شمانیوز
شما نیوز

یک جامعه شناس در گفت وگو با خبرگزاری موج؛

استان تهران رکورددار طلاق در کشور شد | آمارهایی که هر روز قد می‌کشند!

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه آمار طلاق در برخی مناطق تهران بسیار بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: عوامل اقتصادی، اصالت و وابستگی به خانواده می‌تواند طلاق را کاهش دهد و برخی افرادی که در مناطق مختلف شهر تهران زندگی می‌کنند این خصوصیات را ندارند.

استان تهران رکورددار طلاق در کشور شد | آمارهایی که هر روز قد می‌کشند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در سال‌های اخیر نرخ طلاق در کشور مرزهای قرمز را در نوردیده و طبق آمارها سیر صعودی به‌خود گرفته است. بر پایه آمار ثبت احوال کل کشور از ۹۴ هزار و ۲۸۸ طلاق به ثبت رسیده ، مجموع ۴۴ هزار و ۱۵۹ طلاق مربوط به فصل بهار ۱۴۰۱بوده که به ترتیب استان‌های تهران با ۷هزار و ۹۲۶ ، مشهد با ۴هزار و ۸۰۹ ، فارس با ۲هزار و ۵۲۵ مورد بالاترین آمار طلاق را دارند و به ترتیب استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۲۴۵، ایلام با ۲۴۹ ، سمنان با ۳۳۷ مورد پایین ترین آمار طلاق را داشتند.

باز هم در آماری دیگر در فصل تابستان ۱۴۰۱ هم ۵۰ هزار و ۱۲۹ مورد طلاق به ترتیب استان‌های تهران با ۹ هزار و ۷۲۴ ، خراسان رضوی با ۵هزار و ۲۷۹ ، فارس با ۲ هزار ۷۲۵ مورد بالاترین آمار طلاق را داشتند و به ترتیب استان‌های ایلام با ۲۷۳، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۹۶ ، خراسان جنوبی با ۳۴۳ مورد پایین‌ترین آمار طلاق را داشتند.

با مقایسه آماری میان شهرهای مختلف کشور آنچه دیده می‌شود نرخ بالای طلاق در تهران است. حال با این شرایط و بالاتر رفتن میانگین سن ازدواج و در نتیجه کاهش تعداد ازدواج و... این سئوال پیش می آید که آیا می‌توان به افزایش جمعیت که کاهش آن چالش جدی کشور در ۳۰ سال آینده است، امیدوار بود؟

طلاق

در همین ارتباط «امان ا... قرایی‌مقدم» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به آمار بالای طلاق در تهران نسبت به دیگر شهرها بیان داشت: اصالت و وابستگی به خانواده معضل طلاق را کاهش می‌دهد و برخی افرادی که در مناطق  تهران زندگی می‌کنند این خصوصیات را ندارند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه حدود 17 عامل در بروز طلاق موثر هستند، اظهار داشت: وضعیت نابسامان اقتصادی، عدم مشاوره با خانواده، دوستی‌های خارج از عرف، کمرنگ شدن ارزش‌ها و باورها و ... باعث شده تا حقیقت و قبح طلاق از میان برود و این مقوله به یک امر عادی در جامعه تبدیل شود.

وی افزود: از سال 1356 در تهران و چند شهر مانند شیراز و اصفهان با تعدادی از همکاران در خصوص طلاق پژوهش‌هایی داشتیم و برنامه تدوین شده و نتایج آن نیز منتشر شد.

قرایی مقدم با توضیح اینکه مدارس و خانواده‌ها دانش‌آموزان و فرزندان خود را مسئولیت‌پذیر و وظیفه‌شناس بار نمی‌آورند، تصریح کرد: این عوامل سبب می‌شود که افراد پس از پذیرفتن نقش زوج در خانواده نتوانند مسئولیت‌های خود را به خوبی ایفا کنند و ناسازگاری‌ها شروع  و کم کم زمزمه‌های طلاق شنیده می‌شود.

این جامعه شناس، معتقد است طلاق را برای برخی زنان و مردان رهایی از مشکلات و ناسازگاری‌ها می‌دانند. او می‌گوید: این افراد نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود گریزان هستند. آنها نمی‌خواهند بدانند که مسئولیت‌هایی دارند که نسبت به آنها تکلیف دارند. 

طلاق (1)

عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه درصد طلاق در مناطق مختلف تهران متفاوت است، اظهار داشت: مسلم است که میزان طلاق در شهرهای بزرگ به مراتب بیشتر از شهرهای کوچک و در شهرهای کوچک بیشتر از روستاها است. از بین رفتن ارزش‌ها و باورهای دینی از مهمترین عامل برای طلاق است. چشم و هم‌چشمی، توجه به ظواهر زندگی دیگران نیز از دیگر عوامل است.

میزان طلاق در شمال تهران، جنوب و مرکز آن متفاوت است زیرا تحت‌تأثیر طبقه اجتماعی بررسی می‌شود. در واقع طلاق در طبقه متوسط بیشتر است در طبقه بالا و پایین کمتر است زیرا در طبقه بالا امکانات رفاهی بیشتری وجود دارد و افراد کمتر به طلاق فکر می‌کنند و طبقه پایین نیز به باروها و سنت‌های مذهبی اعتقاد دارند و ازدواج را نوعی تقدس و طلاق را سرشکستگی می‌دانند.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه در تهران این ظاهر است که فرد را تعریف می‌کند، گفت: ازدواج‌های در تهران ناهمگون هستند. بنابراین طلاق افزایش صعودی دارد و هر ساعتی بیش از 22 الی 23طلاق ثبت می‌شود که موجب بروز آسیب‌های اجتماعی  بسیاری در جامعه می شود.

به گفته وی تناسب فرهنگی در ازدواج بسیار مهم است. قرایی مقدم اعتقاد دارد: شهرهای بزرگ و پرتردد مانند قم، مشهد، البرز و مراکز حاشیه‌نشین  از آمار بالای طلاق برخوردار هستند. از این رو در این خصوص راهکاری نمی‌توان ارائه کرد. هر شهری که مهاجرپذیر باشد و تجانس فرهنگی آن بهم بخورد و ازدواج‌ها از روی درک و شناخت منطقی صورت نگیرد، باعث افزایش آمار طلاق می شود. در جامعه امروزی  ذهن بشر در مرحله مادی‌بودن و حسی به سر می‌برد یعنی تنها ظاهر افراد مهم است.

این جامعه شناس روابط نادرست و نامشروع قبل از ازدواج را موجب تنوع‌طلبی و بروز طلاق دانست و گفت: این روابط موجب سستی ارتباط ازدواج می شود و همه اینها تحت تأثیرارتباطات در فضای مجازی است و آثار بسیار منفی بر زندگی افراد و جامعه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied