شمانیوز
شما نیوز

ازدواج سفید | جرم ازدواج سفید

ازدواح سفید چیست و در ایران چه جرمی دارد؟ | ازدواج سفید و مزایا و معایبش

ازدواج سفید و مزایا و معایبش را در این مطلب از وبسایت جلدنیوز بخوانید.

ازدواح سفید چیست و در ایران چه جرمی دارد؟ | ازدواج سفید و مزایا و معایبش

جرم ازدواج سفید

ازدواج سفید و مزایا و معایبش را در این مطلب از وبسایت جلدنیوز بخوانید.

ازدواج سفید ازدواجی است که شروع و تشکیل پیوند زناشویی بین یک زن و مرد دارای وجاهت قانونی و شرعی و همچنین مدت زمان مشخص نمی‌باشد. در ازدواج سفید، صیغه نکاح جاری نمی‌شود و همین امر سبب می‌شود که مشروعیت لازم را نداشته باشد. همچنین براساس قانون مدنی، ازدواجی صحیح است که متشکل از ایجاب و قبولی باشد که صراحتاً دلالت بر قصد ازدواج طرفین کند. در ازدواج سفید با توجه به اینکه قصد طرفین ازدواج نمی‌باشد، می‌توان گفت که چنین ازدواجی وجاهت قانونی لازم را دارا نمی‌باشد. در واقع، زن و مرد در ازدواج سفید بدون ثبت رسمی و قانونی ازدواج و بدون گذراندن آداب و رسوم مرسوم یک ازدواج رسمی و بدون در نظر گرفتن مسائل شرع زندگی‌شان را زیر یک سقف شروع می‌کنند. طبعاً در چنین ارتباطی طرفین تعهد قانونی و شرعی نسبت به یکدیگر ندارند و نمی‌توانند مدعی حق و حقوقی نسبت به هم باشند. در واقع یکی از عوامل گرایش افراد به ازدواج سفید همین تعهد نداشتن طرفین نسبت به یکدیگر است.

ازدواج سفید جرم است؟

برای اینکه ازدواج منعقد شده بین طرفین دارای وجاهت و ارزش قانونی باشد، می‌بایست اصول و مقررات قانونی در آن رعایت شود وگرنه ازدواج صورت گرفته مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرد. در خصوص ازدواج سفید از منظر قانون باید گفت که باتوجه به اینکه در چنین ازدواجی اصول شرعی و قانونی رعایت نمی‌شود، چنین ازدواجی از لحاظ قانون رسمیت نداشته و چنین رابطه‌ای بر پایه رابطه نامشروع و زنا قابل مجازات می‌باشد.

براساس ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی، زنا عبارت است از مباشرت جنسی مرد و زنی که رابطه زوجیت بین آن‌ها نبوده است. باتوجه به اینکه ازدواج سفید در قانون ما با عنوان رابطه زوجیت مورد قبول نیست، بنابراین چنین رابطه‌ای اگر اثبات شود، می‌تواند با عنوان زنا مورد بررسی قرار بگیرد و برای طرفین آن مجازات تعیین شود. همچنین اگر یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها متاهل باشند و در چنین رابطه‌ای قرار بگیرند، به مجازات سنگین‌تر از باب زنای محصنه (سنگسار) محکوم می‌شوند.

تفاوت ازدواج سفید در ایران و اروپا: پدیده ازدواج سفید در کشورهای اروپایی به دلیل سنگینی بار هزینه‌های زندگی، تنهایی و نداشتن سرپناه شکل گرفت که براساس آن زن و مرد با یکدیگر هم‌خانه شدند. البته مبنای چنین ازدواجی هم‌زیستی با یکدیگر بدون داشتن رابطه زناشویی بود و دلیل نامیدن سفید  بر چنین ازدواج‌هایی هم همین بود. کم‌کم چنین ازدواجی در کشورهای غرب رواج پیدا کرد و حتی چنین ازدواجی مقدمه‌ای برای ازدواج رسمی قلمداد گردید که می‌تواند چنین ازدواجی به ازدواج دائمی ختم شود یا اینکه منجر به جدایی گردد. در کشور ما چنین ازدواج‌های مقدمه‌ای برای ازدواج رسمی یا سفید نگه‌داشتن رابطه جنسی نمی‌باشد. بلکه چنین ازدواج‌هایی برای برآورده کردن نیاز جنسی و نداشتن مسئولیت‌های زندگی مشترک می‌باشد.

بنابراین، ازدواج سفید دو معنا می‌تواند داشته باشد: معنای اول عبارت است از هم‌خانه که ازدواج قانونی بدون ارتباط جنسی است و معنای دیگر عبارت است از هم‌باشی، که بیان‌گر ارتباط جنسی میان دو غیرهم‌جنس بدون ازدواج رسمی است.

مضرات ازدواج سفید برای طرفین و جامعه: ازدواج سفید جدا از مضرراتی که برای طرفین دارد، جامعه را نیز درگیر کرده و بر آن تاثیرات منفی می‌گذارد. در ادامه به نمونه‌هایی از این مضرات می‌پردازیم:

اثرات مخرب روحی بر طرفین بعد از جدایی، زیرا چنین ازدواج‌هایی با هدف سرگرمی بوده و تعهد و مسئولیتی را شکل نمی‌دهد.

خیانت طرفین به یکدیگر با توجه به متعهد نبودن در قبال هم.

طرد شدن طرفین از سوی خانواده‌ها.

رواج فساد در جامعه و کم‌اهمیت شدن بنیان خانواده.

عدم ثبت قانونی و محق نشدن افراد.

کاهش ارزش ازدواج رسمی.

کاهش میل به ازدواج رسمی.

عدم برقراری توارث بین طرفین.

  1. مشکلات اقتصادی: نداشتن شغل مناسب و بالارفتن بار هزینه‌های زندگی مثل تهیه منزل، لوازم منزل، هزینه‌های مراسم و... سبب شده است که جوانان نتوانند ازدواج دائمی را شکل دهند و برای رفع نیاز جنسی خود به ازدواج سفید روی آورده اند.
  2. بالارفتن سن ازدواج: در صورتی که ازدواج در دوره‌ای زمانی مشخصی روی ندهد، سبب بالارفتن سن ازدواج و همچنین سخت‌گیری افراد می‌گرد که می‌تواند زمینه‌ساز روی آوردن به ازدواج سفید گردد.
  3. بالارفتن آمار طلاق: آمار طلاق در سال‌های اخیر فزونی یافته است و همین امر سبب ترس و بی‌میلی افراد نسبت به ازدواج می‌گردد و زمینه را برای شکل‌گیری ازدواج سفید مهیا می‌کند.
  4. شناخت بیشتر: یکی از روش‌های جدید رابطه جنسی بدون ازدواج، آشنایی بیشتر جوانان با روش‌های جلب هم‌جنسی از طریق اینترنت و رسانه‌ها نیز سبب افزایش چنین ازدواج‌هایی شده است.
اجتماعی شدن: در بعضی موارد، ازدواج سفید به دلیل فشارهای اجتماعی ممکن است رخ دهد. افرادی که ازدواج رسمی ندارند، ممکن است تحت فشارهای اجتماعی قرار گیرند و برای تطابق با این فشارها به ازدواج سفید روی آورند.
ارتباطات میان‌فرهنگی: در برخی موارد، ازدواج سفید می‌تواند به عنوان یک راه برای برقراری ارتباطات میان‌فرهنگی به‌کار رود. افرادی که از فرهنگ‌های مختلفی آمده‌اند و ازدواج رسمی در کشور مقصد راه‌اندازی نکرده‌اند، ممکن است به ازدواج سفید روی آورند تا رابطه خود را قانونی نمایند.
با این حال، باید توجه داشت که ازدواج سفید در اکثر موارد به تدریج به مشکلاتی رسیده و برای طرفین پیچیده شده و منجر به مشکلات روانی، اجتماعی و حتی حقوقی شده است. برای حل مشکلات ازدواج سفید، بهتر است که افراد به ازدواج رسمی با رعایت تمام مسائل قانونی و شرعی متوجه شوند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied