شمانیوز
شما نیوز

سکه

قیمت سکه صعودی شد

امروز نرخ سکه نسبت به روز گذشته در بازار آزاد روند افزایشی یافت و پیش بینی می‌شود هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در معاملات امروز به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ تا ۱۲میلیون و۱۰۰ هزار تومان داد و ستد گردد.

قیمت سکه صعودی شد

به گزارش شمانیوزامروز نرخ سکه نسبت به روز گذشته در بازار آزاد روند افزایشی یافت و پیش بینی می‌شود هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در معاملات امروز به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ تا ۱۲میلیون و۱۰۰ هزار تومان داد و ستد گردد. این روند صعودی سکه بعد از افت قیمت در معاملات دیروز است.

معامله گران سکه از بعدازظهر دیروز میزان خریدهای خود را بالا بردند و به سرعت توانستند که این فلز گران بها را در معاملات پشت خطی به کانال ۱۲ میلیون تومانی بازگردانند.

این برگشت در حالی اتفاق افتاد که دیروز فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی افت کرده بود. چنانکه در گزارش پیشین«اقتصاد نیوز» اشاره شده بود، فلز گران بهای داخلی در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حمایت بسیار محکمی دارد و می تواند در آن محدوده با افزایش خریدها مواجه شود. اتفاقی که از اواخر روز گذشته رخ داد.

در صورتی که دلار در روز جاری دچار افت معناداری نشود، فلز گران بهای داخلی خود را بالای مرز ۱۲ میلیونی حفظ خواهد کرد. ولی در صورت افت معنادار دلار، هم چنان برای سکه بازان محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اهمیت تعیین کننده خواهد داشت.

سیگنال ارزش ذاتی به سکه  

دیروز بعدازظهر ارزش ذاتی فلزگران بهای داخلی تا محدوده ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پایین رفته بود. این موضوع احتمال افت سکه را بیشتر میکرد. با این حال، دیشب هم ارزش دلار در معاملات پشت خطی تقویت شد و هم ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی کمی بالا آمد. این موضوع موجب شد که ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا نزدیک ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رشد کند. همین موضوع نیز باعث شد که سکه در معاملات پشت خطی با تقاضای بیشتری رو به رو شود. با این حال، دشوار است که سکه امروز بتواند خود را به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برساند. سناریوی محتمل نوسان در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ تا ۱۲میلیون و۱۰۰ هزار تومان است.

سکه طلا چیست؟

سکه طلا، قطعه‌ای فلزی به شکل دایره و تخت است که وزن، جنس، عیار و شکل مشخصی دارد. هرکدام از انواع سکه‌ها در دو طرف خود دارای اشکال و علائم رسمی مختلفی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

سکه طلا در گذشته پشتوانه مالی بسیاری از کشورها بوده و در برخی از کشورها هنوز هم هست (برخی دیگر از کشورها پشتوان‌های مالی دیگری دارند) در نتیجه ضرب آن باید بصورت کاملا قانونی انجام شود. عیار طلای سکه‌های طلا در ایران (طرح جدید و قدیم) 900 از 1000 است. اما منظور از عیار چیست؟

منظور از عیار طلا چیست؟

عیار میزان یا واحدی برای تعیین خلوص طلاست. در واقع به نسبت طلای استفاده شده در هر قطعه طلا به وزن کل آن قطعه عیار گفته می‌شود. عیار طلای خالص برابر با 1000 در نظر گرفته می‌شود، یعنی در یک کیلوگرم طلا 1000 گرم طلای خالص وجود دارد. طلای 24 عیار یعنی طلایی که کاملا خالص است، یا این وجود چون هیچگاه طلایی با این عیار وجود ندارد شمش‌ها با عیار 999.9 معامله می‌شوند.

وزن سکه بهار آزادی

سکه با توجه به گستردگی بازار خرید و فروش آن، انواع مختلفی وجود دارد. انواع سکه طلا هر کدام وزن متفاوتی دارند از سکه تمام بهار آزادی تا سکه‌های یک یا دو گرمی پارسیان.

وزن سکه‌های طلا طرح امامی جدید 8 گرم و 133 سوت دیده می‌شود. سکه‌های طرح قدیم و طرج جدید تفاوتی در وزن و عیار با هم ندارند.

وزن نیمه سکه بهار آزادی هم برابر 4 گرم و 0.066 سوت است و پس از آن هم وزن ربع سکه آزادی با 2 گرم و 0.033 سوت را داریم.

سیر تاریخی سکه طلا در ایران

سکه طلا برای اولین بار در دوران هخامنشیان و حکومت داریوش اول (بین سال‌های 486 الی 521 پیش از میلاد) ضرب گردید. در آن زمان با ارزش‌ترین سکه “دریک” نامگذاری شده بود که وزن آن 8.41 گرم بوده است.

از دیگر سکه‌های دوران هخامنشی، سکه‌ای با نام “سیگل” بود که جنس آن از نقره و وزن آن 5.61 گرم بوده است. این سکه‌ ارزشی معادل یک گوسفند را داشت و نرخ تبدیل آن 20 سیگل در برابر یک دریک بود. یعنی ارزش هر دریک برابر با 20 سیگل بوده است.

پس از ورود ماشین ضرب سکه و مشخص شدن وزن و اندازه استاندارد سکه‌ها بصورت رسمی در سال 1293 نخستین سکه‌های طلا با عیار 900 در 1000 ضرب و واحد چرخه مالی کشور شدند.

ضرب سکه‌های طلا با وزن و اندازه امروزی اولین بار در سال 1310 آغاز گردید، بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 سکه بهار آزادی با همان وزن و عیار و اندازه ولی با طرحی متفاوت جایگزین سکه های قبلی شد و تا به امروز با همین نام و ابعاد قبلی در بازار داد و ستد می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied