شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

مناقصه را چه کسانی برگزار می کنند؟

در سایت مناقصات و مزایدات هزاره، با لیست بلندی از مناقصه گزاران روبه رو می‌شوید که به عنوان زیر مجموعه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در حال فعالیت هستند.

مناقصه فرایندی است که در آن برخی کالاها خریداری و برخی از پروژه‌ها برای تکمیل به افراد واجد شرایط واگذار می‌شوند. برای انجام یک مناقصه باید دو طرف معامله یعنی هم مناقصه‌گر و هم مناقصه‌گزار حضور داشته باشند تا یک معامله شکل بگیرد. مناقصه‌گر به عنوان تامین کننده و پیمانکار در این معامله حضور پیدا می‌کند و مناقصه گزار به عنوان درخواست کننده خدمات در این معاملات شرکت می‌کند.

در مناقصات setadiran ، مناقصه گزاران می‌توانند طیف مختلفی از سازمان‌های دولتی باشند که باید معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند.

مناقصه گزاران

با راه‌اندازی سامانه ستاد، دولت مکلف کرده است که تمامی سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی برای خرید لوازم مایحتاج خود و یا انجام پروژه‌ها، باید از طریق مناقصه اقدام کنند. سازمان‌های دولتی می‌توانند بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، خودروسازها، پتروشیمی‌ها و ده‌ها سازمان دولتی دیگر باشند. به طور کلی مناقصه گزاران را می‌توان در دو گروه مجزا طبقه‌بندی کرد، کسانی که قصد خرید کالا و دریافت خدمات را دارند، کسانی که باید پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی را تحویل دهند. هر یک از مزایده گزاران نیاز خود را به صورت آگهی منتشر می‌کنند. در سایت مناقصات و مزایدات هزاره، با لیست بلندی از مناقصه گزاران روبه رو می‌شوید که به عنوان زیر مجموعه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در حال فعالیت هستند.

خریداران عمده کالا و دریافت کنندگان خدمات

کسانی که به عنوان خریدار عمده کالا، مناقصه را برگزار می‌کنند، به دنبال سود بیشتر هستند. قطعاً برگزاری مناقصه می‌تواند برای آن‌ها از لحاظ پرداخت هزینه، بسیار مفید و مقرون به صرفه باشد.

قیمت‎های رقابتی

مناقصه کمک می‌کند تا رقابتی که بین تامین کنندگان کالا است، بیشتر شود. تامین کنندگان برای تصاحب یک قرارداد سودآور تلاش می‌کنند، آن‌ها قیمت‌های خود را کاملاً رقابتی ارائه می‌دهند چرا که در مناقصه کسی که قیمت پایین‌تری را اعلام کند، برنده اعلام می‌شود. در واقع رقابت بین تامین کنندگان در نهایت به نفع خریدار یا مناقصه گزار خواهد بود. از سویی، تامین کننده با فروش عمده محصولات خود می‌تواند به سود قابل توجهی دست پیدا کند، از سوی دیگر خریدار نیز مایحتاج و نیاز خود را با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار خریداری کرده است.

کیفیت بالا

خریداران کالا گرچه قصد خرید کالا با قیمت پایین را دارند، اما کیفیت نیز برای آن‌ها مهم به شمار می‌آید. با برگزاری مناقصه خریدار می‌تواند با طیف گسترده‌ای از محصولات روبرو شود و آن‌ها را از نظر کیفیت ارزیابی کند. به راحتی می‌تواند یک محصول که با استانداردهای لازم تولید شده است را با قیمت بسیار مناسب خریداری کند. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در طی سال‌ها فعالیت خود، مناقصه‌های مختلفی را برگزار کرده‌اند، با تامین کنندگان بسیاری آشنا هستند. اما با برگزاری مناقصه امکان شرکت کردن یک تامین کننده جدید نیز وجود دارد. تامین کننده‌ای که تلاش می‌کند تا با برنده شدن در مناقصه بتواند یک معامله سودآور را انجام دهد.

مجریان پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی

گروه دوم از مناقصه‌گزاران که مناقصه را برگزار می‌کنند، مجریان پروژه‌ها هستند. این پروژه‌ها که می‌توانند عمرانی یا غیر عمرانی باشند، باید به افراد متخصص سپرده شوند.واگذاری پروژه از طریق مناقصه به معنای دسترسی به تخصص و تجربه است. با برگزاری مناقصه، پیمانکاران بسیاری برای به دست آوردن پروژه با یکدیگر رقابت می‌کنند، آن‌ها در تلاش هستند با در نظر گرفتن بودجه کم و تحویل پروژه در مدت زمان کوتاه، شانس خود را برای برنده شدن در مناقصه افزایش دهند. در این محیط رقابتی، پیمانکاران تلاش می‌کنند تا ارزش و کیفیت کار خود را بالا برده و با در نظر گرفتن بودجه کم، شانس خود را در مناقصه امتحان کنند. در واقع این رقابت بین پیمانکاران به نفع مناقصه گزار خواهد بود.

بودجه کم

از دیگر دلایل برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار، انجام پروژه با هزینه‌های بسیار کم است. پیمانکاران که به عنوان مناقصه‌گر در این جلسات شرکت می‌کنند، اغلب پیشنهادهای رقابتی را برای تعیین بودجه در نظر می‌گیرند تا بتوانند هزینه‌های مالک پروژه را کاهش دهند. آن‌ها منابع خود را بهینه کرده و راه حل‌های مقرون به صرفه را پیشنهاد می‌دهند و همواره در تلاش هستند تا با یک صرفه‌جویی قابل توجه، بودجه لازم را برای انجام پروژه کاهش دهند.

دسترسی به تخصص

پروژه‌ها همیشه ساده نیستند، در برخی از مواقع پروژه‌ها به دلیل ابعاد و اهمیتی که دارند، باید به دست افراد متخصص سپرده شوند. برگزاری مناقصه این شرایط را فراهم می‌کند تا پیمانکاران از نظر مهارت، تجربه و تخصص با یکدیگر رقابت کرده و با یک رزومه قوی در این جلسات حضور پیدا کنند. مناقصه گزار متناسب با نوع پروژه، پیمانکار متخصص و مناسب را برای انجام پروژه انتخاب خواهد کرد. این موضوع نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، بلکه کیفیت کار نیز بالاتر خواهد رفت.

سخن پایانی

کسانی که مناقصه را برگزار می‌کنند، اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که به عنوان مناقصه گزار تلاش می‌کنند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. آن‌ها جلسات مناقصه را با هدف خرید کالا با قیمت مناسب و انجام پروژه با بودجه کم برگزار می‌کنند. با انتشار آگهی مناقصه در سایت‌های معتبر، طیف گسترده‌ای از مناقصه گران در این جلسات شرکت خواهند کرد تا انتخاب برای مناقصه گزاران آسان تر شود.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied