شمانیوز
شما نیوز

زیبایی و تناسب اندام به قیمت معتاد شدن زنان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که موادمخدر و سوء مصرف مواد پدیده‌ای مردانه است و زنان کمتر از مردها به اعتیاد روی می‌آورند،اما واقعیت این است که امروزه اعتیاد در میان برخی زنان جامعه وجود دارد و برخی خانواده‌ها با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از صبح توس ، زنان جزء نخستین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی اند. در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده ترین، بلکه یکی از مهم ترین آنان است.

خانواده، نخستین قربانی اعتیاد زنان

کارشناس علوم رفتاری و استاد دانشگاه گفت: زنان جزء نخستین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی اند، در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده ترین، بلکه یکی از مهم ترین آنان است.

مریم توکلیان تاکید کرد:خانواده در جامعه ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هرگونه خلل و مشکل در خانواده به بروز مشکل در کلیت جامعه منجر می‌شود.

زنان آسیب‌پذیرترین گروه معتادان وی با بیان اینکه زن و خانواده در کنار یکدیگر قرار دارند،افزود: این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است چرا که زن بنیان و دوام خانواده است و اگر زن در یک خانواده متزلزل شود، خانواده تخریب می‌شود. وی تاکید کرد: زنان نقش ویژه‌ای در استواری و پیشرفت کانون خانواده دارند اما ضعف در بنیان‌ خانواده باعث بروز مشکلات بسیاری در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

زیبایی و تناسب اندام به قیمت معتاد شدن

توکلیان،از جمله علل عمده گرایش زنان به مواد مخدر را کمبودهای عاطفی عنوان کرد و اظهار کرد: برخی از زنان به علت عدم آگاهی از پیامدهای مصرف مواد به دنبال زیبایی و لاغری هستند که در دام اعتیاد و روان‌گردان‌ها گرفتار می‌شوند.

وی ادامه داد: ممکن است مواد مخدر در ابتدا همراه با کسب لذت و فراموشی غم‌ها و ناراحتی‌ها همراه باشد و جسم در مقطعی لاغر و شاداب باشد اما تمامی این موارد مقطعی است و بعد از مدت زمان کوتاهی پیامدهای مخرب آن آغاز می‌شود که این پیامدها و عواقب باید به مردم اطلاع‌رسانی شود. نقش آموزش در پیشگیری و درمان اعتیاد

وی با اشاره به کاهش سن شیوع اعتیاد گفت: ضرورت دارد که مدارس، اولیا و دانش آموزان در این خصوص آگاه و هوشیار باشند و مضرات استفاده از قرص‌ها و ریتالین در شب امتحان به آنها اطلاع‌رسانی شود.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد دختران نوجوان نسبت به فشار گروه همسالان در مقایسه با پسران ، آسیب پذیر تر باشند و ممکن است به منظور احساس پذیرفته شدن در گروه همسالان ، اعتیاد را تجربه کنند. عوارض اعتیاد زنان

کارشناس علوم رفتاری و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه،اعتیاد در زنان ، عوارض خطرناک تری نسبت به مردان ایجاد می کند افزود: کم ترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان متلاشی شدن خانواده است.

فرهنگ نگرش به اعتیاد زنان

وی با اشاره به اینکه:باورها و نگرش های موجود در جامعه در مورد زنان منفی است افزود: اگر چه افراد جامعه می توانند اعتیاد را در مردان یک نوع بیماری فرض کنند اما در مورد زنان معتاد شرایط متفاوت است، متاسفانه اغلب افراد اعتیاد را در زنان یک موضوع غیر اخلاقی می دانند تا یک بیماری.

وی تاکید کرد: نگرش های اجتماعی منفی موجود درباره رفتار غیر اخلاقی زنان معتاد ، مانعی بزرگ در راه درمان اعتیاد در زنان می باشد. وی با بیان اینکه، مصرف مواد در زنان ، ناهنجارتر از مردان تلقی می گردد افزود: زنان معمولاً از مراجعه به مراکز درمانی که بیشترین مراجعه کنندگان آن ها مردان هستند اکراه دارند، با توجه به اینکه مراکز درمانی مهم ترین مکان دسترسی به معتادان هستند و بیشترین میزان اطلاعات مربوط به معتادان از این مراکز تأمین می شود.

وی تاکید کرد: نادیده گرفتن حقیقت اعتیاد در بین زنان به دلیل فرهنگ حاکم بر جامعه، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به افزایش این پدیده شوم نیز کمک می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: نادیده گرفتن و یا توجه اندک به بحث اعتیاد زنان در آینده ای نه چندان دور عواقب ناگواری را بر اجتماع تحمیل می کند، بنابراین باید برای رفع این معضل اجتماعی، تدابیری اساسی اندیشید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی