شمانیوز
شما نیوز

پاک‌فطرت در گفت‌وگو با شمانیوز پاسخ داد:

چگونه می‌توان معادن را جایگزین درآمدهای نفتی کرد؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که با پرهیز از خام‌فروشی می‌توان به مرور زمان معادن را جایگزین درآمدهای نفتی کرد.

چگونه می‌توان معادن را جایگزین درآمدهای نفتی کرد؟

الهه سی‌ستار-خبرنگار شمانیوز | علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شمانیوز، با اشاره به اهمیت معادن کشور در تقویت تولید ناخالص داخلی گفت: اگر به درستی از ظرفیت معادن استفاده شود قطعاً معادن می‌توانند جایگزین نفت شوند.

وی افزود: امامتأسفانه به دلیل اینکه به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده نتوانسته‌ایم درآمدهای حاصل از محصولات معدنی را جایگزین نفت کنیم در صورتی که در بسیاری از کشورهای جهان معادن نقش مهمی را در تأمین هزینه‌های سرمایه‌گذاری دولت و اداره کشور دارند اما در ایران این‌گونه نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی اینکه در این سال‌ها علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری نتوانسته‌ایم معادن را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم به این خاطر است که در این بخش به شدت شاهد خام‌فروشی هستیم. هرجا که خام‌فروشی اتفاق افتاده متضرر شده‌ایم. باید مواد خام را به فرآورده تبدیل کنیم تا بتوانیم سود چندین برابری را به دست آوریم.

پاک‌فطرت معتقد است، تبدیل محصولات خام معدنی به محصولات مورد استفاده و وارد شدن آن به چرخه تولید ارزش افزوده چندبرابری برای کشور به همراه دارد.

وی این نکته را هم افزود که ماشین‌آلات معدنی و فناوری کشور خیلی به‌روز و مدرن نیستند و همین مسئله به اقتصاد معدن آسیب وارد کرده است. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشور ما در شرایطی قرار دارد که نیازمند تسهیل در فضای کسب و کار است و معادن ما این ظرفیت را دارند که در حوزه کسب و کار گشایش‌هایی را انجام دهند و برای هزاران نفر کسب و کار ایجاد کنند. اگر فناوری‌ها به‌روز شوند و به بخش خصوصی واقعی میدان داده شود قطعاً اتفاقات خوبی در عرصه معدن رخ خواهد داد و حتی شاهد خواهیم بود که درآمدهای حاصل از فعالیت‌های معادن به مرور زمان جایگیزین درآمدهای نفتی شوند.

پاک‌فطرت با بیان اینکه معادن بسیار زیادی در کشور وجود دارند، گفت: حیف نیست که معادن کشور که بسیاری از دولت‌های جهان حسرت آن را می‌خورند به درستی احصا نشوند و در این حوزه دست به خام‌فروشی بزنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی