنیکال کاری ندارند و بر اساس شرایط احساسی بازار و شرایط مالی خود عمل می‌کنند. اما در فارکس قضیه کاملا برعکس است. هدف، کسب سود روزانه و نوسان‌گیری است. بنابراین یافتن نقطه ورود و خروج دقیق بسیار حیاتی است که این از طریق تحلیل‌های تکنیکال تعیین می‌شود. در کریپتو باید به کارنکردن تحلیل‌های تکنیکال تایم فریم پایین خود عادت کنید و صرفا با مدیریت سرمایه درست، ریسک‌های خود را کاهش دهید.

جمع‌بندی

آموزش تحلیل تکنیکال در ترید و معامله‌گری می‌تواند یکسان باشد؛ اما تفاوت تحلیل تکنیکال فارکس با ارز دیجیتال بسیار است. این روش تحلیلی در ابتدا برای بازار فارکس طراحی شد ولی بعدها به تمام بازارها از جمله کریپتو و سهام سرایت پیدا کرد. بااین‌حال به دلیل تفاوت‌هایی که دو بازار کریپتو و فارکس با هم دارند، نحوه اجرا و نکات آن با هم فرق دارد. در فارکس می‌توانید از بسیاری از روش‌های تحلیل تکنیکال در تریدهای روزانه و نوسان‌گیری‌های خود استفاده کنید. اما در کریپتو باید خیلی از موارد حساس را لحاظ کنید و تقریبا تحلیل تکنیکال از آخرین اولویت‌های اجرایی شماست. تازه این برای وقتی است که می‌خواهید در تایم فریم‌های میان‌مدت و بلندمدت کار کنید. اگر به تایم فریم‌های کوتاه‌مدت و اسکلپ علاقه دارید، بهترین و مطمئن‌ترین پیشنهاد برای شما ترید در فارکس است. اما این را بدانید که رمز موفقیت در همه بازارها، آموزش‌های باکیفیت و تمرین مداوم است. اگر این مقاله شما را نسبت به کلیشه‌های آموزشی موجود آگاه‌تر کرد و می‌خواهید عمیق‌تر درباره ترید و معامله‌گری بدانید، حتما به سایت دلتا کالج سر بزنید و از آموزش‌های متفاوت و سودمند آن در راستای ارتقای معامله‌گری خود استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied