شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

درمان دیسک گردن در منزل

یکی از دردهای شایع گردن در سنین میان‌سالی و پیری به دلیل دیسک گردن به وجود می‌آید. بیرون‌زدگی دیسک گردن اغلب زمانی به وجود می‌آید که فشاری بیش‌ازاندازه به ستون فقرات و گردن وارد شود. این عامل حتی می‌تواند قرارگیری گردن به‌صورت نامناسب برای ساعت‌های طولانی باشد.

درمان دیسک گردن در منزل

یکی از دردهای شایع گردن در سنین میان‌سالی و پیری به دلیل دیسک گردن به وجود می‌آید. بیرون‌زدگی دیسک گردن اغلب زمانی به وجود می‌آید که فشاری بیش‌ازاندازه به ستون فقرات و گردن وارد شود. این عامل حتی می‌تواند قرارگیری گردن به‌صورت نامناسب برای ساعت‌های طولانی باشد.در موارد شدید باید حتما تحت درملن توسط جراح مغز و اعصاب قرار بگیرید اما روش هایی برای درمان دیسک گردن در منزل وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان میزان درد و التهاب دیسک گردن را کم کرد.

دلایل ابتلا و درمان دیسک گردن در منزل

از مهره شماره 1 تا مهره شماره 7 در ستون فقرات شامل گردن می‌گردد. این مهره‌های استخوانی توسط دیسک‌هایی ژله‌ای شکل از یکدیگر جدا می‌شوند. در حالت کلی این دیسک‌ها 3 مسئولیت بزرگ دارند؛ اول محافظت از مهره‌های گردن در هنگام ضربه، دوم اجازه حرکت مهره‌ها بدون ایجاد ساییدگی روی یکدیگر و سوم حفظ مهره‌ها در جای اصلی خود.

زمانی که این دیسک‌ها از قسمت مرکزی بین دو مهره به دلایل مختلف به قسمت خارجی رانده می‌شود، به اعصاب حساس ناحیه ستون فقرات فشار وارد کرده که این عامل می‌تواند منجر به درد و ایجاد ضعف در برخی از اندام‌های بدن شود. مثلاً زمانی که دیسک ناحیه گردن بیرون می‌زند، احتمال حس کردن سوزش یا گزگز در بازوها و دست وجود دارد. درمان دیسک گردن در منزل وجود دارد که می‌تواند شرایط این افراد را رو به بهبودی ببرد. در ادامه به تمریناتی اشاره می‌کنیم که می‌تواند به دیسک کمک نماید تا به‌جای اولیه خود بازگردد.

    تمرین شماره یک؛ حرکت Neck extension

برای انجام این تمرین، به‌آرامی‌روی میز (سطح صاف) یا تخت دراز بکشید. طاق‌باز بخوابید به صورتی که گردن شما با سطح تماس داشته باشد و در لبه تخت یا میز قرار گیرد. برای این تمرین هیچ وسیله‌ای مشابه بالش را زیر سرخود قرار ندهید.

به‌آرامی و با کنترل سر خود را به سمت لبه برده و آرام اجازه دهید که سر شما آویزان شود. درصورتی‌که انجام این کار برای شما دردناک بود یا درد را به قسمت بازو و کتف شما منتقل کرد، از انجام آن خودداری کنید.

این وضعیت آویزان بودن سر را به مدت یک دقیقه حفظ نمایید. پس‌ازآن دقیقه به گردن خود استراحت دهید و سر را روی میز با تخت قرار دهید. این حرکت را 15 بار تکرار کنید. حرکت Neck extension اولین ورزش در لیست درمان دیسک گردن در منزل است.

    تمرین شماره دو

دومین ورزش برای انجام درمان دیسک گردن در منزل به شرح زیر است. برای انجام این تمرین به شکم روی میز یا تخت دراز بکشید به صورتی که کتف‌های شما روی لبه تخت یا میز قرار گیرد. اجازه دهید گردن شما مطابق با وزن سر از لبه تخت یا میز آویزان باشد.

در مرحله بعد به‌آرامی سعی کنید سر خود را بالا بیاورید به صورتی که گردن شما با زمین موازی شود. درصورتی‌که این ورزش باعث شد درد شما بیشتر شود یا درد به نقاط دیگر سرایت کند، از انجام آن صرف‌نظر کنید.

وضعیت نگه‌داشتن سر را برای 5 تا 10 ثانیه (بسته به توان خود) حفظ کنید. بعدازآن سر را آویزان کرده استراحتی چندثانیه‌ای دهید و مجدداً حرکت را تکرار کنید؛ تعداد دفعات این حرکت 15 تا 20 بار است.

    تمرین شماره 3

برای انجام تمرین سوم از درمان دیسک گردن در منزل، کافی است به پشت‌روی تخت دراز بکشید. در این ورزش هم چیزی زیر گردن خود نگذارید. به‌آرامی دراز بکشید و دست‌ها را کنار بدن قرار دهید.

به‌آرامی و با کنترل چانه خود را به قفسه سینه نزدیک نمایید و سعی کنید با باد کردن غبغب، چانه و غبغب را به قفسه سینه تماس بدهید.

بعد از تماس غبغب به قفسه سینه، وضعیت خود را برای مدت 5 تا 10 ثانیه حفظ کنید. پس‌ازآن استراحتی کوتاه در حدود 2 تا 3 ثانیه دهید و حرکت را برای 15 تا 20 بار تکرار نمایید.

    تمرین شماره چهار

برای انجام چهارمین تمرین از درمان دیسک گردن در منزل، پشت خود را به دیوار بچسبانید. این تمرین را هم به‌صورت نشسته و هم ایستاده می‌توانید انجام دهید.

بازوها را کنار بدن قرار دهید؛ در مرحله بعد بازوها را به‌صورت 90 درجه بالا بیاورید به صورتی که بازوها با زمین موازی باشند و انگشتان شما رو به بالا باشد.

حال سعی کنید به‌آرامی تیغه‌های کتف را با عقب بردن آرنج به سمت دیوار به یکدیگر نزدیک کنید. این حرکت را به‌صورت متوالی و با کنترل و آرامش انجام دهید. به‌هیچ‌وجه حرکت را به‌صورت ضربه‌ای و با سرعت انجام ندهید. تعداد دفعات تکرار این تمرین 15 تا 20 بار است.

    تمرین شماره پنج

این تمرین آخرین حرکت از سری درمان دیسک گردن در منزل برای اصلاح دیسک بیرون زده است. روی زمین بنشینید و دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید. سپس با کف یکی از دست‌ها را روی پیشانی خود قرار دهید. سعی کنید پیشانی خود را به کف دست فشار دهید و با دست اجازه ندهید که پیشانی شما از جایش تکان بخورد.

این حرکت رفت و برگشتی است؛ یعنی قرار نیست شما فشار را به‌صورت مداوم به دست وارد کنید. تنها یک فشار چندثانیه‌ای رفت و برگشتی و به همین منوال ادامه دهید. درست است که این حرکت رفت و برگشتنی است، اما به‌هیچ‌عنوان ضربه‌ای نیست؛ یعنی سعی کنی حرکت را در یک‌روند مداوم و ملایم انجام دهید.

اگر دقت کنید درزمانی که پیشانی را به دست فشار می‌دهید، چانه شما به بیرون متمایل می‌شود و در این زمان مشخص است که شما حرکت را به‌درستی انجام داده‌اید.

حرکاتی که به کاهش درد دیسک گردن کمک می‌کند

تا به اینجا با درمان دیسک گردن در منزل آشنا شدید. تمامی حرکت گفته‌شده به بازگشت دیسک به‌جای اولیه خود کمک می‌کند. در بخش بعدی قصد داریم حرکاتی را به شما معرفی کنیم که به کاهش درد دیسک گردن کمک شایانی می‌کند. این حرکات نیز جزو حرکات اصلاحی و درمانی قرار دارند، اما تأثیر آن‌ها به نسبت 5 حرکت قبل کمتر است.

    تمرین اول

برای انجام این حرکت، به‌آرامی‌روی زمین بنشینید و دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید. سپس به‌آرامی سر خود را به شانه چپ یا راست متمایل کنید؛ به صورتی که انگار می‌خواهید با این کار گوش خود را با شانه تماس دهید. وضعیت خود را برای 30 ثانیه حفظ نمایید. پس‌ازآن چند ثانیه به گردن خود استراحت دهید و در مرحله بعد گردن را به سمت مخالف متمایل کنید. این حرکت را برای 3 تا 5 بار تکرار نمایید. این اولین تمرین از درمان دیسک گردن در منزل در گروه کاهش درد است.

    تمرین دوم

این تمرین نوعی حرکت کششی و جزو درمان دیسک گردن در منزل از نوع کاهش درد به‌حساب می‌آید. برای انجام آن روی صندلی که دسته ندارد بنشینید. دست راست خود را به قسمت کنار صندلی ببرید و لبه کناری آن را نگه‌دارید؛ بهتر است جوری لبه صندلی را بگیرید که شانه شما به سمت پایین متمایل باشد.

در مرحله بعد به‌آرامی و با کنترل، گردن خود را به سمت چپ متمایل کنید؛ به صورتی که گوش شما کمی به پایین و رو به عقب کشیده شده باشد. این حالت را برای 30 ثانیه حفظ نمایید و پس از استراحتی کوتاه در جهت مخالف، حرکت را تکرار کنید. تکرار این تمرین 3 تا 5 بار است.

    تمرین سوم

این حرکت با نام تمرین «چرخش گردن» معروف است. برای انجام این حرکت به‌آرامی‌روی زمین یا صندلی بنشینید. سپس چانه و سر خود را به سمت پهلو بچرخانید؛ به صورتی که انگار می‌خواهید اجسامی را که در سمت راست یا چپ شما هستند، ببینید. توجه داشته باشید که این حرکت را به‌صورت خیلی کششی انجام ندهید؛ یعنی بیش‌ازحد سر خود را به طرفین نچرخانید. تنها به حالتی که خط زیر چانه شما با سرشانه در یک راستا قرار گیرد.

وضعیت خود را برای مدت 30 ثانیه حفظ کنید و بعدازآن به‌آرامی سر خود را به سمت مخالف بچرخانید و مجدداً 30 ثانیه سر را در همان حالت نگه‌دارید. این حرکت را در ست 3 تا 5 تایی تکرار کنید. حرکت چرخش گردن به‌عنوان یکی از درمان دیسک گردن در منزل نیز به‌حساب می‌آید.

ورزش‌هایی که برای دیسک گردن ضرر دارند

تا به اینجا با درمان دیسک گردن در منزل و حرکت‌هایی برای کاهش درد آشنا شدید. حال بهتر است بدانید چه حرکات ورزشی می‌تواند شرایط دیسک گردن شما را بدتر کند. به خاطر داشته باشید که هر حرکت ورزشی که با ضربه و چرخش ناگهانی گردن همراه باشد، می‌تواند شرایط دیسک گردن را بدتر کند. بهتر است ورزش‌هایی را انجام دهید که به‌صورت ملایم، گردش خون را در ناحیه ستون افزایش دهد.

نتیجه گیری و جمع بندی

مراقبت از گردن و ستون فقرات می‌تواند داشتن زندگی بی‌درد در میان‌سالی و پیری را تضمین کند. یکی از مواردی که در صورت عدم مراقبت از گردن ممکن است پیش بیاید، بیرون زدن دیسک گردن است. در مقاله بالا به معرفی درمان دیسک گردن در منزل پرداختیم. بهتر است برای داشتن نتیجه‌گیری بیشتر از حرکات ورزشی، از پزشک و فیزیوتراپ خود در ارتباط با انجام آن‌ها مشورت بگیرید.

 دکتر طبیب خوئی

جراح مغز و اعصاب

 

 * مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد ...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied