شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

آیا ظرفیت شبکه اتریوم محدود است؟

زمانی که ساخت شبکه اتریوم کلید خورد، هیچکس فکرش را نمی‌کرد که این بلاک چین بتواند تا این حد مورد توجه قرار بگیرد. رفته رفته استفاده از بلاک چین اتریوم آنقدر زیاد شد تا محدودیت‌های شبکه یکی یکی خودشان را نشان دادند. طی سال‌های اخیر توسعه‌دهندگان تغییرات بزرگی در شبکه اتریوم اعمال کرده‌اند تا بتوانند کارایی شبکه را افزایش بدهند. در این مقاله به توضیح محدودیت‌های شبکه اتریوم می‌پردازیم و بعد در مورد اینکه تغییرات اعمال شده چه محدودیتی را از روی شبکه برداشته یا آن را تعدیل کرده است.

آیا ظرفیت شبکه اتریوم محدود است؟

محدودیت‌های شبکه اتریوم

کارمزد یا هزینه گس (Gas Fee)

معامله‌کنندگان برای خرید و فروش اتریوم باید هزینه‌ای پرداخت کنند که به آن هزینه گس گفته می‌شود. گس در واقع واحد اندازه گیری کارمزد است. کارمزد نقش حیاتی در شبکه اتریوم دارد چون امنیت شبکه را تأمین می‌کند و جلوی انجام تراکنش‌های اسپم را می‌گیرد.

این هزینه توسط استخراج‌کنندگان تعیین می‌شود و به تعداد تراکنش‌های شبکه، توان محاسباتی برای پردازش قراردادهای هوشمند و اندازه قرارداد هوشمند درحال اجرا بستگی دارد. با توجه به اینکه شبکه اتریوم توان پردازش حجم زیادی از تراکنش‌ها را ندارد هزینه گس افزایش پیدا کرد. همین باعث شد استخراج‌کنندگان تراکنش‌هایی با کارمزد پایین را ثبت نکنند و اول سراغ تراکنش‌هایی بروند که کارمزد بیشتری برای آن پرداخت شده است.

مقیاس‌پذیری شبکه

یکی دیگر از محدودیت‌های اتریوم تعداد تراکنش‌های آن در هر ثانیه است که به سختی به 15 تا می‌رسد که در مقیاس با بلاک چین‌های دیگر ناچیز است. این محدودیت سرعت انجام تراکنش‌ها را پایین آورده و وقت معامله‌کنندگان را می‌گیرد. البته راه ‌حل‌هایی برای افزایش مقیاس‌پذیری انجام شده که جلوتر به آن می‌پردازیم.

مصرف انرژی بالا

اتریوم تا الان از الگوریتم اثبات کار پیروی می‌کرد. استخراج‌کنندگان از طریق تجهیزات مخصوص، مسائل محاسباتی پیچیده‌ را حل می‌کنند و این‌گونه تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند. این تجهیزات مصرف انرژی بسیار بالایی دارند به طوری که مصرف انرژی سالیانه الگوریتم اثبات کار در اتریوم با مصرف انرژی سالیانه کشور فنلاند برابری می‌کند. اما توسعه‌دهندگان اتریوم مدت‌‌هاست که به دنبال مهاجرت از اثبات کار به اجماع اثبات سهام بودند و بالاخره موفق شدند در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ به طور رسمی اتریوم را با مکانیسم اجماع اثبات سهام ادغام کنند. در ادامه به تأثیر این تغییر بزرگ روی اتریوم خواهیم پرداخت.

برای رفع محدودیت اتریوم چه تغییراتی اعمال شده است؟

هاردفورک‌ها

به طور کلی هارفورک به تغییراتی در یک بلاک چین گفته می‌شود که به بهبود شبکه کمک می‌کند. قبل از به اجرا در آمدن ارتقای بزرگ یعنی اتریوم ۲.۰ دو هاردفورک مهم روی شبکه پیاده‌سازی شد که زمینه را برای عرضه اتریوم ۲.۰ فراهم کرد. یکی دیگر از هاردفورک‌‌های مهم نیز بعد از ادغام اتریوم به صورت آزمایشی به اجرا درآمد. در ادامه به توضیح سه هاردفورک مهمی که در شبکه اتریوم به اجرا درآمده است می‌پردازیم.

هاردفورک برلین

هدف از اجرای هاردفورک برلین کاهش هزینه‌ گس در اتریوم است. تأثیراتی که هاردفورک برلین روی شبکه می‌گذارد را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • کاهش کارمزد نوع خاصی از معاملات که از نمایش مدولار بهره می‌‌گیرند.

  • افزودن منطق تراکنشی جدید با استفاده از معاملات پاکت‌نامه‌ای (envelope transactions) برای سازگاری انواع تراکنش‌ها با نسخه قدیمی

  • ارائه تراکنش‌های پاکت‌نامه‌ای برای کاهش هزینه گس

  • افزایش زمان پردازش و کارمزد معاملات از نوع Opcode که یکی از نقاط ضعف اتریوم است که باعث شده این شبکه حملات منع سرویس زیادی متحمل شود.

هاردفورک لندن

تأثیر پیاده‌سازی هاردفورک لندن را روی سیستم روش پرداخت کارمزد می‌بینیم. تا قبل از آپدیت لندن کاربران در یک رویداد حراجی، قیمت پیشنهادی خود برای کارمزد تراکنش‌هایشان را به ماینرها می‌دادند و ماینر تراکنشی با بیشترین مقدار کارمزد را در اولویت پردازش قرار می‌داد. اما این هاردفورک به صورت خودکار قیمت کارمزد را مشخص می‌کند و جلوی غیرقابل پیش بینی بودن هزینه کارمزد را می‌گیرد.

هاردفورک شانگهای

این هاردفورک در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲ تقریباً یک ماه بعد از تغییر اتریوم به مکانیسم اثبات سهام به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. تمرکز این هاردفورک روی موارد زیر است:

  • بالا بردن مقیاس‌پذیری اتریوم با کمک شاردینگ

  • توسعه فرمت ماشین مجازی اتریوم (EVM)

  • امکان برداشت پاداش (Beacon Chain) و توکن‌های sETH توسط سهام‌داران با حفظ ۳۲ اتری که برای استیکینگ سپرده‌گذاری کرده‌اند.

  • بهبود قابلیت همکاری در اکوسیستم اتریوم

  • کاهش هزینه‌های گس

لایه دوم اتریوم یا Ethereum ۲.۰

توسعه‌دهندگان اتریوم سه فاز برای اجرایی شدن تغییرات کلی در اتریوم مشخص کرده بودند که به تدریج این سه فاز را عملی کردند.

فاز صفر(Beacon Chain): این فاز که قبلاً هم گفتیم برای ورود مکانیسم اثبات اجماع سهام به اجرا درآمد. اتریوم ۶۴ شارد را وارد بیکن چین می‌کند و هر یک از این شاردها بلاک‌ها و تراکنش‌های خود را دارند، اما همگی زیر نظر بلاک چین اتریوم هستند و تمامی اطلاعات در بیکن چین ثبت می‌شود.

فاز یک (Shard Chain): این فاز برای اجرای شاردینگ است. شاردینگ به مقیاس‌پذیری شبکه کمک می‌کند و سرعت انجام تراکنش‌ها را بالا خواهد برد. هر شارد مستقل از شاردهای دیگر کار می‌کند و عملکرد مستقل آن‌ها از یکدیگر از شلوغ شدن شبکه جلوگیری می‌کند.

فاز دو (The Docking): این فاز نهایی همان مهاجرت اتریوم از مکانیسم اثبات کار به اجماع اثبات سهام است. دو فاز قبلی هم‌راستای شبکه اصلی فعالیت داشتند اما با اجرایی شدن این فاز در واقع دو فاز به شبکه اصلی می‌پیوندند و شبکه اصلی، دیگر از مکانیسم اثبات کار پیروی نمی‌کند. بعد از ادغام، اتریوم ۱.۰ به صورت یک شارد در شبکه اتریوم ۲.۰ به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بعد از بروزرسانی اتریوم ۲.۰ چه اتفاقی برای توکن‌های کاربران می‌افتد؟

دارندگان ETH که فقط علاقه‌مند به نگهداری، معامله یا استفاده از توکن‌ها در برنامه‌های غیرمتمرکز هستند، در رابطه با ادغام اتریوم نیاز نیست کار خاصی کنند. بعد از ادغام چون به مکانیسم اثبات سهام تبدیل شده است، علاقمندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند توکن‌های خود را در شبکه قفل کنند و پاداش استیکینگ دریافت کنند یا اترهای خود را وارد استخر سهام کنند تا با ترکیب دارایی‌های خود با افراد دیگر به ۳۲ اتر برسند و بعد در اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت کنند و سود حاصل از آن را دریافت کنند.

ادغام اتریوم برای جامعه سهامدار مهم است چون مکانیسم اجماع اثبات سهام به گونه‌ای طراحی شده است که اطمینان حاصل شود که هر اعتبارسنج، چه یک فرد یا یک نهنگ با چندین نود، از شانس مساوی در دریافت پاداش برخوردار باشد.

بعد از بروزرسانی چه اتفاقی برای ماینرها می‌افتد؟

بعد از بروزرسانی، شبکه اتریوم دیگر نیازی به وجود تجهیزات استخراج ندارد و اتریوم ۲.۰ برای اعتبار بخشیدن به تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه صرفاً به استیکینگ متکی است. جدای از موفقیتی که بروزرسانی اتریوم داشته، همچنان تقاضا برای استخراج وجود دارد. از جمله راه‌هایی که برای ادامه کار استخراج‌کنندگان وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماینرها برای ادامه استخراج ارز دیجیتال دیگری (مثل اتریوم کلاسیک) نیاز دارند که با واحد پردازش گرافیکی GPU سازگار باشد.

  • راه دیگر استخراج ارز دیجیتال ETHW در بلاک چین EthereumPoW است. این بلاک چین در اصل یک فورک از شبکه اصلی اتریوم است.

برای مشاهده قیمت اتریوم و همچنین خرید اتریوم (ETH) می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال والکس مراجعه کنید.

https://wallex.ir/blog/ethereum-berlin-hardfork/

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شما نیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied