شمانیوز
شما نیوز

بیمه ملت

برگزاری نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا با حمایت بیمه ملت

همایش بین المللی شمس و مولانا، با حمایت بیمه ملت و با حضور جمعی از مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی ایرانی و خارجی در بارگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی برگزار شد.

برگزاری نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا با حمایت بیمه ملت

 به گزارش روابط عمومی بیمه ملت، همایش بین المللی شمس و مولانا، با حمایت بیمه ملت و با حضور محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، عادل نجف‌زاده نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی، مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرستانی و اساتید، علاقه‌مندان و دوست‌داران، روز گذشته ۷ مهرماه در بارگاه شمس تبریزی، به کار خود پایان داد.

در این مراسم، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی  این همایش را سرآغاز تحولی بنیادین در حوزه‌های عرفانی، فلسفی، کلامی، ادبی، فرهنگی و اعتقادی دانسته و افزود: با توجه به وابستگی ادیبان ملل مختلف به حوزه معرفت، نقش معنوی و عرفانی شمس و مولانا نیز در خلق آثار فاخری چون مثنوی معنوی، دیوان شمس و فیه مافیه آشکار است.

وی با اشاره به اینکه بیش از هشتصد سال از پایان زندگی شمس تبریزی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: جهان هر روز بیش از گذشته تشنه معارف معنوی بوده و آثار شمس و مولانا در غرب و شرق عالم به بیشتر زبان‌ها ترجمه و در مقیاسی وسیع منتشر شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی اندیشه شمس و مولانا را رمز تفاهم و پیونددهنده ملت‌ها به یکدیگر قلمداد کرده و افزود: شایسته است که این ظرفیتِ عظیم فرهنگ و معرفت  بیشتر معرفی شود.

معتمدیان همچنین با معرفی شهر خوی به عنوان سرزمینی که شمس تبریزی در آن آرمیده و نقش بسزایی در صدور فرهنگ داشته، تصریح کرد: سزاوار است شهر خوی به عنوان شناسنامه عرفان اسلامی به جهانیان معرفی و آرامگاه شمس تبریزی در این شهر در شمار مراکز مهم فرهنگی ایران اسلامی شناخته شود.

نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا، همزمان با سالروز بزرگداشت این دو ادیب و شاعر کشورمان با همکاری موسسه تولیت شمس تبریزی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و با حمایت شرکت بیمه ملت، در درالقرار شمس خوی به مدت ۲ روز برگزار شد.

در این همایش ۱۸۷ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که ۲۵ مقاله برای داوری انتخاب شده است که ۲ مقاله برای ارائه، و بقیه برای چاپ انتخاب شده‌اند.

همچنین در حاشیه برگزاری این همایش، از تمبرینه طلای شمس و مولانا رونمایی شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied