شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

مراحل گرفتن معافیت پزشکی

شما برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه و تغییرات شرایط اخذ کارت معافیت دائم سربازی، همچنین برای دریافت مشاوره نظام وظیفه می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه آویژه تماس حاصل فرمایید. هدف مرکز مشاوره آویژه، ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

چکیده : شما برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه و تغییرات شرایط اخذ کارت معافیت دائم سربازی، همچنین برای دریافت مشاوره نظام وظیفه می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه آویژه تماس حاصل فرمایید. هدف مرکز مشاوره آویژه، ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

 

مراحل گرفتن معافیت پزشکی

مشمولان برای استفاده از معافیت پزشکی می بایست قبل از پست کردن دفترچه سربازی، با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس +10، درخواست خود را به همراه جواب آزمایشات پزشکی برای رسیدگی و طی شدن مراحل لازم ارائه نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل دریافت معافیت سربازی به خصوص معافیت پزشکی ، لطفا در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

شرایط اخذ معافیت پزشکی سربازی

معافیت دائم پزشکی فقط برای آن دسته از افرادی است که به شکل حاد و آزار دهنده ای از بیماری های تعیین شده در آئین نامه سازمان نظام وظیفه دچار باشند و توانایی شرکت و حضور در تمرینات نظامی خدمت سربازی را نداشته باشند.

توجه داشته باشید که نوع بیماری و شرایط فرد از جمله مهم‌ترین مسائل مورد توجه سازمان نظام وظیفه جهت ملاحظه معافیت پزشکی محسوب می‌گردد.

دسته بندی مشمولان به لحاظ سلامت جسمی و روحی

مشمولان خدمت سربازی به لحاظ سلامت و توان جسمی و روانی در 4 دسته‌ی زیر طبقه بندی می شوند:

مشمولانی که دارای سلامت جسمی و روانی کامل هستند و قادر به انجام کامل خدمت می باشند.

مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو و یا اختلال روانی جزئی هستند که به علت عدم برخورداری از سلامت کامل، بر حسب نوع بیماری و تحصیلات، معاف از رزم خواهند شد.

مشمولانی که دارای بیماری های جسمی و روانی ای هستند که قابل درمان است، به علت درمان و معالجه، معاف موقت پزشکی می شوند.

مشمولانی که دچار اختلال روانی و یا نقص عضو غیرقابل درمان هستند و توانایی انجام خدمت سربازی را ندارند، معافیت دائم پزشکی دریافت می نمایند.

معافیت پزشکی چیست؟

به گفته مشاوران آویژه معافیت پزشکی، برای بیماری‌هایی ارائه می شود که فرد مشمول در نتیجه ابتلا به آن برای حضور در محیط های نظامی و انجام امور روزمره با مشکل جدی مواجه هستند.

این مشکلات در دسته بندی های مشخصی طبقه بندی شده‌اند و علاوه بر بیماری های جسمی، برخی از بیماری روحی را نیز در بر می گیرند که فرد در صورت ابتلا، از انجام خدمت معاف می شود.

بر این اساس قبل از اعزام به خدمت سربازی، همه مشمولان از نظر وضعیت روحی و جسمانی معاینه شده و در چهار دسته مختلف قرار می گیرند. اگر مشمولی در دسته دوم، سوم و یا چهارم سلامت قرار بگیرد، می تواند معافیت پزشکی دریافت کند. در واقع، این دسته از مشمولان دارای یک بیماری خاص هستند که نیاز به استراحت و معالجه دارند.

مشمولانی که در دسته چهارم قرار می گیرند، امکان دریافت معافیت دائم سربازی را داشته و دو دسته دیگر یا از رزم معاف می شوند و یا معافیت موقت نظام وظیفه دریافت می کنند.

مراحل دریافت معافیت پزشکی برای مشمولان

در ادامه مطلب مرکز مشاوره آویژه، مراحلی را که برای دریافت معافیت پزشکی پشت سر خواهید گذاشت را توضیح خواهیم داد؛ لطفا همچنان با ما همراه باشید.

مرحله اول - تکمیل دفترچه نظام وظیفه

در ابتدا برای دریافت معافیت پزشکی باید دفترچه نظام وظیفه را از مراکز مربوطه تهیه و آن را تکمیل نمود. سپس مشمول می بایست با مراجعه به یکی از مراکز مورد تایید سازمان نظام وظیفه توسط یک پزشک معاینه شود و برگ معاینه اولیه بر اساس مشاهدات و معاینه اولیه پزشک تکمیل می گردد.

لازم به ذکر است قبل از انجام معاینه، برگه ی خود اظهاری که در پشت برگه ی معاینه اولیه قرار دارد، باید توسط مشمول تکمیل گردد.

مرحله دوم - ثبت درخواست معافیت پزشکی در سامانه

مشمولین بعد از تکمیل مدارک خود، با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ درخواست خود مبنی بر دریافت معافیت پزشکی را در سیستم ثبت می نماید. در این مرحله کلیه مدارک پزشکی برای ارائه در جلسه کمیسیون پزشکی به شما عودت داده می شود.

پس از انجام عملیات ثبت می بایست برگه معرفی به بیمارستان از طریق پست برای مشمول ارسال گردد. مدت اعتبار دعوت نامه تنها ۱ ماه می باشد که در صورت ایجاد هرگونه مشکلی تنها یک ماه دیگر قابل تمدید است.

مرحله سوم - مراجعه به مراکز درمانی مورد تایید سازمان نظام وظیفه

مشمول برای انجام معاینات تخصصی لازم است به بیمارستان مورد تایید که به آن معرفی شده، مراجعه نماید.

پس از انجام معاینات تخصصی و آزمایشات تشخیصی مربوط به بیماری فرد، بیمارستان جوابیه خود را به حوزه رسیدگی کننده وضعیت مشمول ارسال می نماید. این بیمارستان ها زیر نظر معاونت بهداشت و درمان نیروهای مسلح می باشند.

مرحله چهارم - تشکیل کمسیون پزشکی

بعد از دریافت جوابیه مراکز درمانی، دعوت نامه ای برای حضور فرد مشمول در جلسه کمیسیون پزشکی ارسال خواهد شد. در صورتی که این دعوت نامه پس از گذشت ۳ الی ۴ هفته به دست مشمول نرسد، وی باید برای دریافت آن به صورت حضوری اقدام نماید.

اگر نتیجه آزمایشات و نظر پزشکان مبنی بر تایید بیماری مشمول باشد و تشخیص داده شود و شورای پزشکی حاضر در کمیسیون این تشخیص را تایید کنند، معافیت فرد را با توجه به قوانین مذکور در آیین نامه صادر می شود.

شرایط اخذ معافیت پزشکی سربازی

مدارک لازم برای رسیدگی به معافیت پزشکی مشمولان

  •  برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره ۱) که باید توسط مشمول تکمیل شود.
  •  برگ معاینه اولیه مشمولان (برگه شماره ۲) که باید توسط پزشک معاینه اولیه تکمیل گردد.
  •  برگ واکسیناسیون نیز می بایست توسط مرکز بهداشت تکمیل شده باشد.
  •  تصویر پشت و رو کارت ملی مشمول
  •  تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکس دار مشمول
  •  اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل
  • ۴ قطعه عکس رنگی ۴×۳ تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه‌ها)

همچنین مشمولان باید نوع معافیت مورد نظر خود را در این برگه مشخص کنند. اما برگه معاینه و واکسیناسیون باید توسط پزشک و مراکزی که واکسیناسیون انجام می دهند، تکمیل شود.

چنانچه پزشک در معاینه اولیه تشخیص دهد که مشمول بیماری جسمی و یا روانی دارد که به سبب آن از خدمت معاف می شود؛ باید در این برگه ذکر کند. مشمول باید برگه‌ی مهر خورده را به نظام وظیفه تحویل دهد تا به درخواستش رسیدگی کند.

ارائه‌ی مدرک تحصیلی نیز از آن جهت اهمیت دارد، که نوع مدرک تحصیلی در نوع معافیت پزشکی اثر گذار است.

درخواست معافیت پزشکی توسط مشمولان چگونه است؟

این اولین پرسشی است که برای متقاضیان دریافت معافیت پزشکی ایجاد می شود. فردی که تمام مراحل لازم را برای اخذ این معافیت بداند، گویی نیمی از راه را پیموده است.

لذا در اینجا سعی می کنیم تمام این مراحل را برای آن دسته از واجدین شرایط که نمی دانند چگونه و از کجا شروع کنند، مورد بررسی قرار دهیم.

اگر تصور می کنید که شرایط لازم برای معافیت پزشکی را دارید، باید برای دریافت دفترچه راهنمای سربازی به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ محل زندگی‌تان مراجعه کنید. همانطور که اشاره کردیم این دفترچه فرم های مورد نیاز برای معافیت را در بردارد که باید این فرم‌ها را تکمیل کنید.

گام بعدی مراجعه به پزشک اولیه است. این پزشک آزمایش‌ها و معایناتی را انجام می دهد که اگر بیماری شما اثبات شود گواهی مربوطه را مهر و امضا می کند.

حال شما باید مدارک شناسایی خود را به همراه برگه معاینه اولیه به سازمان وظیفه تحویل دهید. این کار نیز با مراجعه به دفاتر پلیس الکترونیک امکان پذیر است. این بار مدارک و مشخصات و درخواست شما برای معافیت پزشکی ثبت می شود.

بعد از بررسی های انجام شده از سوی سازمان وظیفه، برگه‌ی دعوتنامه ای برای مراجعه شما به بیمارستان برایتان ارسال می شود. شما باید در موعد مقرر شده در این برگه به بیمارستان مراجعه کنید تا تحت نظر شورای پزشکی بیمارستان آزمایشات تخصصی تر انجام گیرد.

بعد از تایید شورای بیمارستان مبنی بر بیمار بودن مشمول، شما به شورای پزشکی وظیفه عمومی ارجاع داده می شوید؛ که این شورا با بررسی شواهد و مدارک تصمیم نهایی را اتخاذ می کند. ممکن است شما معافیت دائم، موقت و یا معافیت از رزم دریافت کنید و یا ممکن است شرایط معافیت را نداشته باشید. البته می توانید اعتراض خود را به حکم کمیسیون های پزشکی اعلام کنید.

آیین نامه اخذ معافیت پزشکی خدمت سربازی

به گزارش مرکز مشاوره آویژه آیین نامه معافیت پزشکی خدمت سربازی بسیاری از ابهامات و سوالات پیش آمده برای مشمولان خدمت وظیفه را رفع می کند. این آیین نامه از سوی سازمان وظیفه در اختیار مشمولان قرار می گیرد و همه‌ی مفاهیم و مفاد قانون معافیت های پزشکی را شرح می دهد.

برخی از نکات مهم مطرح شده در این آیین نامه به شرح زیر است:

همه‌ی مشمولان خدمت وظیفه‌ی عمومی در زمان اعزام برای خدمت سربازی، باید مورد معاینه قرار گیرند. این معاینه شامل بررسی وضعیت روانی و جسمانی مشمولان است که در مرحله‌ی اول توسط پزشکی تحت عنوان پزشک اولیه انجام خواهد گرفت.

طبق آیین نامه های معافیت پزشکی، پزشک اولیه معمولا تحت نظر نیروهای مسلح فعالیت می کند.

برگه‌ی معاینه که در دفترچه اعزام به خدمت وجود دارد، توسط این پزشک اولیه تکمیل می شود و در صورت تایید سازمان وظیفه به کمیسیون های پزشکی بیمارستان ارجاع داده می شود.

بعد از انجام معاینات پزشک اولیه مشمولان، از نظر سلامت به چند گروه دسته بندی می شوند که به ترتیب زیر است:

  • افراد سالم باید به خدمت بروند.
  • مشمولانی که قادر به انجام فعالیت های رزمی و نظامی نیستند، می توانند در فعالیت های دیگر انجام وظیفه کنند و به همین دلیل معافیت از رزم می گیرند.
  • مشمولانی که بیماری قابل درمان دارند و باید مدتی را برای طی دوره درمان معافیت موقت بگیرند.
  • در نهایت گروه چهارم مشمولانی که به سبب بیماری سختی که دارند، باید به شکل دائم از خدمت معاف شوند.

اگر مشمولی به تشخیص پزشک اولیه اعتراض داشته باشد، می تواند این اعتراض را به شورای شهرستان ارائه دهد. این شورا از سه نفر پزشک تشکیل شده است که می توانند تشخیص درستی را انجام دهند.

آزمایش های تخصصی تر برای تشخیص درست نوع و شدت بیماری در شورای پزشکی بیمارستان های تحت نظر نیروهای مسلح انجام می شود.

درخواست معافیت پزشکی حین تحصیل برای دانشجویان

درخواست معافیت پزشکی حین تحصیل در دانشگاه و چگونگی دریافت معافیت های پزشکی برای مشمولان وظیفه ای که در یکی از مدارس و یا مراکز آموزش عالی کشور در حال تحصیل هستند، موضوع مهمی است که مشمولان را با ابهامات زیادی مواجه کرده است.

همانطور که می دانید مشمولان وظیفه عمومی برای ورود به دانشگاه باید دارای برگه‌ی معافیت تحصیلی موقت باشند، در غیر این صورت امکان تحصیل در مراکز آموزشی برای این افراد وجود ندارد.

حال فردی را در نظر بگیرید که معافیت تحصیلی دارد و در همین حین به یک بیماری یا نقص عضو مبتلا می شود. اغلب مواقع معافیت این افراد به بعد از فارغ‌التحصیلی، اخراج و یا انصراف از دانشگاه موکول می شود.

البته درباره‌ی افراد دارای نقص عضو امکان اخذ معافیت در همان دوره‌ی تحصیل وجود دارد. این معافیت برای بیماری‌هایی است که مدرک تحصیلی مشمول در نوع معافیت اثر نداشته باشد.

درخواست معافیت پزشکی حین خدمت سربازی

شرایط معافیت پزشکی حین خدمت سربازی برای آن دسته از مشمولان در نظر گرفته شده است، که بعد از اعزام به خدمت و در حین انجام دوره سربازی به یک بیماری سخت و یا نقص عضو دچار می شوند.

در واقع این نوع معافیت پزشکی از زمان اعزام به خدمت تا پایان دوره خدمت برای مشمولان قابل اجراست.

اگر بیماری مشمول اثبات شود، باعث می شود که مشمول بتواند از یک دوره شش ماهه معافیت برای گذراندن پروسه درمان خود استفاده کند. البته شورای پزشکی مربوطه باید تشخیص دهد که این مدت شش ماهه برای درمان سرباز وظیفه کافی است.

لازم به تذکر است که این دوره‌ی معالجه شش ماهه به عنوان بخشی از دوره خدمت احتساب می شود و از مدت زمان خدمتشان کسر می شود. حال کارکنان وظیفه ای که در زمان خدمتشان به بیماری دچار می شوند، باید معاینه شوند. این معاینات در وهله اول توسط بهداری یگان خدمتی انجام می شود.

وضعیت سلامت سربازان در حین خدمت بعد از انجام این معاینات، توسط شورای نیرو نیز مورد بررسی قرار می گیرد. اگر تشخیص این شورا بیماری و ضرورت استفاده از معافیت پزشکی حین خدمت باشد؛ یگان خدمتی مربوطه را مطلع می کند تا ترخیص انجام شود.

نکته ای که وجود دارد مربوط به برخی از سربازانی است که اقدام به فرار از خدمت سربازی می کنند و یا بعد از رفتن به مرخصی، به محل خدمت خود باز نمی گردند و به عنوان سرباز غایب در نظر گرفته می شوند.

اگر این افراد در دوره‌ی غیبت و یا در زمان فرار از خدمت یا در زمان ارتکاب جرم دچار نقص عضو شوند، دوره‌ی درمانشان از مدت سربازی کسر نخواهد شد و معافیت آنان بر اساس تصمیم شورای نیرو است.

بررسی معافیت پزشکی حین خدمت برای افرادی که بیماری شان مربوط به قبل از اعزام به خدمت بوده است، نیز باید توسط یگان خدمتی انجام شود.

آیین نامه اخذ معافیت پزشکی خدمت سربازی

معایب استفاده از معافیت پزشکی

معایب معافیت پزشکی یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مشمولان را از اخذ معافیت باز می دارد. چرا که گاهی اوقات عیب های این نوع معافیت بیشتر از مزیت‌هایی است که برای مشمولان به همراه دارد.

از نظر مشاوران آویژه یکی از معایب معافیت های پزشکی درباره‌ی یافتن شغل مناسب است. زیرا بسیاری از سازمان‌ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی به دلایل مختلف مثلا نداشتن توان و قدرت لازم برای انجام کارها، از استخدام و به کار گیری افراد دارای معافیت پزشکی جلوگیری می کنند.

این موضوع می تواند تا سال‌ها بر زندگی افراد دارای معافیت پزشکی اثر بگذارد. بنابراین توصیه می شود قبل از هر اقدامی برای اخذ معافیت، این مسئله را در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از معایبی که معافیت پزشکی به همراه دارد، مربوط به مشکلاتی است که در زمان دریافت گواهی نامه رانندگی برای مشمول به وجود می آید. چرا که برای اخذ گواهینامه نیز شرایط سلامت متقاضیان مورد بررسی قرار می گیرد.

سازمان وظیفه با در نظر گرفتن این مشکلات که برسر راه افراد دارای معافیت پزشکی وجود دارد، شرایطی را فراهم آورده است که افراد واجد شرایط بتوانند معافیت خود را باطل کنند و این مشکلاتی که سر راهشان قرار گرفته است برطرف شود.

مزایای استفاده از معافیت پزشکی

مزایای معافیت پزشکی برای تعدادی از مشمولان خدمت سربازی موضوع مهمی است. بدیهی است که مهم‌ترین مزیت معافیت پزشکی این است که مشمولان از دو سال خدمت سربازی اجباری معاف می شوند؛ موضوعی که تقریبا تمام مشمولان خدمت سربازی به فکر آن هستند.

فردی را در نظر بگیرید که به سبب بیماری از رفتن به خدمت معاف می شود؛ اگر چنین قانونی وجود نداشت، در این دوره سخت دو ساله مطمئنا آسیب های جسمی و روانی زیادی را متحمل می شد.

یکی دیگر از مزیت های معافیت پزشکی برای افرادی است که معافیت از رزم می گیرند؛ چرا که این افراد یکی از گزینه های اصلی برای دریافت امریه سربازی هستند.

امریه شدن به معنای گذراندن دوره دو ساله خدمت در ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی است، که وظایف و ساعت کاری مشمول مانند دیگر کارمندان می باشد؛ به این ترتیب سربازی راحت تری را پشت سر می گذراند.

باطل کردن معافیت پزشکی

فردی که بخواهد تا معافیت پزشکی وی باطل شود، باید بیماری وی به صورت کامل بهبود یافته باشد. فرد مشمول پس از گذراندن معاینات مربوطه و تائید شورای ویژه ابطال کارت، با داشتن شرایط سنی برای اعزام به خدمت اقدام می‌نماید.

این شرایط بشرح زیر است:

فرد دارای مدرک کاردانی دیپلم و زیر دیپلم باید حداکثر ۳۰ سال سن داشته باشد.

فرد دارای مدرک لیسانس باید ۳۳ سال سن داشته باشد

فرد دارای مدرک فوق‌لیسانس  باید حداکثر ۳۶ سن داشته باشد.

مشمولین دارای مدرک دکتری باید حداکثر ۴۰ سال سن داشته باشند.

متقاضیان ابطال کارت معافیت پزشکی در نظر داشته باشند اگر توسط شورای ویژه ابطال کارت، معاف از خدمات رزمی تشخیص داده شوند، نمی‌توانند برای دریافت کارت به خدمت اعزام شوند.

همچنین امکان ابطال این معافیت برای بهره مندی از سایر معافیت‌ها مانند معافیت ایثارگری یا کفالت نیز وجود ندارد و فرد باید حتما بعد از ابطال معافیت پزشکی به خدمت سربازی اعزام شود.

متقاضیان ابطال کارت معافیت پزشکی، در نظر داشته باشند که اگر توسط شورای ویژه ابطال کارت، معاف از خدمات رزمی تشخیص داده شوند، نمی‌توانند برای دریافت کارت به خدمت اعزام شوند.

همچنین امکان ابطال این معافیت برای بهره مندی از سایر معافیت ها مانند معافیت ایثارگری یا معافیت کفالت نیز وجود ندارد و فرد باید حتما بعد از ابطال معافیت پزشکی، به خدمت سربازی اعزام شود.

سخنی از مشاوران آویژه

شرایط و مراحل اخذ معافیت پزشکی، موضوعی است که همواره افراد زیادی نسبت به اطلاع از آن دغدغه دارند.

پروسه رسیدگی به پرونده معافیت مشمولان، عموما طی یک بازه یک الی پنج ماهه انجام گرفته و در نهایت بسته به نوع بیماری و شرایط مشمول، ممکن است به وی طول درمان شش ماهه (معافیت موقت) و یا معافیت دائم اعطا شود.

شما برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه و تغییرات شرایط اخذ کارت معافیت دائم سربازی، همچنین برای دریافت مشاوره نظام وظیفه می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه آویژه تماس حاصل فرمایید.

از همراهی شما همراهان آویژه سپاسگزاریم.

هدف مرکز مشاوره آویژه، ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

منبع: https://avije.org/military-medical-exemption/

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی