شمانیوز
شما نیوز

کمین ماموران در جاده ها قانونی نیست

شَبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):فرمانده پلیس راه کشور گفت: اساسا با کمین کردن ماموران در مسیرهای بین شهری مخالفیم و با ماموران خاطی که با کمین کردن در جاده ها باعث نارضایتی رانندگان می شوند به طور جدی و با شدت برخورد قانونی خواهد شد.

سرهنگ " محمدرضا مهماندار " از هموطنان و شهروندان خواست در صورت مشاهده چنین تخلفی از سوی ماموران، مراتب را به واحد بازرسی پلیس راه کشور اطلاع دهند تا اقدام قانونی صورت گیرد.

سخنان فرمانده پلیس راه کشور در یک نشست خبری اواخر سال گذشته را از آن جهت در ابتدای این نوشتار آوردم که بتوانم با استناد به آن رفتار نه چندان موجه برخی ماموران پلیس راه کرج - چالوس را شرح دهم که برخلاف این گفته های صریح فرمانده پلیس راه کشور، نه تنها مبادرت به اینگونه رفتارهای ناموجه می کنند بلکه در مواردی هنگامی که با اعتراض مواجه می شوند، زبان به تهدید می گشایند.

راستش قبل از شرح ماجرا باید تاکید کنم که ساعتها نحوه برخورد این مامور را در ذهنم مرور می کردم که مبادا بیان آن موجب دل آزردگی دیگر ماموران زحمتکش پلیس راه شود هم آنانی که شب و روز در سرما و گرما، زیر برف و باران در تلاشند تا ایمنی جاده ها و نظم عبور و مرور خودروها را برای سلامت شهروندان و مسافران تامین کنند.

باید اذعان کنیم همانگونکه آمارها نشان می دهد حضور پر رنگ پلیس در جاده ها و اعمال سختگیری های قانونی موجب کاهش تصادفهای رانندگی در جاده ها شده و تلاش شبانه روزی این عزیزان برکسی پوشیده نیست و به حق مردم قدردان آنان هستند، با این همه به این نتیجه رسیدم که شرح رفتار این مامور، حتی می تواند خدمتی به خیل ماموران وظیفه شناس و زحمتکش پلیس راه تلقی شود، بخصوص که اینگونه ماموران بسیار اندک و انگشت شمارند.

باری، دو روز پیش همراه خانواده در حال بازگشت از شمال در محدوده منطقه نساء در جاده چالوس ناگزیر از خودرو جلویی که معلوم نبود به چه علت خیلی آرام حرکت می کرد با رعایت فاصله سبقت گرفتم، اما چندصد متر جلوتر به یکباره مامور پلیس راه را در مقابلم دیدم که دستور ایست داد.

البته چند خودرو نیز قبل از من کنار جاده متوقف شده بود، هنگامی که سلام کردم، مامور گفت مدارک ماشین و گواهینامه، با تعجب پرسیدم جناب ( چون هیچ درجه ای برروی لباس او دیده نمی شد) تخلف من چه بوده، او بدون اینکه جواب سلامم بدهد، گفت سبقت بیجا، داشتم توضیح می دادم که خودرو جلویی خیلی آرام حرکت می کرد که مامور حرفم را قطع کرد و دوباره گفت، گواهینامه و مدارک ماشین. بی درنگ با آوردن مدارک در حال ارایه آنها با ملایمت گفتم اما جناب تا جایی که من خبر دارم این کار شما هم صحیح نیست که برای برخورد با متخلفان احتمالی در جایی کمین کنید ...

هنوز حرفم تمام نشده بود که مامور با لحن تندی گفت: اگر بیشتر حرف بزنی ماشینتو می خوابونم. راستش از برخورد این مامور جا خوردم اما سعی کردم به او بگویم ما قدر زحمات شبانه روزی شما را می دانیم اما این نوع برخورد نیز در شان پلیس نیست، با این حال این مامور این بار با صدای بلندتر گفت: زیاد حرف می زنی، خلاف کرده ای باید اعمال قانون بشی، به او گفتم جناب نمی شود این قانون را با زبان خوش اعمال کنی که خلق خودت هم تنگ نشود، او با صدای بلندتر گفت: حالا دیگه برای من تعیین تکلیف می کنی.

باید اعتراف کنم که از رفتار این مامور کلافه شده بودم در جواب به او گفتم من برای تو تعیین تکلیف نمی کنم اما توهم حق نداری با من اینگونه برخورد کنی، در این میان مامور همکار او که درجه استوار داشت و داخل ماشین نشسته بود هر دو ما را به آرامش دعوت کرد و خطاب به این مامور که او را آقای باقری صدا زد گفت: اعصاب خودتان را خراب نکنید.

با این حال گویا این مامور بدون درجه به نام باقری کماکان سر ناسازگاری داشت و بدون اینکه سرش را بالا کند برگه جریمه تایپ شده توسط دستگاه مخصوص را به من داد و من هنگام مرور آن متوجه شدم ساعت دستگاه یک ساعت عقب است و بازهم برای رفع هرگونه دلخوری به شوخی به او گفتم دستگاه تان هم که به روز نیست که جناب باقری بازهم با ترش رویی گفت: همینه که هست.

به هرحال بعد از حدود یک ربع تا 20 دقیقه معطلی خود و خانواده بالاخره سوار بر خودرو به سمت کرج حرکت کردیم و من در راه همچنان رفتار این مامور را در ذهنم مرور می کردم و با خود می گفتم چرا این آقای باقری فکر نمی کند که در جاده پرمسافری مثل چالوس باید بیش ازاین سعه صدر داشته باشد، آیا فکر نمی کند که این نوع برخوردها می تواند خاطره بدی بجا بگذارد و موجب ایجاد نوعی نارضایتی شود.

هرچند که اینگونه ماموران بی حوصله در پلیس راه بسیار معدود هستند اما باید بدانند که رفتار آنان ممکن است به حساب دیگر ماموران زحمتکش پلیس راه گذاشته شود که در تمام ساعات شبانه روز در تعطیلی و غیرتعطیلی مشغول خدمت به مردم هستند. به قول یکی از همکاران بعضی از ماموران پلیس آنقدر با احترام و در مواردی توام با مزاح آدم را جریمه می کنند که تلخی جریمه چندان به چشم نمی اید، برعکس معدود مامورانی که با برخوردهای خودخواهانه و به دور از اخلاق، تلخی جریمه را دوچندان می کنند و باید اذعان کنم که شرح و بیان همین تفاوتها علت و دلیل اصلی این نوشتار بوده است.

در پایان بد نیست یادآور شوم که با رجوع به دنیای مجازی می توانیم مشاهده کنیم که مردم در زیر یک خبر چند سطری مربوط به "کمین ماموران در جاده های بین شهری" دهها و شاید صدها نظر و مثالهایی که برای خودشان در این زمینه اتفاق افتاده، ارایه داده اند و این خود نشان می دهد که این موضوع چقدر برای عموم مردم اهمیت دارد. و دست آخر اینکه توجه مسوولان بالادستی و ارشد پلیس راه به اینگونه رفتارها و برخوردهای بعضی از ماموران و احتمالا آموزش آنان در زمینه برخورد محترمانه با مردم شاید خالی از فایده نباشد، ضمن اینکه تجربه ثابت کرده اعمال قانون با زبان خوش آثار بازدارندگی بیشتری دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied