شمانیوز
شما نیوز

شب یلدا

شب یلدا چه غذایی درست کنیم؟ | لیست متنوع از غذاهای شب یلدا

شب یلدا چه غذایی درست کنیم؟ | لیست متنوع از غذاهای شب یلدا

از آیین های شب یلدا شاهنامه خوانی، گرفتن فال حافظ و گوش سپردن به قصه های بزرگان خانواده است. پهن کردن سفره شب چله با تزیینات مخصوص یکی دیگر از برنامه های جالب شب یلدا است.

به گزارش شمانیوز: از آیین های شب یلدا شاهنامه خوانی، گرفتن فال حافظ و گوش سپردن به قصه های بزرگان خانواده است. پهن کردن سفره شب چله با تزیینات مخصوص یکی دیگر از برنامه های جالب شب یلدا است.

 

غذاهای برنجی مناسب شام شب یلدا

کم پیدا می‌شود شخصی که از طعم پلوی مخلوطی خوشش نیاید و با دیدن دیس پلو بر سر سفره غذا انتخاب اولش برای کشیدن نباشد.

 

پلو ماهیچه مجلسی و خوشمزه با تمام نکات

لوبیا پلو با سویا مجلسی و خاص

هویج پلو با مرغ مجلسی

سبزی پلو با ماهی

 

دلمه سفره شام شب یلدا

انواع دلمه‌: دلمه گزینه‌ای عالی برای تنوع دادن و البته زیباتر کردن سفره یلدا است. شاید با نام دلمه اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، دلمه برگ مو باشد اما این فینگر فود انواع مختلفی دارد که هر کدام دنیای متفاوتی دارند.

 

دلمه کلم یا کلم شکم‌پر

دلمه برگ مو؛ همراه با سس مخصوص دلمه مو

 

 

انواع کوکو برای شام شب یلدا

کوکو سبزی: یک انتخاب عالی و ساده برای تزئین سفره یلدا است. غیر از کوکو سبزی که گزینه‌ای مناسب و سبک برای همراهی سایر غذاهای سفره یلدا است، انواع مختلف کوکو را می‌توانید برای دورهمی یلدایی‌تان درست کنید. چه شب یلدا چه هر بهانه دورهمی دیگر، کوکو همیشه طرفدار دارد.

 

کوکو سیب زمینی با ژامبون

کوکو بادمجان مرحله به مرحله

کوکو سیب زمینی ساده با دورچین پروتئینی

کوکو اسفناج با پنیر تازه موزارلا

کوکو ذرت و اسفناج؛ یک غذای سالم برای بچه ها

کوکوی برگ کرفس

کوکو کدو حلوایی

 

غذاهای محلی برای شام شب یلدا

علاوه بر غذاهایی که به آنها اشاره کردیم، هر منطقه از ایران غذاهای محلی خود را دارد که برای شام شب یلدا مناسب هستند و می‌توانید از بین آنها هم انتخاب‌های متعددی داشته باشید. برای مثال روغن و کره محلی، دوغ، ماست و پیاز در کردستان عناصر جدانشدنی فرهنگ غذایی این شب هستند. در ادامه غذاهای محلی بیشتری معرفی می‌کنیم.

خورشت فسنجان: این خورشت محلی ویژه با طبع گرم و مزه لذیذش یکی از بهترین انتخاب‌هاست. شما می‌توانید آن را باتوجه‌به سلیقه خودتان و مهمان‌ها ترش، شیرین یا ملس تهیه کنید.

مرغ ناردونی: این غذای لذیذ شمالی طعمی ویژه و فراموش‌نشدنی دارد. همان‌طور که از نامش پیداست، گزینه‌ای جذاب و کاملا مناسب برای شام شب یلدا است.

مرغ شکم پر شمالی: یکی دیگر از غذاهای محلی مناسب شب یلداست که سوغات شمال ایران است. مرغ شکم پر با دورچین انار می‌تواند سفره شما را تماشایی کند.

مرغ ترش: این غذای اصیل و شمالی را حتما در منوی یلدایی خود داشته باشید. محال است مهمان‌های شما از خوردن این غذا شگفت‌زده نشوند و تا مدت‌ها حتما مزه این شام شب یلدا زیر زبان همه می‌ماند.

کلم پلو شیرازی: مگر می‌شود این غذا را در فهرست شام مخصوص یلدا نادیده گرفت؟ کلم پلو با آن طعم به‌یادماندنی یک انتخاب عالی است. کافی است تمام فوت‌وفن‌های تهیه این غذای اصیل شیرازی را رعایت کنید.

ترش تره: خورشت ترشه تره غذای گیلانی خوشمزه‌ای است که به خصوص برای شب یلدا مناسب است. این خورشت را می‌توانید به همراه سبزی‌پلو با ماهی سفید گیلان، سیرابیج و سیر قلیه سرو کنید.

خورشت قیمه نثار: خورش قیمه نثار غذای سنتی مخصوص قزوین است که شبیه قیمه است اما برخلاف قیمه با گوشت، برنج، خلال بادام، خلال پسته و پیاز داغ درست می‌شود. این پلو مخلوط محلی تقریبا شبیه آجیل پلو است که پر از ترکیبات مغز آجیل است.

آجیل پلو: آجیل پلو یا جواهر پلو را بیشتر در مناطقی از آذربایجان یا حتی مناطق آذری ایران خودمان برای مهمانی‌های رسمی تدارک می‌بینند. آجیل پلو را می‌توان با گوشت گاو، گوسفند یا مرغ پخت.

کاری پلو شیرازی خاص و خوشمزه: کاری پلو یکی از غذاهای محلی شیرازی است. طعم این غذا آنقدر خوب است که در کل ایران کلم پلو پخته می‌شود. استفاده از ادویه کاری در این غذا به آن طبعی گرم و عطر و طعمی خوش می‌دهد. ادویه‌ کاری در آشپزی ایرانی و حتی بین‌المللی یک ادویه شناخته شده است. این ادویه مخلوطی از چندین چاشنی معطر مثل هل، زردچوبه و گشنیز است و خواص دارویی درمانی بسیاری به غذاها می‌بخشد. گذشته از ادویه کاری، وجود چاشنی‌های دیگر از جمله زعفران در کاری پلو شیرازی طعم خوب این پلوی مخلوط را دو چندان کرده است.

قنبرپلو یا همان غم‌بر‌پلو شیرازی: قنبرپلو یا به زبان شیرازی «غم بر پلو» یکی از غذاهای اصیل این شهر پرآوازه ایران است. این پلوی مخلوط با طعم ملس در مراسم‌ها و مناسبت‌های خاص سرو می‌شود که شب یلدا یکی از آن‌ها می‌تواند باشد. این پلوی مخلوط اگر با سالاد شیرازی سرو شود، ترکیب فوق‌العاده‌ای خواهد ساخت.

چکدرمه غذای محلی ترکمن ها: یکی از غذاهای رنگین و خوش‌طعم ترکمن‌ها چکدرمه است. یک غذای محلی که شباهت زیادی به استانبولی پلوی تهرانی‌ها دارد از مشهورترین غذاهای بندر ترکمن و آق‌قلا است. در زبان محلی به آن چکدیرمه یا چگدیرمه می‌گویند و به طور سنتی در دیگی به نام «قازان» پخته می‌شود. مواد تشکیل دهنده اصلی چکدرمه گوشت، برنج، پیاز و رب گوجه فرنگی است.

خورش سیرابیج گیلانی: خورش سیرابیج یا سیراویج یک خورشت گیلانی است که با برگ سیر خرد شده، تخم مرغ، نمک، فلفل و ادویه درست می‌شود. طرز تهیه بسیار راحتی دارد که مدت زمان آماده‌سازی آن تنها در حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است.

دمی یارما اردبیل: یارما نام یکی از غذاهای محلی اردبیل است که به نام دمی یارما یا همان بلغور پلو اردبیلی هم شناخته می‌شود. یارما در زبان ترکی آذری به بلغور گندم گفته می‌شود و نشان می‌دهد در پخت دمی یارما از بلغور استفاده می‌شود.

کدو پلو مازندرانی یا کهی پلا: یکی از غذاهای مازندرانی کدو پلو یا کهی پلا و کئی پلا است که در مازندران بین ساکنان این خطه محبوبیت زیادی دارد. معمولا بعد از پخت و پیش از سرو روی دیس کئی پلا نیمرو هم انداخته می‌شود تا جذابیت برنج را دوچندان کند. کدو پلو غذای محلی آمل است اما در کل مازندران پخت و سرو می‌شود.

کوفته تبریزی: این غذای محلی آذری نقش پررنگی بین غذاهای محلی ایرانی دارد. تهیه این غذا ممکن است کمی دشوار باشد و پیچیدگی‌های خاص خودش را داشته باشد، اما سفره شب یلدا بهانه خوبی برای امتحان کردن مهارتتان در آشپزی است. کافیست کمی حوصله و شجاعت در آشپزی به خرج دهید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی