شمانیوز
شما نیوز

حذف اسم همسر سابق

آیا می‌توان نام همسر سابق را از شناسنامه پاک کرد؟|راه حل‌های قانونی برای حذف اسم همسر سابق از شناسنامه را بشناسید

براساس قانون، بعد از عقد نام زن و شوهر در شناسنامه‌ یکدیگر ثبت می‌شود؛ سوال مهم برای بیشتر افراد این است که بعد از طلاق آیا امکان پاک کردن زن و شوهر از شناسنامه وجود دارد؟

آیا می‌توان نام همسر سابق را از شناسنامه پاک کرد؟|راه حل‌های قانونی برای حذف اسم همسر سابق از شناسنامه را بشناسید

به گزارش شمانیوز، شناسنامه از آن دست اوراق هویتی است که دست بردن در آن جرم محسوب می‌شود. همه مواردی که در شناسنامه افراد درج می‌شوند به عنوان یک سند هویتی غیرقابل تغییر هستند، مگر اینکه قانون با اجازه ضابط قانونی اجازه تغییر آنها را داده باشد. حذف اسم همسر سابق نیز یکی دیگر از اقداماتی است که تنها با اجازه قانون امکان پذیر است.از مواردی که برای بعضی از نظر عرفی و زیست اجتماعی مهم است، حذف اسم همسر سابق از شناسنامه در صورت وقوع طلاق یا فوت است. تا چندوقت پیش این امکان میسر نبود اما اکنون با روشهایی می‌شود نام همسر سابق را از شناسنامه حذف کرد.

اگر طلاق در دوران پیش از نزدیکی و ارتباط جنسی که باعث از بین رفتن باکرگی دختر شود اتفاق بیفتد، ثبت‌احوال با دریافت گواهی پزشکی قانونی مبنی بر تایید باکرگی، نام زن و شوهر را از شناسنامه یکدیگر حذف می‌کند.

اما این اتفاق برای مرد، فقط یک بار امکان‌پذیر است یعنی اگر مردی برای بار دوم دختر باکره‌ای را به عقد درآورد و در همان حالت طلاق دهد، حذف نام همسر از شناسنامه‌اش دیگر ممکن نخواهد بود و این فرد تنها پس از ازدواج مجدد و ثبت رسمی ازدواج می‌تواند به اداره ثبت‌احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

همچنین زنانی که بیش از یک بار ازدواج می‌کنند و همچنین زنانی که برای بار اول ازدواج می‌کنند اما به هر دلیلی باکره نیستند، نمی‌توانند نام همسرشان را از شناسنامه حذف کنند بلکه پس از ثبت ازدواج جدید، زن و مرد می‌توانند برای دریافت شناسنامه المثنی و حذف نام همسر سابق اقدام کنند.

البته فراموش نکنید که اطلاعات ازدواج و طلاق هر فردی با هر تعداد که باشد در سامانه سازمان ثبت‌احوال موجود است و حتی با حذف آن از شناسنامه نیز از این سامانه پاک نخواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied