شمانیوز
شما نیوز

یوسفیان در گفتگو با شمانیوز:

بانک‌ها از ترس ناترازی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت نمی‌کنند/ مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه اندک است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: بانک‌ها معتقدند چون به سپرده‌گذاران خود سود 20 درصد پرداخت می‌کنند نمی‌توانند تسهیلات قرض‌الحسنه با سود 2 یا 4 درصد پرداخت کنند و اگر چنین کاری را انجام دهند 16 درصد ناترازی در تسهیلات ایجاد شده و بانک را با مشکل ناترازی مواجه می‌سازد.

بانک‌ها از ترس ناترازی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت نمی‌کنند/ مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه اندک است

عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفتگو با شمانیوز، درباره چرایی عدم پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به صورت گسترده در تمام سیستم بانکی اظهار کرد: متأسفانه تسهیلات قرض‌الحسنه در نظام بانکی رویه نشده و دلیلش هم این است که بانک‌ها معتقدند چون به سپرده‌گذاران خود سود 20 درصد پرداخت می‌کنند نمی‌توانند تسهیلات قرض‌الحسنه با سود 2 یا 4 درصد پرداخت کنند و اگر چنین کاری را انجام دهند 16 درصد ناترازی در تسهیلات ایجاد شده و بانک را با مشکل ناترازی مواجه می‌سازد و از سوی دیگر بانک‌ها هم نمی‌توانند از منابع خود چنین تسهیلاتی را بپردازند و بنا به این علت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به صورت جدی تنها به دو بانک محدود شده است.

وی افزود: از سوی دیگر بخشی از مشکلات نظام قرض‌الحسنه کشور به عدم نظارت کافی بر بانک‌‎ها بازمی‌گردد. اگر بانک مرکزی به درستی بر عملکرد بانک‌ها نظارت کند آن وقت بانک‌ها بخشی از منابع خود را به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص می‌دهند. متأسفانه باید گفت تقریباً مسئله نظارتی فراموش شده و این عدم نظارت تمام بار مسئولیتی را به دوش دو بانک انداخته است.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم یکی دیگر از ضعف‌های نظام قرض‌الحسنه کشور را مربوط به اندک بودن مبلغ آن دانست و در این رابطه تأکید کرد: تسهیلات قرض‌الحسنه آنقدر اندک است که پاسخگوی نیاز مردم نیست، طوری که مردم حاضر هستند وام با سود 23 درصدی را دریافت کنند. باید عدد و رقم تسهیلات قرض‌الحسنه افزایش پیدا کنند تا جذاب‌تر و به صرفه‌تر باشد.

وی ادامه داد: بانک‌ها تمایل دارند با عدد و رقم نجومی و با سود 23 درصدی وام پرداخت کنند، ولی هر چقدر عدد و رقم وام پایین‌تر می‌آید، پرداخت تسهیلات مشکل‌تر می‌شود. در نظام بانکی ایرانی اتفاقی که می‌افتد تقریباً معکوس نظام‌های بانکی دنیاست. سودی که در نظام بانکی ما وجود دارد به مراتب بالاتر است. قبلاً وام تبصره‌ای وجود داشت که نوع خوبی از وام‌ها بود ولی امروز این وام متوقف شده است.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied