شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

آشنایی با بهترین غذاهای محلی و خوراکی های شیراز

شیراز را بسیاری از ما به‌عنوان پایتخت شعر و ادب می‌شناسیم؛ شهری برای انس گرفتن در آرامگاه سعدی و حافظ شیرازی یا آرام گرفتن در باغ‌های دیدنی و سرسبز؛ ولی شیراز صنایع‌دستی محلی و سوغاتی‌هایی خاص و جذاب هم دارد که به مسافران امکان می‌دهد دست خالی از سفر برنگردند و بتوانند حال و هوای شیراز را با خود به خانه ببرند، یا با هدیه دادن یک یادگاری عزیزانشان را خوشحال کنند.

شیراز را بسیاری از ما به‌عنوان پایتخت شعر و ادب می‌شناسیم؛ شهری برای انس گرفتن در آرامگاه سعدی و حافظ شیرازی یا آرام گرفتن در باغ‌های دیدنی و سرسبز؛ ولی شیراز صنایع‌دستی محلی و سوغاتی‌هایی خاص و جذاب هم دارد که به مسافران امکان می‌دهد دست خالی از سفر برنگردند و بتوانند حال و هوای شیراز را با خود به خانه ببرند، یا با هدیه دادن یک یادگاری عزیزانشان را خوشحال کنند.

صنایع‌دستی و خوراکی‌های محلی شیراز بی‌شمارند؛ بااین‌حال در این مقاله چند مورد از بهترین آن‌ها را آورده‌ایم؛ امیدوارم در سفر بعدی‌تان به شیراز سری به فروشگاه‌های محلی بزنید و این غذاها و صنایع‌دستی را از نزدیک ببینید.

image001

 

غذاهای محلی شیراز

غذاهای محلی و شیرینی‌ها و خوراکی‌های شیرازی با ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های سنتی و محلی، عطر و بویی مدهوش‌کننده دارند. اگر قصد سفر دارید توصیه می‌کنیم با خرید بلیط هواپیما شیراز به این شهر سفر کنید تا علاوه‌بر بازدید از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های ادبی این شهر، غذاهای فوق‌العاده‌ای را هم امتحان کنید.

از هر چه بگذریم، سخن خوراکی‌های خوشمزه و اشتهاآور شیراز خوش‌تر است! معروف‌ترین غذاهای شیراز عبارت‌اند از:

 

کلم پلو شیرازی

احتمالاً وقتی صحبت از غذاهای شیراز می‌شود، کلم‌پلو اولین غذایی است که به ذهن خطور می‌کند. کلم پلو از غذاهای بسیار خوشمزه‌ی شیراز است که با برنج، کلم و گوشت چرخ‌شده به همراه سبزی‌های معطری ازجمله تره، شوید و ترخون طبخ می‌شود.

شیرازی‌ها اغلب این غذای خوشمزه را همراه با ماست و سبزی یا سالاد شیرازی معروف میل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به شیراز این غذای خوشمزه را در یک رستوران خوب و باکیفیت امتحان کنید.

image002

کوفته هلوی شیرازی

کوفته هلوی شیرازی از دیگر غذاهای محلی است که مخصوص همین شهر است و مشابه آن را در هیچ کجای ایران پیدا نمی‌کنید! اگر می‌خواهید کوفته هلو را امتحان کنید پیشنهاد می‌کنیم با بلیط هواپیما تهران شیراز به این شهر سفر کنید و در رستوران‌های معروف شیراز این غذا را سفارش دهید.

برخلاف نام آن، کوفته‌ی هلو با میوه‌ی هلو تهیه نمی‌شود؛ این غذا با گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ، آرد نخودچی، پیاز و هویج تهیه می‌شود. مواد را به شکل توپ‌های کوچکی به اندازه‌ی هلو درمی‌آورند، داخل کوفته‌ها هم با کشمش یا پیازداغ پر می‌کنند و در نهایت کوفته‌ها را داخل قابلمه سرخ می‌کنند.

 

لوبیا پلو با دستور پخت شیرازی

لوبیا پلو از غذاهای محبوب در سراسر ایران است و مردم هر شهر، آن را به سبک خودشان تهیه می‌کنند. در شیرازی‌ها لوبیا پلوی مخصوصشان را با لوبیا چشم‌بلبلی درست می‌کنند که طعمی جالب، متفاوت و جذاب به این غذا می‌دهد.

لوبیا پلو شیرازی با برنج، لوبیا چشم‌بلبلی، زعفران، شوید، دارچین و نمک به همراه گوشت قرمز چرخ‌کرده یا مرغ طبخ می‌شود. در سفر به شیراز حتماً لوبیا پلو شیرازی را هم امتحان کنید.

 

یخنی نخود؛ آبگوشت مخصوص شیرازی‌ها

یخنی نخود، یکی دیگر از غذاهای سنتی و قدیمی شیراز است؛ این غذا با گوشت، پیاز، نخود، سیب‌زمینی و ادویه‌ی مخصوص درست می‌شود. یخنی نخود تا حدی شبیه به آبگوشت است و ارزش غذایی بالایی دارد.

image003

قنبر پلو

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و بسیار معروف شیراز، قنبر پلو است. قنبر پلو از غذاهای مجلسی شیراز محسوب می‌شود و اغلب در مراسم‌ها و مناسبت‌های خاص و مهم تهیه می‌شود. علت نام‌گذاری این غذا به دلیل رنگ تیره‌ی آن است.

برای پخت قنبر پلو از گوشت، برنج، کشمش، شیره انگور، رب انار و گردو استفاده می‌شود. اگر از دوستداران رب انار و غذاهای ترش یا ملس هستید حتماً با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کرده و قنبر پلو را امتحان کنید؛ چراکه این غذای شیرازی طعم ترش و شیرینی دارد و بدون شک یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شیراز به شمار می‌رود.

 

معروف‌ترین خوراکی‌های شیراز

اگر شما هم عاشق خوراکی‌های خوشمزه‌ی ترش‌وشیرین هستید و دوست دارید در سفر شیراز در کنار غذایتان، خوردنی‌های دیگری هم امتحان کنید در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید. در این بخش به خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین خوراکی‌های شیراز می‌پردازیم:

 

رنگینک؛ دسر سالم و خوشمزه‌ی جنوبی‌ها

رنگینک یک دسر فوق‌العاده خوشمزه و مجلسی است که با خرما درست شده و در اکثر شهرهای جنوبی ایران، از جمله شیراز، مصرف می‌شود. در شیراز نیز رنگینک در مهمانی‌ها و به‌خصوص در ماه رمضان برای وعده افطار بسیار پرطرفدار است.

برای تهیه رنگینک کافی است آرد را در روغن تفت بدهید تا قهوه‌ای شود و روی آن گردو بریزید. سپس هسته‌ی خرماها را دربیاورید، می‌توانید به‌جای هسته، در خرما گردو بگذارید. سپس محتویات ماهیتابه را روی خرماهایی که در ظرف چیده‌اید بریزید و در آخر با مغز پسته و پودر نارگیل تزیین کنید.

 

مسقطی؛

مگر می‌شود به شیراز سفر کرد و مسقطی‌های خوشمزه‌ی این شهر را امتحان نکرد! مسقطی، بدون شک از مشهورترین سوغاتی‌های شیراز است و در انواع طعم‌ها تهیه می‌شود. شاید جالب باشد بدانید مسقطی درواقع یک نوع حلوا است که از نشاسته و مغز پسته تهیه می‌گردد. این خوراکی خوشمزه را در انواع و طعم‌های مختلف نظیر پسته‌ای، زعفرانی، گل محمدی، زرشکی و... می‌توانید تهیه کنید. اگر دوست دارید مسقطی‌های خوشمزه‌ی شیراز را امتحان کنید یا برای سوغات بخرید، می‌توانید با مراجعه به سایت safarmarket.com بلیط قطار، هواپیما یا تور شیراز را خریداری کرده و سری به این شهر دوست‌داشتنی بزنید.

 

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی هم از آن دسته خوراکی‌هایی است که همه آن را دوست دارند؛ فالوده به‌قدری محبوب و پرطرفدار است که علاوه بر شیراز، در سراسر ایران تهیه شده و به فروش می‌رسد. آن چه طعم فالوده شیرازی را منحصربه‌فرد کرده، استفاده از چاشنی‌های بی‌نظیری مثل آبلیمو درجه یک، شربت آلبالو و انواع عرقیات است که در آن به کار برده می‌شود.

 

عرقیات گیاهی شیراز

شیراز شهری است خوش‌آب‌وهوا. این آب‌وهوای خوب و مطبوع نه‌تنها شیراز را به مقصدی عالی برای گشت‌وگذار تبدیل می‌کند؛ بلکه فضای مناسبی برای رشد انواع گل‌وگیاه را نیز فراهم می‌کند. یکی از اهداف رشد این گیاهان، تولید عرقیات است. عرقیات گیاهی شیراز آوازه زیادی در ایران دارند و عطر و طعمشان خالص و مثال‌زدنی است.

در سفر به شیراز حتماً انواع مختلف شربت‌ها و عرقیجات شیرازی را امتحان کنید؛ همچنین این عرقیجات گزینه‌ای عالی برای سوغات هستند؛ چراکه اغلب عرقیجات علاوه بر طعم عالی، کاربرد درمانی نیز دارند؛ عرق بهارنارنج، بیدمشک، گلاب، نسترن و... مشهورترین عرقیجات شیراز هستند.

 

کلام آخر

شیراز شاید پرطرف‌دارترین شهر ایران باشد و مقصدی محبوب برای سفرهای ایرانیان سراسر کشور و حتی ساکن خارج کشور محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز، در کنار بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و مکان‌های تاریخی، امتحان کردن غذاها و خوراکی‌های سنتی شهر را نیز در برنامه‌ی سفرتان قرار دهید. شهر شیراز با فرهنگ غنی خود، مملو از خوردنی‌های خاص و منحصربه‌فرد است. امیدواریم با خواندن این مقاله با تعدادی از این خوراکی‌ها آشنا شده باشید و در سفرتان حتماً آن‌ها را امتحان کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی