شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// با توجه به اقدامات پتروشیمی مبین بیان شد

ایجاد فرصت در زمان تهدید و بحران

اقدام سریع شرکت پتروشیمی مبین انرژی خلیج فارس در حل بحران شکستگی خط C آب دریا و نشتی سیستم خطوط لوله آب خنک کننده، آن هم در زمان اعمال محدودیت‌های مصرف گاز مجتمع‌های پتروشیمی در فصل زمستان، نشان از یک مدیریت بحران کارشناسی‌شده به صورت تبدیل تهدید به فرصت دارد.

ایجاد فرصت در زمان تهدید و بحران

به گزارش شمانیوز، شرکت پتروشیمی مبین انرژی خلیج فارس، یکی از بزرگترین یوتیلیتی‌های متمرکز دنیاست که پس از اجرای محدودیت‌های مربوط به انرژی در زمینه مصرف گاز، بزرگترین عملیات تعمیرات اساسی خطوط ارتباطی آب دریا و تعویض ولوهای عظیم واحد آبگیر این شرکت را با صرف ۱۶۰ هزار نفر ساعت کار مداوم و شبانه روزی و بدون حادثه با موفقیت به انجام رسانید.

افزایش 233 درصدی خوراک و 253 درصدی یوتیلیتی در سال 1401، به مثابه بسته شدن زنجیرهایی بر پای متانول سازان و اوره‌سازان بوده و باعث شده که خوراک نسبتا ارزان دیگر مزیت نسبی صنعت پتروشیمی کشور نباشد، علاوه بر این قطعی خوراک گازی مزید بر علت خسارت بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی شده است. مواردی که تمام و کمال از طرف دولت جبران نشده، به نحوی که باید گفت مدل تخفیف خوراک گازی به شرط توسعه واحدهای زنجیره ارزش در شرایط کنونی کارآمدی ندارد.

به گفته روابط عمومی پتروشیمی مبین، این عملیات سنگین‌ترین عملیات اورهال واحد آبگیر شرکت از بدو تأسیس تاکنون به شمار می‌رود که از ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی برای هماهنگی و اجرا برخوردار بود.

در اثنای اجرای این عملیات لوله‌ها و کلکتور خروجی پمپ‌های عظیم ۱۰۴ که به صورت همزمان آب کولینگ مورد نیاز ۵ شرکت منطقه شامل پتروشیمی نوری، پتروشیمی جم، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی آریاساسول و واحد ASU را تأمین می‌کند، مورد ترمیم و تعمیر قرار گرفت و شیرهای روی این خطوط نیز تعویض شد.

شکستگی خط C آب دریا و نشتی سیستم خطوط لوله آب خنک کننده مبین انرژی باعث شده است که به پتروشیمی های فاز 1 منطقه ویژه انرژی عسلویه همچون پارس، پردیس، زاگرس، جم، نوری، آریاساسول که خوراک و یوتیلیتی را از پتروشیمی مبین انرژی دریافت می کنند با افت و کاهش تولید مواجه شوند و حتی خود واحد ASU مجتمع مبین انرژی دچار توقف شود.

طی عملیات تعمیراتی که به دلیل لزوم همکاری شرکت‌های سرویس گیرنده، بعد از ۱۷ سال به انجام رسید، پس از تخلیه خط، از هدر و کلکتور آب گیر مبین که شش متر ارتفاع داشته و در نوع خود بزرگترین خط در ایران و دنیا می‌باشد، بازدید به عمل آمد و با تعیین میزان خوردگی، اقدامات لازم از قبیل رفع زنگ زدگی‌ها و خوردگی‌ها و رنگ آمیزی مجدد و تعویض و یا تعمیر ولوها و اتصالات عظیم این خطوط به انجام رسید.

رئیس روابط عمومی شرکت مبین انرژی خلیج فارس، نکته بارز این عملیات تعمیراتی را موفقیت شرکت مبین انرژی در ایجاد مانع برای توقف تولید شرکت‌های بزرگ و واحد ASU و کاهش زمان توقف تولید شرکت پتروشیمی جم به حداقل ممکن با انجام تمهیدات لازم و اقدامات ابتکاری و اجرای مسیرهای فرعی و کمکی مطرح کرد.

این موارد در حالی است که چندی پیش شرکت مبین انرژی خلیج فارس برای تعمیرات اساسی بخشی از آن از مدار خارج شد و خبری مبنی بر تعطیلی شرکت مبین انرژی خلیج فارس در رسانه‌ها منتشر شد، پیگیری‌ها نشان داد که این تعطیلی مقطعی و برای تعمیرات بوده و مدیر روابط عمومی شرکت مبین انرژی خلیج فارس در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: مبین در حال حاضر ۴۳ درصد از صادرات پتروشیمی را ارائه سرویس می‌دهد؛ برق، آب، بخار و … را تأمین می‌کند. بنابراین نمی‌تواند به صورت کامل و برای یک هفته تعطیل شده باشد.

یکی از خدمات و سرویس‌هایی که مبین به شرکت‌ها ارائه می‌دهد، سرویس آب خنک کننده است که تقریباً در حجم سه یا چهار برابر آب مصرفی تهران را از دریا می‌گیرد و به وسیله پمپ‌های بزرگ به سمت شرکت‌ها هدایت می‌شود. و کار خنک کنندگی تجهیزات را انجام می‌دهد که ممکن است دچار نشتی شود و نیاز به اقدامات تعمیراتی داشته باشد. اما به این شکل نیست که اگر قسمتی از مبین دچار خللی شود مبین به صورت کامل بخوابد.

گفتنی است؛ مبین انرژی خلیج فارس شرکت سهامی عام است که به عنوان تولیدکننده سرویس‌های جانبی، تأمین‌کننده آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده و تصفیه‌کننده پساب‌های صنعتی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی فعالیت می‌کند. این مجتمع عظیم و مدرن صنعتی در فاز یک پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در پنج بخش مجزا و مساحت 88 هکتار ساخته شده و آنطور که این پتروشیمی در بخش ماموریت خود نوشته است، ماموریت اصلی آن تولید پایدار یوتیلیتی به منظور کسب رضایت ذینفعان با رعایت الزامات HSE از طریق مدل کسب و کار بهینه است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied