شمانیوز
شما نیوز

یارانه | یارانه معیشتی

افزایش یارانه برای این خانوار ها / یارانه کدام دهک ها تغییر کرد؟

افزایش یارانه برای این خانوار ها / یارانه کدام دهک ها تغییر کرد؟

در ادامه جزئیات مبلغ یارانه دهک ها و سایت برای اطلاعات بیشتر را در ادامه بخوانید.

به گزارش شمانیوز: میزان یارانه معیشتی مشخص شده برای دهک‌های اول تا سوم، ۴۰۰ هزار تومان و یارانه برای دهک‌های چهارم تا نهم، ۳۰۰ هزار تومان است. برای اطلاع از یارانه نقدی خود، می‌توانید به وب‌سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی “www.sso.my.gov.ir”…

یارانه معیشتی مشخص شده برای دهک‌های اول تا سوم، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم، ۳۰۰ هزار تومان است. برای اطلاع از یارانه نقدی خود، می‌توانید به وب‌سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی “www.sso.my.gov.ir” مراجعه کرده و با وارد کردن شماره تلفن همراه سرپرست خانوار، اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

همچنین در صورت اعتراض به مقدار یارانه، می‌توانید در همین وب‌سایت اعتراض خود را ثبت کرده و درخواست بررسی کنید.

طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها، یارانه معیشتی (مرداد ۱۴۰۳) دهک های ۱ تا ۳ ساعت ۲۴ روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بود.

 

یارانه معیشتی جدید دولت برای مردم

این افزایش می‌تواند به این معنا باشد که یک خانوار ۳ نفره در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه نقدی فروردین ۱۴۰۳ مطابق تاریخ واریزی ماه‌های قبل پرداخت شد و شارژ سومین کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی نیز ۱۸ فروردین همچون ماه‌های قبل انجام شد.

همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود.

این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

در صورتی که به دهک اعلامی خود اعتراض دارید، می‌توانید در قسمت «درخواست بررسی» این سایت اعتراض خود را ثبت کنید. آمار درآمدی دهک‌های مختلف برای سال ۱۴۰۲ هنوز به روز نشده است، اما طبق آخرین سالنامه آماری درآمد خانوار حاضر در دهک اول، ۳ میلیون و ۵۳۷هزار تومان برآورد و هزینه ماهیانه شان هم ۴ میلیون و ۱۱۶هزار و ۵۰۰تومان بوده است.

البته با این تأکید که هر دو این عدد‌ها یک معیار آماری هستند و باید به عنوان میانگین در نظر گرفته شوند. براین اساس در سال ۱۴۰۱ خانوار‌های دهک اول حدود ۵۸۰هزار تومان پول کم آورده و در اصطلاح هشتشان در گرو نهشان بوده است. آن سوی نمودار دهک بندی در نقطه مقابل کم درآمدها، دهک ۱۰ یا پردرآمد‌های جامعه قرار دارند.

براساس سالنامه آماری سال۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دهک دهم خانوار با میزان متوسط درآمد ماهی ۳۵میلیون و ۳۸۵هزار تومان را در خود جای داده است. این گروه همچنین ۲۵میلیون و ۳۶۲ هزار تومان در هر ماه خرج و مخارج داشته اند و شاخص قدرت پس اندازشان از منظر آماری ۱۰میلیون تومان برآورد می‌شده است. البته با گذشت دو سال و تغییر شرایط اقتصادی و تورم، حتما این اعداد و ارقام تغییرات درخور ملاحظه‌ای داشتند

روح الله صالحی با اشاره به برگزاری پویش شور عاطفه‌ها در راستای تأمین مایحتاج تحصیلی کمک به دانش‌آموزان نیازمند افزود: تأمین تجهیزات، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی و تأمین لوازم‌التحریر ضروری از اهداف برگزاری این پویش است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان نیازمند علی‌رغم وجود توانایی و استعداد به علت مشکلات مالی توانایی خرید تجهیزات و لوازم‌التحریر را ندارند، عنوان کرد: کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم نیکوکار و خیر استان علاوه بر رفع بخشی از نیازهای اقتصادی آن‌ها، گامی در راستای توسعه کشور نیز به شمار می‌رود.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه امسال ۵ هزار و ۲۰۰ بسته تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند توزیع می‌شود، افزود: بسته‌های تحصیلی توزیع شده در بین دانش آموزان نیازمند شامل کیف، کفش، پوشاک و لوازم‌التحریر به ارزش ۲ میلیون تومان بود تا آنها بتوانند بدون دغدغه تحصیل کنند و آینده‌ای روشن برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند.

صالحی با قدردانی از کمک‌های مردم نیکوکار استان زنجان به نیازمندان و افراد بی‌بضاعت، افزود: کمیته امداد به تنهایی و بدون کمک‌های مردمی قادر به پاسخگویی به نیازهای اساسی مددجویان نهاد حمایتی این استان نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی