تصاویر بازیگران در اختتامیه جشنواره فیلم فجر
مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد آغاز شد.
مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد آغاز خواهد شد.
این در حالی است که چند ساعت قبل از آغاز مراسم شاهد ازدحام جمعیت و شلوغی صف مخاطبان بودیم. در این مراسم، هنرمندانی از جمله ابراهیم حاتمی کیا، رسول صدرعاملی، محمدرضا فروتن، رضا عطاران، هادی مقدم دوست، علیرضا رضاداد، رضا عطاران، سیدغلامرضا موسوی، میثم معراجی، سعید آقاخانی، سیامک انصاری، مهران احمدی محمدحسین قاسمی و سیروس الوند حضور یافته اند.
سالن برگزاری مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
در این مراسم همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی حضور دارند.
حضور هنرمندان در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
ازدحام جمعیت به گونه ای است که خبرنگاران نیز برای جایگاه درنظر گرفته شده با مشکل مواجه شدند و حتی ورود برخی خبرنگاران منجر به درگیری فیزیکی شد. مراسم با حدود نیم ساعت تاخیر و با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.
امير جديدي يكي از نامزدهاي بهترين بازيگر نقش اول مرد، مشغول آماده شدن براي مراسم؛ او براي فيلم هاي تنگه ابوقريب و عرق سرد نامزد است
حضور هدى زين العابدين يكي از نامزدهاى نقش مكمل زن،امشب در جشنواره فيلم فجر؛ او براي فيلم عرق سرد نامزد است
حضور هومن سیدی كارگردان فيلم "مغزهاى كوچك زنگ زده" در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
حضور فرهاد اصلانی به همراه هومن سیدی و پیمان معادی در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور؛ از مهمانان ویژه مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر وارد سالن اصلی برج میلاد شد.
19:07: درحالی که مراسم آغاز شده است ازدحام جمعیت پشت در سالن زیاد است و بسیاری از خبرنگاران و کسانی که بلیط جشنواره را دارند، موفق به حضور درسالن نشدند|در این بین بازار سیاه بلیط فروشی هم به راه افتاده بود.
19:11: در بیرون از سالن برگزاری جشنواره، زد و خوردی بین نیروهای انتظامی و مردم رخ داده است. در این بین شیشه های درها شکسته شد و مردم وارد سالن شده اند.
حضور سحر دولتشاهی و باران کوثری در مراسم سیوششمین جشنواره فیلم فجر
حضور سارا بهرامی نامزد بهترین نقش اول زن در مراسم اختتامیه سى و ششمين جشنواره فيلم فجر
سیامک انصاری و پیمان معادی در یک قاب
حضور امين حيايى در مراسم اختتاميه سي و ششمين جشنواره فيلم فجر
حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه همسرش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر
حضور بهاره رهنما در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
حضور لیندا کیانی در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
19:15: اولین کسی که بعد از رضا رشیدپور مجری مراسم به روی سن دعوت شد، ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره سیوششم است.
19:19: مهمان بعدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پیام رئیسجمهور را برای حاضران قرائت میکند.
پیام رئیس جمهور به اختتامیه جشنواره فجر که توسط وزیر ارشاد خوانده شد:
امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمیدانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامههای توسعه میشناسیم.
ظهور همزمان سه پدیدة: اینترنت، تلفنهای همراه هوشمند، شبکههای اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانهای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دستاندرکاران سینمای ما را بر آن میدارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصهای که جامعه در آن آگاهی خودش را جستوجو میکند. سینما امکان نقد و گفتوگو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروههای متنوع جامعه فراهم میکند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست. مردم در عمقِ داستانهای سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنجها، شادیها و امیدهای خود میگردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّتهای مردمیاش باشد. سینما میتواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی - با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخهای مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوریهای خودش تکیه زَنَد و آوازهاش را در جهان منتشر کند. سینما یکی از کارآمدترین
ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیامها و مواریث و دستآوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی میتواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزشهایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود. سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزونتر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمینها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیتها و ظرفیتهای ملّی و بینالمللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهمسازی زیرساختهای حقوقی و تجهیزاتی، فعّالشدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژیهای عرضة محصولات از مهمترین برنامههای سینمای ایران ما خواهد
بود. سینمایی که دیگر با مجموعهای از سالنهای نمایش تعریف نمیشود، بلکه وبسایتها، شبکههای اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع میشوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوشقریحه و اندیشمند از گسترة ایرانزمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد. اشتغالزایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگیهای این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاستها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، میتواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیشروی جامعه باشد. امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکالها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴). سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید میتواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمینمان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعة آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانشبنیان باعث پیشرفت فناوری
و توسعة استارتآپها شود. این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسستها مرهم باشد، بانشاط و نشاطآفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفههای تنظیمکنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راهحلهای مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان میدانم و نه مشکل!
19:35: اقدام عجیب رشیدپور: فیلمهای محبوبتان را تشویق کنید ببینیم کدام فیلم بیشتر طرفدار دارد! نکته جالب استقبال بیشتر از «لاتاری» و فراتر از آن «مغزهای کوچک زنگزده» بود.
19:52: جایزه زودهنگام پژمان جمشیدی وقتی رشیدپور در اختتامیه جشنواره فیلم فجر از پژمان جمشیدی، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نام برد مردم او را مداوم تشویق کردند. مجری در واکنش گفت: پژمان جمشیدی تو همین الان جایزهات را گرفتی. جمشیدی بسیار صبوری و کنایهها را تحمل کرده است.
سیمرغ بلورین «بهترین فیلم کوتاه» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به: فیلم «حیوان»، بهمن ارگ و بهرام ارگ
بهترین جلوههای ویژه بصری:
بمب (محمد لطفعلی) به وقت شام (سیدهادی اسلامی) تنگه ابوقریب (محمد برادران، محسن خیرآبادی، حسن ایزدی، جواد مطوری) چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی) سرو زیر آب (محمد خاکزاد) لاتاری (سینا قویدل) ماهورا (سینا قویدل)
بهترین جلوههای ویژه میدانی:
بمب (عباس شوقی) به وقت شام (محسن روزبهانی) تنگه ابوقریب (محسن روزبهانی): او دهمین باری است که این جایزه را از آن خود میکند سرو زیر آب (محسن روزبهانی) ماهورا (حمید رسولیان)
بهترین چهرهپردازی:
تنگه ابوقریب (سعید ملکان) چهارراه استانبول (عباس عباسی) دارکوب (فاطمه و زهرا کمالی) شعلهور (مهرداد میرکیانی) کامیون (بابک اسکندری)
بهترین طراحی صحنه:
بمب (محسن شاه ابراهیمی) تنگه ابوقریب (محمدرضا شجاعی) دارکوب (آیدین ظریف) سرو زیر آب (عباس بلوندی) سوتفاهم (کیوان مقدم)
بهترین طراحی لباس:
بمب (سارا خالدی زاده) خجالت نکش (رعنا امینی) سوتفاهم (سارا سمیعی) شعلهور (سوسن نوروزی) مغزهای کوچک زنگزده (مارال جیرانی)
بهترین صداگذاری:
امپراتور جهنم (بهمن بنی اردلان) به وقت شام (سیدعلیرضا علویان) تنگه ابوقریب (امیرحسین قاسمی) شعلهور (امین شریفی، بابک شکیبا) مغزهای کوچک زنگزده (علیرضا علویان)
بهترین صدابرداری:
بمب (ایرج شهزادی) به وقت شام (ظاهر پیشوایی) تنگه ابوقریب (رشید دانشمند) سوتفاهم (مهران ملکوتی) مغزهای کوچک زنگ زده (مهران ملکوتی)
بهترین موسیقی:
به وقت شام (کارن همایونفر) بمب (النی کاریندرو) تنگه ابوقریب (حامد ثابت) دارکوب (بهزاد عبدی) شعلهور (سهراب پورناظری) عرق سرد (کارن همایونفر)
بهترین تدوین:
به وقت شام (مهرداد خوشبخت) دارکوب (فرامرز هوتهم) عرق سرد (بهرام دهقانی و محمد نجاریان) کامیون (مصطفی خرفهپوش) مغزهای کوچک زنگزده (مهدی سعدی)
بهترین فیلمبرداری:
بمب (محمود کلاری) تنگه ابوقریب (حمید خضوعی ابیانه) سرو زیر آب (علیرضا زریندست) مغزهای کوچک زنگزده (پیمان شادمانفر) عرق سرد (فرشاد محمدی)
بهترین فیلم هنر و تجربه:
مغزهای کوچک زنگزده (هومن سیدی)
بهترین فیلم اول جشنواره فیلم فجر :
خجالت نکش (رضا مقصودی)
20:46: رشیدپور از دبیر جشنواره دعوت کرد تا برای خستهنباشید گفتن به اعضای هیئت داوران به روی صحنه بیاید! در ادامه نوبت به اهدای یک جایزه متفاوت دیگر رسیده است. خانواده شهید معز غلامی با ذکر صلواتی از سوی حاضران به روی صحنه آمدند تا این جایزه را اهدا کنند. «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب» یا «سرو زیر آب»؟ این جایزه به کدام فیلم خواهد رسید؟ هیچکدام! این جایزه متعلق به «نور الحلی» خبرنگار و شخصیت اصلی مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» است.
20:56: نیمی از مراسم گذشته و سالار عقیلی برای اجرای چند قطعه موسیقی به روی صحنه آمده است. بعد از اجرای «ایران» و چند قطعه دیگر نوبت به جوایز بازیگری، فیلمنامه و کارگردانی خواهد رسید.
20:18: مژده رشیدپور به نامزدها، از حالا به بعد در برخی رشتههای دو سیمرغ مشترک خواهیم داشت، آن هم به دلیل تعدد نامزدهای شایسته! به نظر میرسد هیات داوران قصد دارند همه را تا جای ممکن راضی نگه دارند!
بهترین بازیگر مکمل زن:
سحر دولتشاهی (عرق سرد) سحر دولتشاهی (چهارراه استانبول) لیلی رشیدی (عرق سرد) نگار عابدی (دارکوب) هدی زینالعابدین (عرق سرد)
بهترین بازیگر مکمل مرد:
پژمان جمشیدی (سوتفاهم) جمشید هاشمپور (دارکوب) سیامک انصاری (بمب) فرهاد اصلانی (مغزهای کوچک زنگزده) مسعود کرامتی (چهارراه استانبول) نوید پورفرج (مغزهای کوچک زنگزده)
دختر جمشید هاشمپور سیمرغ بلورین را به نیابت پدر، از جشنواره فیلم فجر36 گرفت
بهترین بازیگر نقش اول زن:
سارا بهرامی (دارکوب) باران کوثری (عرق سرد) شبنم مقدمی (خجالت نکش) ماهور الوند (چهارراه استانبول) مهناز افشار (دارکوب) هانیه توسلی (سوتفاهم)
بهترین بازیگر نقش اول مرد:
امیر جدیدی (تنگه ابوقریب) و (عرق سرد) (سیمرغ بلورین) امیر جدیدی (عرق سرد) امین حیایی (شعلهور) (دیپلم افتخار) بابک حمیدیان (سرو زیر آب) رضا عطاران (مصادره) سعید آقاخانی (کامیون) نوید محمدزاده (مغزهای کوچک زنگزده)
بهترین فیلمنامه:
بمب (پیمان معادی) سرو زیر آب (محمدعلی و حامد باشه آهنگر) شعلهور (حمید نعمتالله و هادی مقدمدوست) کامیون (کامبوزیا پرتوی) مغزهای کوچک زنگزده (هومن سیدی)
جایزه ویژه هیات داوران:
بمب: یک عاشقانه (پیمان معادی)
بهترین کارگردانی:
به وقت شام (ابراهیم حاتمیکیا)
تنگه ابوقریب (بهرام توکلی) دارکوب (بهروز شعیبی) سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر) کامیون (کامبوزیا پرتوی) مغزهای کوچک زنگزده (هومن سیدی)
صحبتهای آتشین ابراهیم حاتمیکیا پس از دریافت سیمرغ من فیلمساز وابستهام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن میآیم و میروم، بار اولم نیست.
باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعا سربازان گمنام هستند. افرادی مانند رشیدپور واژههایی در این باره میسازند که مطرح میشود. من اعتراض میکنم به صداوسیما و از سبکه سه شکایت به خدا میبرم.
حاج قاسم سلیمانی میگوید من برای «به وقت شام» گریه کردم اما اُف بر آن کسی که میگوید این فیلم کمدی است.
من افتخار میکنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساختهام و افتخار میکنم بابت ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی هدیه گرفتم.
بهترین فیلم:
بمب به وقت شام تنگه ابوقریب دارکوب سرو زیر آب کامیون مغزهای کوچک زنگزده
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم «سرو زیر آب» تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین پرحرف و حدیث بهترین فیلم از نگاه تماشاگران که حرف و حدیثهای فراوانی در طول جشنواره درباره نحوه اخذ آرای آن وجود داشت، توسط منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» تعلق گرفت.