شمانیوز
شما نیوز

شامی کباب | شامی یزدی

یک غذای خوشمزه و متنوع برای نهار | طرز تهیه شامی به روش یزدی ها

یک غذای خوشمزه و متنوع برای نهار | طرز تهیه شامی به روش یزدی ها

اگر شماهم دنبال یک غذای متنوع و خوشمزه برای نهارتان هستید حتما شامی یزدی را درست کنید.

به گزارش شمانیوز : یکی از غذاهای معروف یزد شامی می باشد. شامی یزدی یک نوع کتلت خوشمزه و لذیذ است. دستور پخت این شامی  یزدی ساده می باشد.  برای طرز تهیه شامی یزدی همراه ما باشید. 

 

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم
گشنیز ۱ قاشق غذاخوری
جعفری ۱ دسته کوچک
گوجه فرنگی ۴ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۱ حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
آویشن و زیره به مقدار کافی

 

 طرز تهیه

در این مرحله مواد درون کاسه را دو دقیقه با دست مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس جعفری و گشنیز را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به همراه مقداری آویشن و زیره به کاسه حاوی گوشت اضافه می کنیم.

حالا مجددا مواد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا یکدست و منسجم شوند. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت حداقل یک ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا مایه شامی استراحت کند.

شامی پوک یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود.

پس از اینکه گوشت به خوبی طعم دار شد، آنرا از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن به تابه اضافه می کنیم. در ادامه کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود.

در این مرحله به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه گوشت بر می داریم و آنرا شبیه به کتلت ( روش شکل دادن کتلت گوشت ) درون دستانمان شکل می دهیم، سپس درون روغن داغ قرار می دهیم تا به خوبی سرخ شود.

به همین ترتیب تمام کتلت ها را سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید کتلت ها را بیش از حد سرخ کنیم که خشک شوند. در ادامه همان تابه را با دستمال حوله ای تمیز می کنیم.

 
شامی لپه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای شمالی می باشد

در این مرحله یک لیوان آب را به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه می کنیم، سپس با هم ترکیب می کنیم تا رب گوجه فرنگی به طور کامل درون آب حل شود. حالا مقداری نمک، فلفل سیاه، آویشن و زردچوبه اضافه می کنیم.

پس از اینکه آب درون تابه به نقطه جوش رسید، حرارت زیر تابه را کمی می کنیم و شامی ها را درون سس می چینیم. در ادامه گوجه فرنگی ها را هم به صورت حلقه ای خرد می کنیم و روی شامی ها می چینیم تا آنها نیز بپزند.

حالا درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم سس به خورد شامی ها برود. پس از اینکه سس درون تابه به خوبی غلیظ شد، غذای ما آماده سرو است. در پایان شامی ها را به سلیقه خود با نان یا برنج ( روش درست کردن برنج ساده و فوری ) سرو می کنیم.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی