شمانیوز
شما نیوز

فرونشست زمین، دشت‌های سمنان را تهدید می‌کند

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان، گفت: فرونشست زمین، دشت‌های خشک و تفتیده این استان را تهدید می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان، گفت: فرونشست زمین، دشت‌های خشک و تفتیده این استان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سمنان، «اتابک جعفری» در آئین اختتامیه طرح دانش‌آموزی نجات آب(داناب) که با همکاری آب منطقه‌ای سمنان و مشارکت جهاد دانشگاهی و آموزش , پرورش این استان برگزار شد، اظهار کرد: برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی سبب ایجاد عدم تعادل در سفره‌ها و پائین رفتن سطح آن و در نتیجه شورشدن آب‌ها و فرونشست زمین در این استان می‌شود.

وی با اذعان به این‌که سفره‌ها غیربازگشت هستند، تصریح کرد: فرونشست زمین به تخریب سفره‌ها انجامیده و در این وضعیت در صورت افزایش بارندگی‌ها نیز دیگر سفره‌های آب زیرزمینی ترمیم نمی‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به متوسط بارندگی زیر 250 میلی‌متری در استان سمنان، خاطرنشان کرد: میزان بارندگی‌ها در ایران یک‌سوم متوسط جهانی و در استان‌های کویری نظیر استان سمنان یک ششم متوسط جهانی است و این در حالی است که میزان تبخیر آب نیز در استان سمنان بسیار بیشتر از متوسط تبخیر آب در کشور است.

برداشت 75 درصدی آب از منابع زیرزمینی سمنان

جعفری، با اشاره به برداشت یک‌میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی آب از منابع این استان، خاطرنشان کرد: نزدیک به 75 درصد این میزان آب برداشتی در استان سمنان از محل منابع‌ زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به فقر آب‌های سطحی در منطقه کویرمرکزی و خصوصاً استان سمنان، یادآور شد: رودخانه حبله‌رود تنها منبع آب‌های سطحی در استان سمنان و از تهران تا استان خراسان‌رضوی است. البته منابع محدودی مانند چشمه‌علی دامغان و چشمه‌هایی از این دست وجود دارد که حجم آب برداشتی از آن‌ها چندان وسیع نیست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان از کسری مخزن 188 میلیون مترمکعبی در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این به آن معنی است که ما در استان سمنان سالانه188 میلیون مترمکعب بیش از ورودی آب به منابع زیرزمینی آب برداشت می‌کنیم و همین در درازمدت مشکلات و معضلات متعددی برای این استان به‌دنبال دارد.

صرفه‌جویی در منابع آبی نیاز حیاتی امروز استان سمنان

جعفری، با بیان این‌که نشست زمین و تخریب سفره‌های زیرزمینی، مهم‌ترین مشکل برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی در استان است، اظهار کرد: برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، مهم‌ترین و جدی‌ترین تهدیدی است که دشت‌های استان سمنان را با تهدید جدی روبرو می‌کنند.

این مقام مسئول، صرفه‌جویی در منابع آبی را یک ضرورت و نیاز حیاتی خواند و تصریح کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی استان سمنان، راهی جز اصرار بر صرفه‌جویی جدی در منابع آبی و فرهنگسازی در این زمینه ندارد و از همین‌رو باید در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه و آموزش‌های عمومی، سرمایه‌گذاری بیشتری شود که طرح ملی نجات آب(داناب) نیز در همین راستا تعریف و اجرایی شده است.

نقش دانش‌آموزان در فرهنگ‌سازی مصرف آب

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به نقش دانش‌آموزان در این فرهنگ‌سازی، خاطرنشان کرد: تجربه موفق همیاران پلیس نشان داد که می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموزان می‌توان گام‌های اساسی در این زمینه برداشت.

تنها 19 درصد دانش‌آموزان به استفاده بهینه از آب حساسند

جعفری، با اشاره به اجرای طرح ملی نجات آب(داناب) در کشور از انجام یک پژوهش در میان دانش‌آموزان سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس نتایج این پژوهش علمی 40 درصد دانش‌آموزان نسبت به صرفه‌جویی و مصرف زیاد آب حساسیتی از خود نشان نمی‌دهند و تنها 19 درصد دانش‌آموزان حساسیت لازم را داشته و به استفاده بهینه از منابع آبی واقف‌اند.

وی تداوم اجرای پروژه‌هایی از این دست و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب را ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: باید در زمینه فرهنگ‌سازی در بخش مصرف بهینه آب، راه‌های دیگری را تجربه کنیم، چون راهی جز کار فرهنگی و فرهنگسازی در زمینه فرهنگ مصرف آب پیش رو نداریم.

طرح دانش‌آموزی نجات آب استان سمنان حائز رتبه اول کشور شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به موفقیت طرح دانش‌آموزی نجات آب در استان سمنان، گفت: این طرح که با مشارکت جهاد دانشگاهی و نیروهای خوش‌فکر و بااخلاص این نهاد و همکاری آموزش و پرورش استان اجرایی شد در سال گذشته حائز رتبه اول کشور شد.

جعفری با اشاره به هدف‌گذاری‌های این طرح ملی افزود: این طرح مراحل و لایه‌های مختلفی را هدف‌گذاری کرده که آموزش از طریق کتب، بروشور، پوستر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و... برای دانش‌آموزان، والدین و معلمان و مربیان نخستین گام آن است.

وی یادآور شد: جذب مشارکت عموم، بخش ارتباطی از طریق رسانه‌های موثر، بخش انگیزشی و تشویقی از طریق مسابقات فرهنگی و علمی، ارزیابی و ارزشیابی از طریق پیش‌آزمون‌ها و پس‌آزمون‌ها و مستندسازی داده‌ها و دستاوردها برای بهره‌برداری در آینده از دیگر مراحل پیش‌بینی شده در این طرح ملی است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی