شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت میلگرد و آرماتور چیست؟ بررسی کامل هر یک

تفاوت میلگرد و آرماتور چیست؟ بررسی کامل هر یک

میلگرد چیست؟

امروزه یکی از محصولات فولادی اصلی در ساختمان سازی میلگرد (Rebar) است، چرا که به عقیده مهندسان این عنصر می‌تواند تا اندازه زیادی مقاومت و استحکام سازه را افزایش دهد. میلگرد پروفیلی است که معمولا به شکل مقاطع دایره‌ای و توپر تولید می‌شوند که جنس آنها از فولاد می‌باشد. اما نکته قابل توجه در مورد این محصول تنوع تولید آن است. میلگرد به طور کلی به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شود، ولی به لحاظ جنس نیز با نام‌های میلگرد‌ اروپایی، فولاد کربن‌دار، گالوانیزه، اپوکسی پوشش داده شده، فایبرگلاس پلیمر و ضدزنگ شناخته می‌شود. قیمت میلگرد در بازار متناسب با جنس و نوع آن متفاوت است.

کاربرد میلگرد

همانطور که اشاره کردیم، در سازه و ساختمان، میلگردها به شکل جدی و گسترده به جهت افزایش مقاومت به کار می‌روند. بر همین اساس معمولا برای خرید میلگرد باید به کیفیت آنها توجه ویژه‌ای شود تا در نهایت ساختمانی مطلوب و مطابق با استانداردها ایجاد شود. واقعیت این است که میلگردها در ظاهر سازه و ساختمان اصلا به چشم نمی‌آیند، چون در اسکلت و استخوان‌بندی کاربرد دارند، ولی در عمر مفید ساختمان نقش کلیدی ایفاء می‌کنند و می‌توانند تا حدود زیادی جلوی خسارت‌ها را بگیرند. مهمترین وظیفه میلگردها در ساختمان مقاومت کششی آنها است، بر همین اساس در مناطق زلزله خیز تاثیر زیادی در ایمنی دارند. برای خرید میلگرد از بورس ( با قیمت پایین تر ) کلیک کنید.

هر چند میلگرد باعث افزایش مقاومت سازه می‌شود، اما میزان بکارگیری آن نیز به نوع اسکلت بستگی دارد. یعنی نمی‌توان مدعی شد که هر چه مقدار میلگرد بیشتر باشد، استحکام آن سازه بالاتر می‌رود. به تازگی کارشناسان با روش‌های حرارتی و شیمیایی تغییراتی را در ویژگی‌های مکانیکی این محصول کاربردی ایجاد کرده‌اند که این روند باعث عملکرد بهتر و مطلوب‌تر آنها شده است.

موارد آسیب دیدگی میلگرد

میلگردها معمولا در سه حالت دچار آسیب‌دیدگی جدی می‌شوند که اولین عامل دما است. تغییرات شدید دما می‌تواند تا حدود زیادی از عمر میلگردها بکاهد. عامل دیگر رطوبت است که تجربه نشان داده که این محصول مقاومت چندانی در مقابل آن ندارد و در نهایت عامل سوم میزان کلر می‌باشد که می تواند میلگرد را دچار صدمات فراوانی کند.

آرماتور چیست؟

هر چند میلگرد در ساختمان یا سازه دارای کاربردهای فراوانی است، ولی این محصول فرایند دیگری را نیز طی می‌کند که در نهایت به نام آرماتور شناخته می‌شود. بسیاری میلگرد و آرماتور را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و یا بر این باور هستند که این دو محصول تفاوتی با یکدیگر ندارند، در صورتی که اصلا اینطور نیست. آرماتور (Reinforcement rebar) یا میلگرد تغییر شکل یافته محصولی است متفاوت که نقش مهمی در هر سازه‌ای ایفاء می‌کند. کارشناسان عمران و سازه بر این باور هستند که هرگاه بر روی میلگرد عملیاتی صورت پذیرد، به نحوی که شکل ظاهری آن تغییر یابد به آن آرماتور گفته می‌شود. به شکل دقیق‌تر می‌توان گفت که آرماتور همان میلگرد تغییر شکل یافته است که برای قرارگرفتن در بتن آماده شده است.

انواع آرماتور و کاربرد هر یک

به طور کلی آرماتور‌ها به دو دسته طولی(اصلی) و عرضی(فرعی یا تقویتی) تقسیم می‌شوند که در ساختمان سازی هر دو مورد کاربرد دارد. آرماتور طولی یا اصلی در واقع همان میلگردهای اولیه تغییر شکل نیافته هستند. اما آرماتورهای عرضی یا تقویتی برای تقویت سازه استفاده می‌شوند، به همین دلیل گروهی از آنها به نام میلگرد تقویتی هم یاد می‌کنند. این نوع آرماتورها از طریق شمش فولادی نورد گرم تولید می‌شوند و معمولا دارای مقاومت کششی بسیار بالایی هستند، به نحوی که تا 180 درجه دچار خم می‌شوند لذا برای سازه بسیار مفید هستند.

آرماتوربندی چیست؟

اشاره کردیم که میلگرد با تغییر شکل و قرارگرفتن در بتن تبدیل به آرماتور می‌شود. آرماتورها در سازه از طریق بست‌های فلزی، سیم‌آرماتور و یا جوشکاری کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که در مهندسی به آن آرماتوربندی گفته می‌شود که یکی از اصولی‌ترین روش‌ها در استحکام سازه محسوب می‌شود که اصطلاحا به آن بتن مسلح می‌گویند. در وضعیت کنونی با پیشرفت علم ساختمان‌سازی امروزه از آرماتورهای با مقاومت زیاد بجای آرماتورهای معمولی استفاده می‌شود که این اقدام باعث کاهش تراکم آرماتورهای مصرفی شده و سرعت ساخت و ساز را افزایش می‌دهد.

در پایان

اگر به دنبال استعلام قیمت لحظه ای آهن آلات و محصولات فولادی اعم از میلگرد، آرماتور و هاش هستید و یا می خواهید به صورت اینترنتی خرید کنید، به سایت پیوان با آدرس https://pivan.co/ مراجعه کنید و یا از طریق شماره 45171 با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید. شرکت پیوان با تجربه‌ای 50 ساله در زمینه تامین و توزیع مقاطع و ورق‌های فولادی فعالیت دارد و قیمت مقاطع فولادی مثل قیمت هاش، قیمت ورق فولادی، قیمت میلگرد و... را به صورت لحظه ای ارائه می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied