شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی

چرا ترکیه به مقصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی تبدیل شده است؟

چرا ترکیه به مقصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی تبدیل شده است؟

شورای عالی آموزش ترکیه (YÖK) اعلام کرده است که در سال تحصیلی 2023-2022، تعداد دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در دانشگاه‌های این کشور به 302 هزار نفر رسیده است.

این رقم نسبت به سال قبل که 260 هزار دانشجوی بین المللی در ترکیه تحصیل می کردند، حدود 16 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری آنادولو، در این میان سهم دانشجویان ایرانی که اقدام به مهاجرت تحصیلی به ترکیه کرده‌اند در حدود 23 هزار نفر بوده است که دانشگاه‌های ترکیه، از جمله استانبول، آنکارا و ازمیر به تحصیل پرداخته‌اند. همچنین رشته‌های مدیریت، هنر و طراحی، مهندسی محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان ایرانی که در ترکیه تحصیل می‌کنند معرفی شده‌اند.

اما دلیل این اتفاق چیست و چرا دانشجویان ایرانی، تحصیل در ترکیه را به تحصیل در کشور خود ترجیح می‌دهند؟ سوال مهمتر این است که هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

این گزارش می‌افزاید که بحران اقتصادی و تورم بی سابقه 85 درصدی در ترکیه که منجر به کاهش ارزش لیر در مقابل دلار شده است، این کشور را به مقصدی مقرون به‌صرفه برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. اما واقعیت این است که تمرکز ترکیه روی افزایش سطح کیفی آموزش و ارائه خدمات فرهنگی باکیفیت موجب شده است دانشجویان از کشورهای همسایه مانند ایران، عراق، افغانستان، هند و... ادامه تحصیل در ترکیه را به کشور خود ترجیح دهند. در ادامه با مزایای تحصیل در ترکیه آشنا می‌شوید:

چرا دانشجویان ایرانی در ترکیه تحصیل می‌کنند؟

کیفیت آموزش:

همانطور که اشاره کردیم، ترکیه روی ارائه خدمات آموزشی باکیفیت متمرکز شده است و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور دارای رتبه‌بندی بین‌المللی و برنامه‌های آموزشی با کیفیت هستند. برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های بوغازچی، حاجت تپه، اژه و... در سطح جهانی شناخته شده‌اند.

هزینه‌های تحصیل و زندگی:

ممکن است هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به ایران گران‌تر باشد، اما این هزینه در مقایسه با سایر کشورها و به ویژه کشورهای پیشرفته در حد قابل توجهی مقرون به صرفه است. علاوه براین دولت ترکیه بورسیه‌های مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است که به آنها در تامین هزینه‌ها کمک می‌کند.

موقعیت جغرافیایی:

برای دانشجویان ایرانیف ترکیه یک مقصد مهاجرت تحصیلی مطلوب به نظر می‌رسد. یکی از دلایل این موضوع نزدیکی این کشور به ایران است. همچنین ترکیه به عنوان پل ارتباطی بین اروپا و آسیا، موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مراحل مهاجرت تحصیلی به ترکیه

برای مهاجرت به ترکیه برای تحصیل ابتدا باید متناسب با رشته تحصیلی، دانشگاه خود را انتخاب و پس از ارائه درخواست و پذیرش درخواست شما، مدارک مورد نیاز هر دانشگاه را ارائه کنید. پس از طی این مراحل باید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید و مدارک هویتی برای این مقصود را ارائه دهید. پس از طی این مراحل باید به ترکیه سفر کنید و پس از دریافت کارت اقامت دانشجویی در دانشگاه مورد نظرتان ثبت نام کنید.

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه، دانشجویان بین‌المللی نیاز به ارائه مدارک مختلفی دارند که بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به برخی از مدارک عمومی و رایج مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه اشاره می‌شود:

فرم درخواست پذیرش:

فرم درخواست پذیرش را از طریق وب‌سایت دانشگاه یا سیستم آنلاین مربوطه می‌توانید تکمیل کنید. هنگام تکمیل فرم دقت کافی داشته باشید تا به سوالات درست و بدون ایراد پاسخ دهید.

مدارک تحصیلی:

شما باید مدارک تحصیلی مانند دیپلم دبیرستان یا مدرک تحصیلات عالی خود را همراه با ریز نمرات به زبان انگلیسی یا ترکی ترجمه کنید و به تایید دانشگاه یا دبیرستان محل تحصیلتان رسانده و به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید.

مدارک زبان:

همچنین برای تحصیل در ترکیه باید مهارت خود در زبان انگلیسی یا ترکیه‌ای را ثابت کنید.

پاسپورت:

اصل و کپی تمام صفحات پاسپورتی که 6 ماه اعتبار داشته باشد ارائه دهید.

عکس:

ارائه چند قطعه عکس پاسپورتی جدید الزامی است.

نامه انگیزه:

شما باید دلایل انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظرتان را به صورت شفاف توضیح دهید و انگیزه خود را از درتحصیل در رشته مورد نظر شرح دهید.

توصیه‌نامه‌ها:

شما همچنین به چند توصیه‌نامه از دانشگاه یا اساتید خود در ایران نیاز دارید.

بیمه سلامت:

شما برای تحصیل در ترکیه به بیمه سلامت معتبر که کل دوره تحصیل را پوشش دهد نیاز دارید.

اثبات تمکن مالی:

مدارک بانکی یا اسناد مالی که نشان‌دهنده توانایی مالی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه باشد نیز یکی از مدارک مهم برای دریافت اقامت تحصیلی در ترکیه است.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه‌های تحصیل در ترکیه بسته به دانشگاه، مقطع تحصیلی، و رشته تحصیلی متفاوت است. دانشگاه‌های ترکیه شامل دو دسته دولتی و خصوصی می‌شوند که هر یک ساختار هزینه‌ای متفاوتی دارند. به صورت کلی هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در مقاطع کارشناسی به زبان ترکی در حدود یک تا 4 هزار لیر تا 50 تا 200 دلار در سال است. این هزینه برای مقاطع تحصیلی تکمیلی به زبان ترکی در حدود 2 تا 6 هزار لیر و معادل 100 تا 300 دلار است. گفتنی است که برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی معمولاً هزینه‌های بیشتری دارند و بین 1500 تا 6000 لیر ترکیه (حدود 75 تا 300 دلار آمریکا) در سال متغیر هستند.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است و معمولاً بین 5 تا 20 هزار دلار آمریکا در سال متغیر است. البته به این هزینه‌ها باید هزینه مسکن، خورد و خوراک، رفت و آمد و سایر هزینه‌ها را اضافه کنید.

دریافت اقامت ترکیه از طریق تحصیل در دانشگاه‌های این کشور دارای قوانین و مقرراتی است که باید نسبت به آنها اطلاعات کامل و به روز داشته باشید. شما می‌توانید با تحقیق و بررسی در رابطه با دانشگاه‌های ترکیه، قوانین و مقررات ترکیه برای ارائه ویزای تحصیلی و... نسبت به دریافت اقامت تحصیلی در این کشور اقدام کنید. اما راه قابل اعتمادتر این است که به موسسات مهاجرتی مراجعه و از مشورت کارشناسان این مراکز برای این اقدام مهم و حساس استفاده کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به موسسه مهاجرتی اوچوش علاوه بر دریافت نظرات کارشناسی شده و به روز درباره شرایط و قوانین مهاجرت به ترکیه، کل این پروسه را به این موسسه بسپارید و با خیال راحت ویزا و اقامت تحصیلی خود در ترکیه را دریافت کنید. اوچوش به شما کمک می‌کند در بهترین دانشگاه‌های ترکیه پذیرش بگیرید و آینده تحصیلی و شغلی خود را تضمین کنید.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی