شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

بلیط هواپیما در مقابل بلیط قطار: کدام یک برای مسافرت‌های داخلی مناسب‌تر است؟

با ما همراه باشید تا در ادامه بگوییم در چه شرایط و موقعیت‌هایی سفر با قطار یا هواپیما بهتر است و در مجموع برای انتخاب از میان این دو گزینه چه ملاک‌هایی باید در نظر گرفت.

یکی از پرتکرارترین سوألاتی که افراد در زمان برنامه‌ریزی و انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای سفر مطرح می‌کنند این است که از میان دو وسیله محبوب و پرطرفدار یعنی هواپیما و قطار کدام برای سفرهای داخلی بهتر است؟ ممکن است در نگاه اول جواب دادن به این سوأل آسان و ساده به نظر برسد اما در حقیقت جواب آن بر در شرایط مختلف و بر مبنای ملاک‌های گوناگون متفاوت است. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوأل هستید با ما همراه باشید تا در ادامه بگوییم در چه شرایط و موقعیت‌هایی سفر با قطار یا هواپیما بهتر است و در مجموع برای انتخاب از میان این دو گزینه چه ملاک‌هایی باید در نظر گرفت.

A-Passanger-is-Traveling-And-Tow-Choices-Of-Train-And-PLane-Is-On-The-Way

امنیت بیشتر در هواپیما یا قطار؟

بی‌شک امنیت و راحتی از اصلی‌ترین و اولین ملاک‌هایی است که هر مسافری برای انتخاب وسیله نقلیه در نظر دارد. اگر بخواهیم امنیت بیشتر را ملاکی برای انتخاب از میان دو گزینه رزرو بلیط هواپیما و بلیط قطار برای سفر در نظر بگیریم باید بگوییم بیشتر افراد تصور می‌کنند میزان سوانح هوایی آن‌قدر بالا است که سطح امنیت در سفر با هواپیما پایین‌تر از سفرهای ریلی یا دیگر انواع سفر زمینی است. درحالی‌که آمارها نشان می‌دهد میزان سوانح هوایی به ویژه در سال‌های اخیر و با پیشرفت‌های روزافزون در صنعت هوایی به‌شدت کاهش پیدا کرده است و همان قدر که احتمال بروز خطا یا نقص فنی در سفر با قطار وجود دارد در سفرهای هوایی هم می‌توان شاهد حوادث هوایی بود. در حقیقت هم هواپیما و هم قطار هر دو جزو امن‌ترین گزینه‌ها برای سفر محسوب می‌شوند و از این نظر هیچ کدام بر دیگری اولویت ندارد.

در نظر گرفتن مسیر سفر در انتخاب وسیله مناسب

در انتخاب از میان دو شیوه سفر ریلی و هوایی مسافت میان مبدأ و مقصد سفر یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده است. به‌جرئت می‌توان گفت که هیچ وسیله نقلیه‌ای از نظر سرعت نمی‌تواند با هواپیما رقابت کند. به‌طوری که حتی قطارهای سریع‌السیر هم نمی‌توانند مسافت‌های طولانی را به‌سرعت هواپیما طی کنند؛ بنابراین بهتر است برای مسیرهای طولانی که بیش از ده ساعت طول می‌کشند؛ مانند سفر از تهران به مشهد به سراغ بلیط هواپیما رفت و مسیرهای کوتاه‌تر و چندساعته را با قطار طی کرد.

انتخاب سفر هوایی و ریلی باتوجه‌به بودجه مالی

یکی دیگر از مواردی که در تصمیم‌گیری برای انتخاب از میان دو گزینه سفر هوایی و سفر ریلی باید در نظر داشت میزان بودجه‌ای است که برای سفر در نظر دارید. اگرچه قیمت بلیط هر دو این وسایل نقلیه بر حسب عوامل مختلف دچار نوسان می‌شود؛ اما در مجموع هزینه سفرهای هوایی در مقایسه با سفرهای ریلی بسیار بالاتر است و یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های سفرهای ریلی را هزینه مقرون به صرفه آنها است؛ بنابراین اگر قیمت را یک عامل مهم در نظر بگیریم خرید بلیط قطار بر بلیط هواپیما اولویت دارد. به‌طوری که حتی هزینه سفر با قطارهای لوکس کوپه‌ای با امکانات فوق‌العاده همچنان هم از ارزان‌ترین پروازها در مسیرهای یکسان ارزان‌تر است.

A-Plane-Flying-Above-A-Railway

مقایسه امکانات قطار و هواپیما برای سفری آسوده

اگر جزو آن دسته از مسافرانی هستید که به راحتی و امکانات رفاهی در طول مسیر بیش از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهید و هر بار که در انتخاب بلیط قطار و هواپیما مردد می‌شوید با این دیدگاه که هواپیما امکانات بیشتری دارد به سراغ سفر هوایی می‌روید باید بگوییم پس احتمالاً شما از قطارهای لوکس کوپه‌ای که در یکی دو دهه اخیر وارد صنعت ریلی کشور شده‌اند خبر ندارید. قطارهای لوکس داخلی مانند قطار پنج ستاره زندگی رجا، قطار نور یا قطارهای فدک از جمله قطارهایی هستند که امکانات رفاهی و سرگرمی فوق‌العاده با کیفیت و متنوعی را برای مسافران تدارک دیده‌اند و از نظر سرویس پذیرایی، خدمات میزبانی و امکانات در ردیف هواپیما قرار می‌گیرند؛ بنابراین در سفر با قطار هم می‌توانید از سطح بالایی از راحتی برخوردار باشید به شرط آنکه به سراغ قطارهای کوپه‌ای پنج ستاره و لوکس بروید.

انتخاب قطار یا هواپیما با توجه به محدودیت‌ها

هواپیما و قطار هم مانند هر وسیله نقلیه دیگری مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند. درنظرگرفتن این موارد در انتخاب هر کدام از گزینه‌های بلیط هواپیما یا بلیط قطار بسیار مؤثر است. یکی از این موارد هم مربوط به قوانین حمل بار و میزان بار مجاز توسط مسافران است. میزان بار مجاز برای مسافران هوایی تا سقف مشخصی است و معمولاً در سفرهای داخلی تا ۲۰ کیلوگرم تعیین می‌شود. درحالی‌که در سفر با قطار میزان باری که مسافران می‌توانند با خود به داخل کوپه ببرند تا ۳۰ کیلوگرم تعیین شده است و در صورت داشتن میزان بار بیشتر باز هم مسافر می‌تواند آن را به قسمت حمل بار قطار واگذار کند.

از نظر زمان‌بندی هم باید بگوییم به‌ندرت در برنامه حرکت قطارها تأخیر رخ می‌دهد درحالی‌که تأخیر در پرواز به‌ویژه در شرایط جوی نامساعد امر رایجی است. در آخر باید به این نکته هم اشاره کنیم که هرچند سرعت هواپیما بیشتر از سرعت قطار است؛ اما در سفرهای هوایی مدت زمانی را باید برای رفتن به فرودگاه و انجام مراحل پذیرش و طی‌کردن بازرسی‌های امنیتی در نظر گرفت در حالی که فرایندهای پذیرش مسافران ریلی این پیچیدگی‌ها را ندارد و سریع‌تر انجام می‌شود.

A-Man-Is-Sitting-On-A-Train-Traveling-And-Looking-At-A-Plane-Is-Passing-On-The-Sky-From-Window

انتخاب سفر هوایی یا ریلی بر مبنای نوع سفر

اینکه به تنهایی سفر می‌کنید یا به همراه اعضاء خانواده و به طور دسته‌جمعی هم می‌تواند در انتخاب سفر ریلی یا هوایی تأثیرگذار باشد. اگر به سفر تفریحی می‌روید و قصد دارید در طول مسیر زمان بیشتری را با دوستان یا اعضای خانواده خود بگذرانید و اوقات خوشی را سپری کنید آن وقت است که باید بگوییم بی‌تردید بلیط قطار گزینه مناسب‌تری است. زیرا یک کوپه قطار که فضایی شخصی را در اختیار گروهی از افراد قرار می‌دهد و امکان تماشای مناظر بیرونی هم در حین مسیر فراهم است می‌تواند فضایی دلنشین برای خوش‌گذرانی و ایجاد لحظات خاطره‌انگیز باشد درصورتی‌که فضای هواپیما به‌طورکلی با این فضا متفاوت است. گفتنی است آن دسته زا خانواده‌هایی که با کودکان سفر می‌کنند نیز اغلب از سفر با قطار استقبال بیشتری می‌کنند؛ زیرا کوپه قطار نسبت به کابین هواپیما فضای مناسب‌تری برای بازی و سرگرمی کودکان فراهم می‌کند.

کلام آخر

اگر شما هم هر بار که می‌خواهید راهی سفر به یکی از مقاصد داخلی شوید در انتخاب از میان این دو گزینه خرید بلیط قطار یا بلیط هواپیما مردد هستید لازم است در نظر داشته باشید که هر کدام از این گزینه‌ها محدودیت‌ها و مزیت‌های خاص خودشان را دارند و با توجه به شرایط، میزان بودجه و سلیقه شخصی می‌توان از میان آنها دست به انتخاب زد. در مطلب حاضر ملاک‌ها و معیارهایی که برای مقایسه قطار و هواپیما نیاز است در نظر بگیرید را با هم مرور کرده‌ایم بنابراین می‌توانید پیش از آنکه اقدام به تصمیم‌گیری برای رزرو بلیط قطار یا هواپیما کنید این موارد را در نظر بگیرد و بهترین انتخاب را داشته باشید.  

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied