شمانیوز
شما نیوز

یوسفیان در گفتگو با شمانیوز:

ادغام بانک‌ها به حل ناترازی نظام بانکی کمک می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: اینکه دولت به دنبال تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز است را باید قدر دانست و به نظر من سیاست بسیار خوبی است. بانک‌های ناتراز یا باید ناترازی‌شان را حل و فصل کنند یا اینکه ادغام و یا حتی منحل شوند و راهکار دیگری به غیر از این سه وجود ندارد.

ادغام بانک‌ها به حل ناترازی نظام بانکی کمک می‌کند

عزت‌الله یوسفیان، کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفت‌وگو با شمانیوز، با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده نظام پولی کشور به ویژه در حوزه عدم مهار نقدینگی وجود بانک‌های خصوصی است، گفت: قانون به بانک‌ها اجازه داده فقط ده درصد فعالیت‌هایش را به امور غیرپولی ارتباط دهد ولی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی از این قانون تخطی می‌کنند و بخش قابل توجه فعالیت‌هایشان را به امور غیرپولی اختصاص داده‌اند.

وی افزود: هرچقدر بانک‌ها به امور غیرپولی بپردازند قطعاً شرایط ناترازی نظام بانکی بدتر می‌کند و بحران‌های بانکی را شدت می‌بخشد. اینکه دولت به دنبال تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز است را باید قدر دانست و به نظر من سیاست بسیار خوبی است. بانک‌های ناتراز یا باید ناترازی‌شان را حل و فصل کنند یا اینکه ادغام و یا حتی منحل شوند و راهکار دیگری به غیر از این سه وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اینکه اخیراً برخی از مؤسسات غیردولتی در بانک‌های دولتی ادغام شده‌اند از بدتر شدن وضعیت نظام بانکی جلوگیری کرده و حداقلش این است که بانک مرکزی بیشتر بر اینها نظارت خواهد کرد. بانک‌های خصوصی معمولاً دستورپذیر نیستند ولی وقتی ادغام شوند مجبور به تبعیت از دستورها هستند. 

یوسفیان گفت: مدیران بانک‌های خصوصی معمولاً از افراد بانفوذ و سرشناسی هستند که به خاطر نفوذشان مسئولیت بانک‌های خصوصی را برعهده گرفته‌اند و از نظارت فرار می‌کنند. دولت سیزدهم به دنبال این است که نفوذها و فرار از نظارت‌ها را از بین ببرد و نظارت خود را بر مؤسسات مالی و اعتباری افزایش دهد تا مبادا اتفاقاتی مانند ناترازی و پولشویی و فساد رخ دهد.

وی با بیان اینکه بانک‌های ناتراز از عوامل محرک مشکلات اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، اظهار داشت: ناترازی بانک‌ها به اعتبار نظام بانکی کشور آسیب وارد می‌کند و اعتماد مردم را از بین می‌برد و لذا باید این اتفاق از چند سال قبل رخ می‌داد و به نظر من اقدامی که دولت سیزدهم در ادغام بانک‌ها انجام داده هرچند جرئت دولت را نشان می‌دهد اما خیلی دیر انجام شده است ولی قابل تحسین است هرچند مسیر طولانی باقی مانده و باید تصمیمات سخت‌تر از این هم اتخاذ شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی