شمانیوز
شما نیوز

علل ریزش مو/تاثیر خوش‌بینی در سلامت روان/نشانه‌های خواب طبیعی

مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره علل ریزش مو،‌ تاثیر خوش‌بینی در سلامت روان و نشانه‌های خواب طبیعی سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هر گونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخهای خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

علل ریزش مو

صفیه چعباوی‌زاده؛ متخصص پوست و مو در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ریزش بیش از 100 تار مو در روز می‌تواند غیر طبیعی باشد و علل مختلفی در به‌وجود آمدن آن موثر باشند. مصرف بعضی داروها باعث ریزش مو می‌شود و مثلا داروی متی‌مازول یا داروهایی که در شیمی درمانی برای بیماران سرطانی استفاده می‌شوند ازاین قبیل هستند.

همچنین رژیم های غذایی شدید که مانع رسیدن ویتامین‌های خاص و کمبود آن‌ها در بدن می‌شوند نیز در ریزش مو نقش قابل توجهی دارند و افراد باید از این گونه رژیم‌ها که در مدت زمان کوتاهی وزن را کم می‌کنند اجتناب کنند.

وی افزود: بیماری‌هایی همچون حصبه و آنفولانزای شدید، بیماری‌های هورمونی مثل تیروئید و بیماری‌های تخمدان و بعضی از بیماری‌های پوستی نیز باعث ریزش مو می‌شوند؛ همچنین بعد از دوره‌های زمانی خاص مثل زایمان و عمل‌های جراحی با بی‌هوشی‌های طولانی مدت نیز فرد باید انتظار ریزش مو را داشته باشد.

وی تصریح کرد: اختلالات هورمونی نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث ریزش مو می‌شود. مثلا می‌توان گفت ریزش مو ارثی هورمونی اکثرا در بین مردان دیده می شود و اغلب مردان درجاتی از ریزش مو را در طول زندگی خود تجربه می کنند. در حالی‌که این فرم از ریزش مو در خانم ها بسیار کمتر است.

این متخصص پوست ومو در پایان تصریح کرد: به طور کل می‌توان برای جلوگیری از ریزش مو به تغذیه مناسب و بهداشت مو اشاره کرد و برای داشتن موهای پر پشت از بعضی ترکیبات که به صورت محلول‌های موضعی و ترکیبات گیاهی است استفاده کرد.

متن کامل خبر

تاثیر خوش‌بینی در سلامت روان

دلبر نیروشک در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه زمانی که فرد احساس مثبتی دارد، در تمام لحظه‌های زندگی‌اش حس خوبی به خود، دیگران و آینده خواهد داشت، تصریح کرد: وقتی فرد احساس مثبتی نداشته باشد مهارت‌های موردنیاز خود را به طور ناخودآگاه فراموش می‌کند و در این لحظه توانایی‌های فرد برای حل مشکلات او کمک‌کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: با اینکه احساساتی مانند خشم، غم و ترس را در بیشتر مواقع به گونه‌ای اذیت‌کننده و ناسالم تجربه کرده‌ایم اما به این معنا نیست که این احساسات همیشه اذیت‌کننده هستند.

این متخصص حوزه بهداشت روان داشتن احساساتی مانند خشم، غم و ترس را در شناسایی عوامل خطر کمک‌کننده عنوان کرد و افزود: این احساسات در پیشگیری از نتایج عوامل خطر، فرد را راهنمایی می‌کند.

نیروشک گفت: احساساتی مانند امیدواری، خوشحالی، خوش‌بینی، امنیت، شایستگی، قابل اعتماد بودن، توانایی، بااستعداد بودن، سربلندی و نیرومندی جزو احساسات مثبت هستند.

وی خاطرنشان کرد: فرد با به یاد آوردن احساسات مثبت در دوران‌های سخت از داشتن آنها لذت می‌برد که این مهم نقش مؤثری در سلامت روان او ایفا می‌کند.

متن کامل خبر

نشانه‌های خواب طبیعی

خسرو صادق‌نیت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه خواب طبیعی حالتی است که در آن ادراک حسی از محیط پیرامون و پاسخ به آن به صورت برگشت‌پذیر از بین می‌رود، اظهار داشت: خواب مجموعه‌ای پیچیده از رفتارهایی است که معمولاً با دراز کشیدن یا تکیه دادن بدن، سکوت و چشم‌های بسته همراه است. در موارد غیرمعمول رفتارهای دیگری مانند راه رفتن یا حرف زدن در خواب رخ می‌دهد.

این متخصص طب خواب، اظهار داشت: خواب طبیعی از 4 یا 5 دوره تکرار شونده تشکیل می‌شود که هر یک تا 2 ساعت تکرار می‌شود هر یک از این دوره‌ها از دو مرحله خواب با رویا و خواب بدون رویا تشکیل می‌شود.

صادق‌نیت ادامه داد: در خواب با رویا که با حرکات سریع چشم همراه است، کره چشم پشت پلک‌های بسته به سرعت و مانند زمان بیداری حرکت کرده و مانند این است که موضوعی را دیده و دنبال می‌کند، اعتقاد بر آن است که حدود 80 درصد رویاها در این مرحله دیده می‌شوند.

وی افزود: خوابی که با حرکات سریع چشم همراه نیست به سه مرحله تقسیم می‌شود که شامل خواب سبک، نیمه‌سبک و خواب عمیق است.

این فلوشیپ طب خواب گفت: خواب با حرکات سریع چشم که رویا در آن اتفاق می‌افتد با انقباضات خفیف ماهیچه‌ای و بی‌نظمی در ضربان قلب و تنفس همراه است از طرفی خواب فردی سالم با مرحله بدون رویا که بدون حرکات سریع چشم است، شروع می‌شود.

متن کامل خبر

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی