شمانیوز
شما نیوز

​بانک تجارت؛ حامی صنعت نفت در بی‌اثر کردن تحریم‌ها

با انتشار آمار صادرات ۳ برابری نفت ایران به چین و افزایش ۳.۱ میلیون بشکه‌ای در روز نشان از یک عزم راسخ و جدی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها در دولت سیزدهم دارد. تلاش‌هایی که جز با حمایت‌های تامین‌کننده مالی پروژه‌ها و طرح‌ها مانند بانک تجارت به انجام نمی‌رسید. بانک تجارت همواره به عنوان تامین‌کننده مالی اصلی در کنار این صنعت بوده‌ است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

​بانک تجارت؛ حامی صنعت نفت در بی‌اثر کردن تحریم‌ها

به گزارش شمانیوز، آمارها و اخبار حاکی از افزایش تولید و فروش نفت ایران به زمان قبل از برجام و تحریم صنعت نفت ایران دارد. در این میان نقش برخی از صنعتگران و تلاشگران این عرصه و برنامه‌های مدیریتی و اجرای دولت سیزدهم در حالی حائز اهمیت است که اقدامات بانک‌ها و سرمایه‌گذاری برخی از آنها در این صنعت به طرز چشمگیری تسهیل‌کننده اجراییات این طرح‌ها می‌باشد. بانک تجارت به عنوان پیشتاز تامین‌کننده در صنعت نفت و پتروشیمی ایران به دلیل عملکرد مطلوب خود در این حوزه شناخته می‌شود. 

تولید نفت ایران از زمان آغاز دولت سیزدهم در اوت ۲۰۲۱ حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته و از ۲.۲ میلیون بشکه در روز در آن زمان به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. اویل پرایس با اعلام خبر فوق نوشت: «آخرین باری که ایران این مقدار نفت تولید کرده بود به اکتبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد، یعنی زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از قرارداد برجام خارج شد و صنعت نفت ایران را تحریم کرد.» 

همچنین بر اساس آمار موسسه کپلر، صادرات نفت ایران به چین در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۶۹۲ و ۷۴۶ هزار بشکه در روز بود. اما با خروج آمریکا از برجام و پایان معافیت خرید نفت از ایران تا آخر مهلت در می ۲۰۱۹، رقم فروش نفت به چین کاهش یافت و در دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به روزانه ۴۶۶ و ۳۲۴ هزار بشکه کاهش یافت. اما با آغاز تعامل با چین و امضای سند همکاری ۲۵ ساله و تشکیل دولت سیزدهم، حضور تهاجمی روسیه در بازار چین نیز نتوانست سهم ایران را کاهش دهد و صادرات نفت ایران در سال جاری، تا به امروز، به حدود ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. 

 

بانک تجارت، تامین‌کننده مالی اصلی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی 

نفت در اقتصاد ایران نقش مهمی دارد و بانک‌ها نیز برای تامین منابع مالی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز و صنایع دیگر اهمیت زیادی دارند. به منظور توسعه اقتصادی، هم‌افزایی بین صنایع و بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است. با وجود تحریم‌ها و پیچیدگی‌های موجود در مبادلات مالی، شبکه بانکی علیرغم مشکلات به خوبی عمل کرده است و خدمات بانک تجارت می‌تواند این امر را نشان دهد. 

تامین مالی و سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز اهمیت بسیاری دارد. برای توسعه و تامین مالی پروژه‌های کلان نفت و گاز، دو روش جذب سرمایه خارجی و تامین مالی داخلی وجود دارد. اما تجربه نشان می‌دهد که هیچ‌گاه سرمایه لازم برای صنعت نفت کشور به خصوص با توجه به تحریم‌ها فراهم نشده است. 

برای تحقق اهداف توسعه نفت و گاز در آینده، ایران به سرمایه‌گذاری حدود 180 میلیارد دلار نیاز دارد. همچنین در بخش پتروشیمی نیز نیاز به جذب سرمایه حدود 55 میلیارد دلار وجود دارد. با توجه به تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از منابع داخلی تنها راه عملی است. اما برخی مشکلاتی مانند تفاوت نرخ تامین مالی داخلی و خارجی و ضمانت‌های مورد نیاز وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد. 

در این میان نقش برخی از سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های تامین منابع مالی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و پتروشیمی کشور بسیار حائز اهمیت و چشمگیر می‌باشد. بانک تجارت ایران هماهنگ و همگام با سیاست‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی و برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، همواره در طول ۴۴ سال فعالیت خود به دنبال آن بوده‌ است تا با راهبردی پویا و منسجم پشتیبان تولید و صنعت و پیشتاز صنعت بانکداری نوین در کشور باشد. 

بانک تجارت با استفاده از ظرفیت‌های خود در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، به جذب مشتریان در این حوزه می‌پردازد و به عنوان بانک سازمانی وزارت نفت یا بانک انرژی کشور شناخته می‌شود. بانک تجارت با تامین مالی پروژه‌های مهم صنعت نفت و گاز، در این صنعت پیشتاز است و به طور مداوم در طرح‌های توسعه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند. 

 

بانک تجارت؛ بانک صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور 

بانک تجارت یکی از تامین‌کنندگان مالی اصلی بخش نفت و پتروشیمی در کشور محسوب می‌شود. بیش از ۲۵ درصد ظرفیت ریالی بانک تجارت، معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان، در بخش نفت و پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است. همچنین، ۵۰ درصد از ظرفیت سرمایه‌گذاری بانک تجارت در صنعت پتروشیمی در بخش ارزی قرار دارد. 

بانک تجارت امیدوار است در آینده با ادامه این رشد، در بخش‌های مختلف این صنعت نقش موثری ایفا کند و به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور در بخش نفت و پتروشیمی عمل کند. 

طی دو سال 1399 و ۱۴۰۰، بانک تجارت حدود ۲۰ میلیارد دلار جابه‌جایی وجوه در بخش نفت و پتروشیمی انجام داده است. بانک همچنین در پروژه‌های مهمی مانند پارس جنوبی و صنعت پتروشیمی در حوزه‌های تحت پوشش هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس حضور دارد و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و بیش از ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. 

این بانک، در قالب انواع تسهیلات ارزی کوتاه و میان مدت از طریق تسهیلات ریفاینانس و نهایی کردن چند قرارداد فاینانس، ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی، در پیشبرد پروژه‌های بزرگ صنعت نفت و پتروشیمی تلاش کرده و در موارد خاص با بهره گیری از منابع ارزی بانک در حساب های خارج از کشور، برای انجام پروژه‌های تکمیلی اقدام به پرداخت تسهیلات ارزی کرده‌است. بانک تجارت همچنین از محل صندوق توسعه ملی و تسهیلات ارزی، در تامین مالی چند پروژه نفت و گاز و طرح‌های توسعه‌ای دیگر شرکت کرده و سهم بالایی در انتقال ارزهای شرکت‌های مشمول ایفا کرده است. 

 

پروژه‌های حمایتی بانک تجارت در صنعت نفت و گاز کشور 

بانک تجارت از بدو تأسیس خود همواره با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور همکاری داشته است و در بهره‌برداری و سودآوری بزرگترین پروژه‌های ملی و ارزآور نقش بسزایی ایفا کرده است. این بانک برای تامین منابع مالی پروژه‌های این صنایع، مدل‌های نوین و کارآمدی طراحی کرده است. به طوری که وزرای نفت همیشه به عنوان بانک سازمانی وزارت نفت به آن اشاره می‌کنند. 

در شرایط تحریم، بانک تجارت به بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت، به خصوص بخش پتروشیمی، حمایت‌هایی را انجام داد و ظرفیت‌های خود را در راستای تولید به کار برده است. باید توجه داشت که این مدیران بانک تجارت عملکرد قابل تحسینی داشته‌اند. 

رویکرد بلند مدت بانک تجارت در سال‌های اخیربه صنعت نفت و پتروشیمی، رویکرد تخصصی است و از اینرو اقدامات مشارکتی را در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز کشور به انجام رسانیده است که از آنجمله می‌توان به؛ امضای قرارداد ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی و بانک تجارت، حمایت بانک تجارت از تامین مالی طرح جامع شرکت پالایش نفت تبریز، امضای تفاهم نامه بین بانک تجارت و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با هدف ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش‌بنیان‌، قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی و رونق اقتصادی کشور، تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مهرآران - فسا - شیراز (پارس) با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تفاهم نامه با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس در قالب کنسرسیوم بانکی، تولید بنزین در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، نفت و صبای کنگان به طور خلاصه و اختصاصی در حوزه نفت و گاز اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied