شمانیوز
شما نیوز

زیبای‌مرگبار +عکس

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):دانشمندان کشف کرده اند که یک پروانه بال سفید آسیایی که سر بالهای آن رنگ قرمز- نارنجی براقی وجود دارد نه تنها زیبا بلکه قسمت رنگی آن دارای یک نوع سم خاص است.

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): دانشمندان این سم را با یک همتای غیر محتمل یعنی مار دریایی شکارچی که طعمه خود را با سم فلج کننده نیش می زنند مقایسه کرده اند.

این پروانه با نام علمی Hebomoia glaucippe از این سم به عنوان دفاع استفاده می کند تا سلاح و براساس اظهارات این تیم تحقیقاتی اتریشی بسیاری از شکارچیان پروانه ها از جمله پرندگان، مورچه ها و آخوندک ارکیده از این بالها پرهیز می کنند.

این درحالی است که این بالها برای مارمولکهای گرسنه خطرناک نیست، چرا که مارمولکها پروانه را همراه با بالهایش به طور کامل می بلعد.

این تیم پروتئینهای بدن و بالهای این پروانه ها را در نقاط مختلف آسیای جنوب شرقی تجزیه و تحلیل کرده اند و به میزان زیاد سم به نام glacontryphan-M دست یافته اند. این سم تاکنون تنها در گونه مارماهی ها مشاهده شده است.

محققان در این مقاله که در مجله آکادمی ملی علوم منتشر شده نوشته اند که درحال حاضر نمونه هایی از این پروانه ها را برای وجود این سم مورد بررسی قرار می دهند و سایر حیوانات سمی را برای بدست آوردن سرنخی از تکامل پروانه و مار دریایی مورد بررسی قرار می دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی