شمانیوز
شما نیوز

«بانوان» بهترین مدیران مصرف بهینه برق در خانه؛ از آموزش تا تغییر نحوه مصرف

«بانوان» بهترین مدیران مصرف بهینه برق در خانه؛ از آموزش تا تغییر نحوه مصرف

مناسب‌ترین زمان برای مدیریت مصرف برق در منازل روزهای گرم سال است و در این شرایط بهترین راهکار برای اعمال این مدیریت، سپردن آن به بانوان مستقر در منزل است.

معصومه قلباربند_خبرنگار شمانیوز، مدیریت مصرف برق همواره موضوع با اهمیتی تلقی می‌شود، این اهمیت در روزهای گرم سال دو چندان خواهد شد. پس باید مدیریت مصرف برق مخصوصا در منازل به نحوه احسن صورت گیرد، تا بهترین عملکرد را در اجرا به ارمغان آورد. از طرفی ذهنیت، تفکر و تدبیر مادران می‌تواند در جامعه تحولی ایجاد کند که تاثیرگذاری آن را در برنامه فرزندان و نسل آینده در مدیریت مصرف آب و برق شاهد باشیم.

با توجه به تجربیات زیستی بهتر است که مدیریت مصرف برق در منازل به بانوان به عنوان همسر، مادر و مدیر اقتصادی خانواده سپرده شود، چراکه این افراد می‌توانند اثرگذاری بسیار مهمی در تغییر الگوی مصرف و نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه در بین خانواده داشته باشند.

بنا بر این گزارش و با توجه به اینکه فرزندان بیشترین زمان را با مادر خود می‌گذرانند، از ابتدا شیوه‌های «درست مصرف کردن» را از درون کانون خانواده می‌آموزند، بنابراین، والدین به ویژه مادران می‌توانند با نشان دادن رفتار‌های صحیح از خود و الگوسازی صحیح در امر مصرف برق و پرهیز از مصرف گرایی مدیریت مصرف انرژی را به سایر اعضای خانواده آموزش دهند.

ساعت استفاده از وسایل پرمصرف

دیگر مسئولیتی که مادر خانواده بر عهده دارد، استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی در زمانی است که حجم لباس‌ها و ظروف به حد نصاب این وسایل رسیده باشد. ضمن این اقدام بهتر است مادران استفاده از این وسایل را به ساعات غیر اوج موکول کنند.

این گزارش اضافه می‌کند: درزگیری در و پنجره‌ها، استفاده از نور طبیعی روز، گردگیری لامپ‌ها، تعویض به موقع کیسه جارو برقی و فیلتر هواکش آشپزخانه هم از دیگر اقداماتی است که بانوان با مشارکت اعضایی خانواده برای بهینه‌سازی مصرف برق در منزل می‌توانند انجام دهند.

همچنین مادر خانواده علاوه بر اینکه لامپ‌های کم مصرف را بخشی از سبد خرید خانوار  قرار می‌دهد، استفاده از آن را به بستگان و آشنایان هم توصیه می‌کند.

در نتیجه با سپردن مدیریت مصرف به بانوان به عنوان همسر، مادر و مدیر اقتصادی خانواده علاوه بر اینکه بهینه‌سازی مصرف برق در جامعه نهادینه خواهد شد، عبور آسان از قله گرمی که کشور دچار آن شده است هم محقق می‌شود. در این بین احتمال رایگان شدن قبض برق با مدیریت مصرف در ساعات اوج مصرف و روزهای گرم سال هم وجود دارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی