شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/ شمانیوز گزارش می دهد

جدیدترین تغییرات نرخ سود بانکهای مرکزی جهان در2016

در حالی که بانکهای مرکزی در بسیاری از کشورها به سپرده گذاریهای مردم سود پرداخت می کند اما دو کشور سوئیس و سوئد همواره نرخ سود منفی را در آمارهای سالیانه خود ثبت کرده‌اند.

جدیدترین تغییرات نرخ سود بانکهای مرکزی جهان در2016
به گزارش خبرنگار شمانیوز: آمارهای منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد سودی که بانک های ایران بابت سپرده های مردم پرداخت می کنند یکی از بالاترینها در میان 138 کشور جهان است. به اعتقاد کارشناسان، همین نرخ بسیار بالای بهره بانکی باعث شده است، سرمایه گذاران پول های خود را در بانک نگهداری کنند و سود خوبی ماهانه به حساب آنان واریز شود در حقیقت نرخ بسیار بالای بهره بانکی یکی از مهمترین عوامل وابستگی مردم به دولت، افزایش بیکاری، رکود اقتصادی و از بین رفتن فرصت های مناسب برای شکوفایی اقتصاد شده است.
بر اساس توافقی که میان تمام بانک‌های کشور حاصل شد از تیر ماه امسال حداکثر نرخ سود سپرده بانکی برای سپرده‌های یک ساله به 15 درصد کاهش یافت. به اعتقاد برخی از مدیران ، نرخ سود سپرده 18 درصد باعث شده بود تا هزینه‌های زیادی به بانک‌ها و بخش تولید وارد شود برهمین اساس درراستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و خط مشی دولت، شبکه بانکی به صورت داوطلبانه و تدریجی نرخ‌های سود بانکی سپرده‌ها را کاهش داده است.
در این میان بررسی های کارشناسان اقتصادی نشان می دهد کشورهایی که دارای بالاترین نرخ سود سپرده در جهان هستند عموما دارای نرخ تورم بالا هستند و بنابراین نرخ واقعی سود سپرده در این کشورها بسیار کمتر از نرخ رسمی است.
تغییرات نرخ سود بانکی در بانکهای مرکزی جهان
در این گزارش خلاصه ای از نرخ سود در شماری از بانک های مرکزی سراسر دنیا تهیه شده است. یادآور می شود نرخ فعلی سود بانکی، نرخی است که بانکها می توانند بر اساس آن از بانک مرکزی وام بگیرند. در واقع بانکهای مرکزی از نرخ سود بانکی برای ایجاد و شکل دهی سیاستهای پولی استفاده می شود. در جدول زیر خلاصه‌ای از سوابق نرخ سود فعلی و پیشین برای هر بانک مرکزی در کشورهای مختلف گردآوری شده است.
در این میان نرخ سود فعلی بانکهای مرکزی، دو کشور سوئد و سوئیس منفی بوده و مردم بابت پولی که در بانکها سپرده گذاری می کنند پول پرداخت می کنند.
جدیدترین تغییرات نرخ سود بانکهای مرکزی جهان در2016
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied