شمانیوز
شما نیوز

اهداف دنبال‌شده در ۳ کمیته کارگروه؛ افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله

زلزله شهر تهران امری قطعی و احتمالی ۱۰۰ درصدی است که برای کاهش خسارت‌های مالی و جانی آن در آینده، یک کارگروه افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله با سه کمیته تشکیل شد و کار خود را آغاز کرد تا ظرف ۲ سال به فعالیت‌های اصلی و اجرایی برسد.

اهداف دنبال‌شده در ۳ کمیته کارگروه؛ افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله

به گزارش شمانیوز، اولین جلسه کارگروه نهایی از سلسله نشست‌های مشترک کمیته های سه‌گانه کارگروه افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله با حضور اعضا برگزار شد. دکتر سیدمحمد آقامیری ریاست کارگروه ، دکتر امیرکیوان صالحی دبیر کارگروه ، به همراه جمعی از اساتید دانشگاهی و نمایندگانی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و مرکز مطالعات شهرداری تهران نیز در این جلسه حضور داشتند. 

امیرکیوان صالحی دبیر کمیته افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله در شهر تهران با اشاره به روند فعالیت این کمیته و حمایت‌های شورای شهر و شهرداری تهران در یکسال گذشته، گفت: از تیرماه تا دی‌ماه سال جاری نیز، پنج نشست از این کارگروه برگزار گردید. هدف اولیه برگزاری این جلسات اخذ نظرات اساتید و متخصصین حوزه زلزله با تجمیع آنان بود. 

وی افزود: بیش از ۵۰ نفر از اساتید و نخبگان طراز اول مهندسی زلزله در این جلسات حضور یافتند که در ابتدا ما در این نشست‌ها تعامل میان آنها با مسئولین شهری، شهردار تهران، ریاست و نایب رئیس شورای شهر و نمایندگان مجلس را برقرار کردیم. خروجی این نشست‌ها، اقدام برای برنامه جامع تفصیلی بود و به همین منظور باید از میان اساتید و نخبگان، افراد علاقمند و متخصص برای همکاری انتخاب می‌شدند. 

 

۳ کمیته در قالب کارگروه برای تبیین و تسهیل برنامه‌ها 

دبیر کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله تهران، تصریح کرد: در طراحی‌ها به این نتیجه رسیدیم که نیاز است در قالب سه کمیته مجزا با عناوین؛ ارزیابی وضع موجود و مقاوم سازی نسبی سازه ها، پهنه‌بندی ژئوتکنیکی و طیف طرح ویژه شهر تهران، تحلیل ریسک و نرم افزار مدیریت بحران این افراد باید در این کمیته‌ها تقسیم بشوند. 

وی ادامه داد: انتخاب‌گری کمیته‌ها انجام شد و این جلسه، اولین نشست کارگروه نهایی است که از میان ۵۰ نفر از اساتید و متخصصان حاضر، حدود ۱۰ نفر انتخاب شدند. افراد منتخب همگی دارای تخصص‌های ویژه هستند که این موضوع سطح تعامل را میان اعضا آسانتر می‌کند. 

امیرکیوان صالحی درباره اهداف اصلی از تشکیل کمیته‌های سه‌گانه، گفت: تاکنون شاید به صورت مقطعی درباره موضوعات ارائه شده در این کمیته‌ها پژوهش‌هایی انجام شده باشد ولی اکنون برای تجمیع متخصصان دانشگاهی و ایجاد تعامل با مسئولین مربوطه درباره زلزله و مقاومت سازه‌ها این کارگروه و کمیته‌ها تشکیل گردید. حتی به جرأت می‌توان درخصوص مدل افزایش تاب‌آوری در دنیا گفت که کارگروه بررسی این مدل در ایران در جهان هم برای اولین‌بار انجام می‌گیرد. دوشهر در ژاپن، ایالت کالیفرنیای آمریکا و استرالیا شهرهایی هستند که در حال حاضر در تمام دنیا با مدل افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله اقداماتی را انجام داده‌اند. 

وی شهر تهران را اولین شهر در جهان برای ورود به افزایش تاب‌آوری در برابر زلزله در قالب کارگروه اقدام جامع عنوان کرد و اظهار داشت: البته در این کمیته راه سختی در پیش داریم، چرا که پس از ارزیابی وضعیت موجود و ارائه راهکارها، مسئله چگونگی تشویق مردم برای انجام مقاوم‌سازی باتوجه به شرایط اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. کمیته اول این کارگروه با موضوع افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله فعالیت خود را آغاز کرده است. 

اهداف دنبال‌شده در ۳ کمیته ارزیابی و بررسی، تحلیل و نرم‌افزاری 

صالحی درباره هدف کمیته اول توضیح داد: در این کمیته قصد داریم تا با مشوق‌های معادلی، مردم را ترغیب به مقاوم‌سازی نماییم. مثلا در بخش مسکن راهکارهایی وجود داشته باشد تا متقاضی به ازای دریافت تراکم یک طبقه اضافه‌تر، مقاوم‌سازی را انجام دهد. مصوبات و طرح‌های این کمیته پس از بررسی برای تبدیل شدن به برنامه به شورای عالی استان‌ها ارجاع می‌گردد تا در نهایت به عنوان یک لایحه در مجلس مطرح شود. 

وی با اشاره به کمیته تحلیل خطر در شهر تهران موسوم به هزار آنالیز و ارائه طیف طرح را کمیته دوم این کارگروه عنوان کرد و اظهار داشت: در آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران علاوه بر تهران، ۲۰۶ شهر دیگر نیز دارای یک شتاب مبنای زلزله تعریف شده‌اند یعنی مطالعات جامع و خارج از جزیره‌ای > سی ستار - شمانیوز: عمل‌کردن در زیربستر خاک تهران صورت نگرفته است. بنابراین در این کمیته به دنبال تحلیل ریسک‌های موجود در میزان خطرپذیری هستیم تا سپس براساس آن طیف برنامه درست تبیین و ارائه شود.

دبیر کارگروه افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله، ادامه داد: از تحلیل خطر به تحلیل ریسک می‌رسیم که در کمیته سوم کارگروه این موضوع به صورت جامع پس از بررسی در قالب ارائه نرم‌افزار جامع شهر انجام می‌گیرد. مانیتورینگ احتمال فراگذشت زلزله‌ای که قرار است در تهران رخ بدهد و تحلیل‌های آن از برنامه‌های اصلی این کمیته در ارائه نرم‌افزار مربوطه است. 

صالحی هدف طرح مانیتورینگ نرم‌افزاری در کمیته سوم این کارگروه را مدیریت سریع و صحیح در موقع حادث‌شدن زلزله و بحران‌ها با تغییرات کتاب‌نگاشت نرم‌افزاری در احتمالات دانست که تا حدود ۲ سال دیگر برنامه‌جامع اقدام توسط کمیته‌های مربوطه آماده‌ خواهد شد. 

وی چشم‌انداز آتی این برنامه جامع اقدام را در گسترش فازهای اجرایی با همکاری مردم و مسئولین، به روز شدن برنامه نرم‌افزاری و گسترش یک احتمال ۱۰۰درصدی عنوان کرد و گفت: وقوع زلزله در تهران امری قطعی و لازمه آن آمادگی داشتن در زمان حادث شدن است. برنامه به گونه‌ای تبیین شده است که پس از زمان سه ماهه کمیته ارزیابی از سال ۱۴۰۳ بسته‌های تشویقی مقاوم‌سازی آن ارائه خواهد شد. 

امیرکیوان صالحی در پایان با اشاره به ساختمان جداگانه این کارگروه، گفت: موقعیت قرارگیری کارگروه در ساختمانی جداگانه خواهد بود که توسط مدیریت بحران شهری تهران تدارک و تحویل داده‌ شده است و کمیته‌ها با سرفصل‌های تعریف شده به سرعت فعالیت خود را از همین امروز آغاز کرده اند . کلیه خروجی‌های کارگروه به سرعت پس از رد شدن از فیلتر‌های اجرایی به دستورالعمل تبدیل خواهد شد. 

وی نکته مهم این طرح را ایجاد یک نگاه فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و در جهت جلوگیری و کاهش احتمالی خسارت یک بحران طبیعی در مسیر بقای جامعه بیان کرد که نیازمند همراهی کلیه ارکان، نهادها و مردم فارغ از مباحث سیاسی و اختلاف‌نظر ها برای حل چالش در نسل‌های بعدی است. 

گفتنی است؛ سیدمحمد آقامیری رییس کمیته عمران و زیرساخت و ریاست کارگروه نیز با بیان اینکه این نشست دومین دوره از سلسله جلسات است، گفت: چهار جلسه گذشته تصمیم گرفته شد تا در سه کمیته این مباحث و موضوعات دنبال شود که پس از بررسی، ارزیابی و تحلیل‌های مربوطه در کمیته‌ها به تبیین یک برنامه اقدام جامع برای اجرا دست خواهیم یافت. 

وی افزود:‌ طرح جامع تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله دارای چند بخش بررسی و ارزیابی قبل از تبیین است که بخشی از آن مربوط به اساتید و متخصصان این حوزه در کمیته ها و بخشی دیگر از طریق برون‌سپاری به دست خواهد آمد. در حال حاضر مدیریت بحران در این حوزه به وزارت کشور واگذار شده است برای همین امر ابتدا باید طرح جامع آماده و سپس برای اقدام به دولت ارجاع شود که البته از نظر ما این واگذاری اشتباه بوده و بایستی از ابتدا به شهرداری این موضوع واگذار می‌شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied