شمانیوز
شما نیوز

7 علت درد پا از زانو به پایین و معرفی 6 درمان تایید شده

آیا می‌دانید که علت درد پای شما چیست و چه درمانی نیاز دارد؟ طبق آمار منتشر شده از CDC حدود 18 درصد از دردهای مفاصل به زانو درد اختصاص دارد. همچنین طبق آمار CDC در سال 2006 حدود 30 درصد از بزرگسالان با سفتی مفصل زانو و عارضه در این اندام سروکار دارند.

7 علت درد پا از زانو به پایین و معرفی 6 درمان تایید شده

با توجه به این آمار افراد زیادی به دنبال درمان مناسب برای زانو درد خود هستند. ما در مجله سلامت سیوطب برای آگاهی و آشنایی بیشتر با انواع علت درد پا از زانو به پایین و روش‌های درمان زانو درد مطلبی آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعات بیشتری به شما بدهیم.

علت درد پا از زانو به پایین را با هم بشناسیم

در اکثر مواقع علت زانو درد در زنان و مردان در سه قسمت از اندام‌های زانو ایجاد می‌شود. باید بگوییم که قسمت‌های پایینی پاها بیشتر بار زندگی روزمره را به دوش می‌کشند. به همین دلیل بیشتر از سایر استخوان‌ها یا مفاصل دچار آسیب می‌شوند. به طور کلی از شایع‌ترین علل درد پا از زانو به پایین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. آرتروز؛ شایع‌ترین علت درد زانو

آرتروز زانو از جمله شایع‌ترین نمونه‌های آرتریت است که در اثر افزایش سن، آسیب و ضربه به زانو ایجاد می‌شود. این بیمار با گذشت زمان بدتر خواهد شد و مشکلات دیگری را نیز در زانو ایجاد می‌کند.

    2. گرفتگی عضلات علت رایج درد پا از زانو به پایین

 تنش عضلات در خواب یا در طول روز، زانو به پایین را تحت تاثیر قرار می‌دهند. باید بدانید که در اکثر مواقع علت گرفتگی عضلات، خستگی یا کم آبی بدن است. این نوع عارضه‌ها با استراحت و ماساژ سریع بهبود پیدا می‌کنند.

    3. تاندونیت؛ درد و تورم در زانو

از تاندونیت به عنوان اولین علت درد پا از زانو به پایین نام می‌برند. این آسیب باعث تورم، کشش یا پارگی تاندون می‌شود. به طور کلی فعالیت بیش از حد عضلات ساق و بالا رفتن از پله‌ها عامل اصلی آسیب به تاندون است که گاهی برای مدت طولانی نیز باقی می‌ماند.

    4. لخته خون علت درد پا از زانو به پایین

خون غلیظ و چسبندگی آن‌ها به هم در رگ‌ها، موجب ایجاد لخته خون می‌شود. بیشتر لخته‌های خون در وریدهای عمقی در ساق پا یا ران به وجود می‌آیند. باید بدانید که عدم تحرک طولانی مدت، اضافه وزن، مصرف سیگار و داروهای خاص افراد را بیشتر در معرض خطر لخته خون قرار می‌دهد.

    5. رگ‌های واریسی هم باعث درد می‌شوند

رگ‌های واریسی یکی دیگر از علل درد پا از زانو به پایین هستند. این رگ‌های پیچ‌خورده با رنگ آبی یا بنفش به دلیل ضعیف بودن دریچه‌ها و دیواره رگ‌ها به وجود می‌آیند.

    6. بیماری شریانی محیطی اندام تحتانی

بیماری‌های شریانی همراه با آسیب‌های پا و سفتی مفاصل به وجود می‌آیند. باریکی و انسداد شریان به از دست رفتگی جریان خون مورد نیاز پا می‌انجامد. این امر گرفتگی و احساس درد هنگام خواب، حرکت پا روی پله و سطح صاف را به دنبال دارد.

    7. گاهی تنگی کانال نخاعی و سیاتیک به پا و زانو می‌زند

یکی از دلایل باریکی کانال نخاعی، آرتروز ستون فقرات است. همچنین گاهی اوقات فتق دیسک به ریشه‌های عصبی مجاور فشار وارد می‌کند و این موضوع منجر به علائم سیاتیک خواهد شد. با آسیب در سیاتیک دردی تیز و شدید از کمر تا زیر زانوها ایجاد می‌شود. البته باید گفت که شدت و نوع درد بستگی به میزان آسیب در سیاتیک دارد.

photo_2022-12-07_12-46-50

درمان زانو درد با راهکارهای مختلف پزشکی و خانگی

برای هر کدام از علت‌های درد پا از زانو به پایین راهکارهای درمانی مختلف وجود دارد. در ادامه با تعدادی از پرکاربردترین روش‌های درمان زانودرد آشنا خواهیم شد.

    1. مصرف مسکن‌های بدون نسخه و خودمراقبتی در خانه

در مواردی که در اثر آسیب یا ضربه‌ای زانو و پا دچار درد می‌شوند، می‌توان از راهکارهای درمان خانگی استفاده کرد. این راهکارها عبارتند از:

    • استراحت دادن به زانو

    • استفاده از کمپرس سرد و گرم

    • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن

    • بستن زانو با بانداژ یا زانوبند

این راهکارها باعث تسکین درد زانو می‌شوند، اما در صورت افزایش درد حتما به پزشک مراجعه کنید.

    2. زانوبند زاپیامکس، بهترین انتخاب برای درمان انواع مشکلات زانو

زانوبند زاپیامکس یکی از جدیدترین محصولات شرکت زایس ترونیک آلمان است. این زانوبند با داشتن سه تکنولوژی خاص و کارآمد باعث تسکین درد و بهبود علائم زانو می‌شود. این تکنولوژی‌ها شامل اولتراسوند، انفرارد و کلاک پالس هستند.

از مزایا زانوبند زاپیامکس برای انواع زانو درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • درمان زانو درد در خانه بدون دوران نقاهت

    • تاثیرگذاری سریع بر درد و علائمی مانند کاهش حرکت

    • درمانی بدون عوارض و خطر

    • قابلیت استفاده برای انواع مشکلات زانو

    • قیمت مناسب با توجه به مزایا فوق‌العاده

    • نحوه استفاده راحت

این موارد از جمله مهمترین مزایای زانوبند زاپیامکس برای درمان انواع زانو درد است.

    3. تزریق دارو به زانو؛ راهی برای تسکین درد

تزریق مستقیم داروهای استروئیدی به مفصل زمانی انجام می‌شود که داروهای خوارکی موثر نباشند. در این روش پزشک از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها برای کاهش درد و التهاب مفاصل استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که تزریق دارو به مفصل بیش از 2 تا 3 بار در سال پیشنهاد نمی‌شود.

    4. فیزیوتراپی، اولین درمانی که پزشکان توصیه می‌‎کنند

به طور کلی فیزیوتراپی به کاهش درد و همچنین درمان علت زانو درد کمک می­کند. این روش درمانی مزایای زیادی دارد که از این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کاهش درد

    • بهبود دامنه حرکتی زانو

    • بهبود توان حرکتی و استفاده از زانو

    • تقویت عضلات اطراف زانو

البته باید اشاره کنیم که روش‌های فیزیوتراپی متفاوت هستند مانند لیزردرمانی، اولتراسوند تراپی و ماساژ درمانی.

    5. ورزش درمانی راهی موثر برای بهبود وضعیت زانو

یکی از مهم‌ترین کارهایی که افراد مبتلا به دردهای مفاصل مثل زانو درد باید انجام دهند، ورزش کردن است. زیرا ورزش علاوه بر تقویت عضلات باعث نرم شدن مفاصل، افزایش انعطاف‌پذیری و مقاومت‌ها آن‌ها می‌شود.

    6. جراحی زانو، آخرین راه پیشنهادی پزشک

در مواردی که آسیب به زانو در حدی باشد که با دارو و دیگر روش‌های درمانی تسکین پیدا نکند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. برای مشکلات مختلف زانو درد که به پایین یا بالای پا می‌زند، روش‌های جراحی مختلفی وجود دارد. برخی از این جراحی‌ها عبارتند از:

    • آرتروسکوپی

    • تعویض جزئی مفصل زانو

    • تعویض کامل مفصل زانو

    • استئوتومی

دوران نقاهت بعد از هر کدام از این جراحی‌ها متفاوت است.

photo_2022-12-07_12-46-38

جمع بندی انتهایی

متوجه شدیم که علت درد پا از زانو به پایین بیماری‌ها و عارضه‌های مختلفی است. هر کدام از این مشکلات به درمان تخصصی نیاز دارند اما در مواردی نیز می‌توان از روش‌ها مشترکی استفاده کرد. به عنوان مثال زانوبند زاپیامکس برای درمان زانو درد ناشی از مشکلات زیادی مناسب است.

سوالات پایانی درباره علت درد پا از زانو به پایین

    1- علت درد پا از زانو به پایین چیست؟

عوامل مختلفی باعث درد پا می‌شود که از آن‌ها می‌توان به تاندونیت، آرتروز، بورسیت و گرفتگی عضلات این ناحیه اشاره کرد.

    2- درمان زانو درد با زاپیامکس مفید است؟

بله. استفاده از زانوبند زاپیامکس با داشتن سه تکنولوژی اولتراسوند، انفرارد و کلاک پالس باعث درمان و کاهش درد زانو می‌شود.

    3- درمان زانودرد با چه روشی موثرتر است؟

برای درمان زانو درد روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به دارودرمانی، زانوبند زاپیامکس، فیزیوتراپی و جراحی اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied