شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/امجدی‌پور در گفتگو با شمانیوز:

حذف غیرکارشناسی یارانه پنهان معیشت مردم را سخت‌تر می‌کند

حذف غیرکارشناسی یارانه پنهان معیشت مردم را سخت‌تر می‌کند

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت هزینه‌های بسیاری را از قبال پرداخت یارانه پنهان متحمل می‌شود ولی هرگونه تجدید نظر غیرکارشناسی در پرداخت این نوع یارانه‌ها معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اقتصاد تورمی ایران را متورم‌تر می‌کند.

مسعود امجدی‌پور، اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با شمانیوز، درباره حذف یارانه پنهان و تأثیر آن بر معیشت و زندگی مردم گفت: سال‌هاست که موضوعی به نام یارانه پنهان مطرح شده و هر ساله هم اقداماتی برای سامان دادن به تخصیص این نوع یارانه‌ها انجام می‌شود ولی یا موفق نشده‌اند و یا اینکه براساس ملاحظاتی آن را رها کرده‌اند.وی افزود: در شرایط کنونی کشور نباید یارانه‌های پنهان را حذف کرد زیرا حذف آن منجر به تشدید تورم و سخت شدن زندگی مردم می‌شود و لذا باید پرداخت آن ادامه پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر هم قرار است یارانه پنهان را حذف کنیم همه چیز به شیوه صحیح اجرا بستگی دارد؛ مثلاً در دهه 80 قیمت بنزین را افزایش دادیم و یارانه نقدی پرداخت کردیم اما آیا افزایش قیمت بنزین منجر به کاهش مصرف سوخت و قاچاق شد؟ قطعاً خیر بلکه هم مصرف افزایش پیدا کرد و هم قاچاق و لذا گران کردن و حذف یارانه بهترین گزینه نیست.

امجدی‌پور گفت: اگر دولت به دنبال ساماندهی یارانه‌های پنهان است ابتدا باید ثبات اقتصادی را فراهم کند، درآمدها را افزایش دهد، آسایش و امنیت روانی جامعه و رفاه عمومی را ارتقا دهد و سپس به حذف یارانه پنهان و آزادسازی قیمت‌ سوخت و یارانه پنهان دیگر حوزه‌ها کند.

وی با بیان اینکه در حوزه حذف یارانه پنهان و حتی یارانه‌های مستقیم باید خیلی عالمانه و کارشناسانه تصمیم‌گیری شود، تأکید کرد: به نظر من در این عرصه می‌توان به اسناد بالادستی رجوع کرد و با اجرایی کردن صحیح این اسناد خیلی بهتر می‌تواند راهبردها را پیش برد. همه ما قبول داریم که دولت هزینه‌های بسیاری را از قبال پرداخت یارانه پنهان متحمل می‌شود ولی هرگونه تجدید نظر غیرکارشناسی در پرداخت این نوع یارانه‌ها معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اقتصاد تورمی ایران را متورم‌تر می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی
تبلیغات متنی