شمانیوز
شما نیوز

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

اهالی موسیقی خرداد را چگونه گذراندند؟ | از ممنوع‌الفعالیتی خوانندگان تا حواشی کنسرت لیان!

موسیقی روزهای پر فراز و نشیب همراه با برخی حواشی را پشت سر می‌گذارد، از لغو برخی کنسرت‌ها در تالار وزارت کشور گرفته تا حواشی کنسرت لیان در تالار وحدت! اما با این وجود باید دید اصل ماجرا چیست؟

اهالی موسیقی خرداد را چگونه گذراندند؟ | از ممنوع‌الفعالیتی خوانندگان تا حواشی کنسرت لیان!

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، آخرین ماه از فصل بهار که روزهای پایانی خود را می‌گذراند برای اهالی موسیقی ماهی پرحاشیه و خبرساز بود؛ از حواشی ممنوع الفعالیت بودن برخی خوانندگان گرفته تا لغو کنسرت در تالار وزارت ارشاد و حواشی کنسرت لیان در تالار وحدت در همین چند شب پیش موضوعاتی هستند که توجه اهالی فرهنگ و هنر را به خود جلب کرده است. مواردی که در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی نیز بازتاب فراوانی داشت و کاربران ناراحت و شاکی از وضعیتی شدند که برای اهالی موسیقی پیش آمده است ، فارغ از اینکه مسئولان وزارت ارشاد در تمامی موارد ورود کرده و برای حل آنها تلاش دارند.

 

کنسرت_ها

 

ماجرای ممنوع الکاری یا لغو کنسرت‌ها چه بود؟

به گفته مسئولان وزارت ارشاد در اردیبهشت ماه 120 اجرای صحنه‌ای از سوی دفتر موسیقی مجوز برگزاری گرفته‌اند. همچنین تعداد زیادی کنسرت در تهران و دیگر شهرها نیز مجوز دریافت کردند. البته برخی از خوانندگان ممنوع الکار یا صرفا در یک شهرستان نتوانستند کنسرت خود را بنا به دلایلی که از سوی مراجع بالادستی اعلام شده بود اجرا کنند یا برای مدت زمان کوتاهی که به یک هفته بیشتر نرسید. یکی از این خوانندگان رضا صادقی بود که با وجود ممنوع الخروج بودنش توانست مجوز بگیرد و تور خود را در اروپا برگزار کند.

لغو اجرای دو کنسرت دیگر بار دیگر جنجالی شد و با بازتاب‌های بسیاری همراه شد، برخی گفتند که شاید این خواننده‌ها نیز دچار مسائلی شدند یا جوازشان ملغی شده است. اما این اتفاق در حالی رخ داد که وزارت کشور با نصب بنری در مقابل درب ورودی اعلام کرده بود که نقص فنی علت تعطیلی کنسرت است. به‌طوری که سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای بیان کرد که اینگونه نیست و هیچ مجوزی لغو نشده است بلکه طبق نامه‌ای که از سوی وزارت کشور برای معاونت هنری ارسال شده همین نقص فنی علت اصلی لغو کنسرت بوده است.

 

170427499

 

چهار شب پُرسروصدای کنسرت لیان

حال آخرین حاشیه موسیقی در سه شب گذشته اتفاق افتاد؛ برخی خودسر به تالار وحدت و اجرای گروه موسیقی لیان حمله کردند تا این اجرا را مختل کنند. البته نتیجه کار اشتباه با اقدام مأمورین نیروی انتظامی و حراست تالار وحدت و بنیاد رودکی متوقف شد.

گروه موسیقی بوشهری«لیان» به مدت چهارشب در تالار وحدت برگزار شد، کنسرتی محلی از خطه بوشهر که با حواشی همراه شد. این کنسرت در بخش‌های مختلف و اجرای آثار پرطرفدار این گروه روی صحنه رفت و میزبان بیش از 2 هزار و 800 نفر مخاطب بود  به همت شرکت «کامیاب بهاران» و به تهیه‌کنندگی «علی حق شناس» در تاریخ‌های ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ خرداد در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای خیام خوانی، پرداختن به موسیقی نقاط مختلف بوشهر و همچنین اجرای قطعاتی چون تینا و...، بخش‌های مختلف کنسرت لیان را تشکیل می‌دادند.

یکی از جذاب‌ترین  بخش این کنسرت حضور محمد بحرانی صداپیشه «جناب خان» و همراهی او با خوانندگان بود که مورد استقبال دوستداران حاضر در سالن شد. بحرانی از پتانسیل بالای خود در اجرای زنده رونمایی کرد تا لیان در شبی که حواشی فراوانی در بیرون محوطه تالار وحدت در جریان بود، اجرایی پرانرژی و بسیار انرژیک را روی صحنه ببرد.

 

ماجرا از چه قرار بود؟

قبل از اجرای کنسرت فردی شناخته‌شده در بر هم زدن برنامه‌های هنری برای دقایق اندکی در بیرون از تالار و خیابان شهریار پهنه رودکی به ایجاد هیاهو پرداخت که این امر با حضور به موقع مأموران نیروی انتظامی تحت کنترل قرار گرفت. این تحرکات و اتفاقات که بیرون سالن در حال وقوع بود، به مرور به گوش محسن شریفیان سرپرست گروه رسید و این نوازنده و پژوهشگر موسیقی در اواخر کنسرت رو به حضار گفت: «یک پیام به بیرون سالن دارم. ما همه ایرانی هستیم و خط قرمر ما جغرافیای ایران است. ما برای ایران جنگیدیم و خون دادیم. اگر مردم ایران حالا در این سالن در حال تماشای یک فعالیت فرهنگی و خوشحال هستند، نتیجه همان استقامت ها و رشادت هایی ست که شده. خواهش می کنم وقتی امشب از سالن کنسرت بیرون می روید، همه چیز را رعایت کنید. خیلی عذرخواهم که این پیام را در این حالت به شما منتقل می کنم. سلامتی تک تک شما برای من اهمیت بالایی دارد و در هنگام خروج از سالن، مواظب باشید.» خوشبختانه هر پنج نفر بلافاصله دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. شب پایانی کنسرت لیان به یکی از عجیب‌ترین شب‌های بنیاد رودکی تبدیل شد.

 

4557594

 

در کنسرت خواننده پاپ چه گذشت؟

ماجرا از این قرار بود که کنسرت محسن ابراهیم‌زاده خواننده پاپ کشورمان در ارومیه با تأخیر زیادی آغاز و اجرا شد و در سانس دوم نیز به دلیل شرایط نامساعد حالی این خواننده به مرحله اجرا نرسید و این امر موجب اعتراضات زیاد مردمی شد. این شرایط به قدری عجیب بود که موجب بروز شایعات زیادی در خصوص مست بودن وی شد. این در حالی بود که بر اساس آخرین اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی این خواننده به دلیل مسمومیت و خستگی مفرط موفق به اجرای درست نشده بود. به گفته «علیرضا نوروزی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با حضور تهیه کننده کنسرت، پول بلیط به افراد برگردانده شده است و تنها تعدادی از مخاطبین که کمتر از ۱۰ نفر هستند، باقی مانده‌اند که پول بلیط آنان نیز پرداخت خواهد شد.

در پایان باید گفت، این نخستین بار نیست که برگزاری کنسرت‌های موسیقی دارای مجوز از مرجع رسمی فرهنگ و هنر در کشور با حاشیه همراه می‌شوند و بر همین اساس با پیگیری‌ها و حمایت‌های مسئولان وزارت فرهنگ، می‌توان به بازگشت آرامش به فضای فرهنگی و هنری کشور و قانون‌مداری در کشور کمک کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied